Probleem met energieleverancier.

pollepap
Topic Starter

Probleem met energieleverancier.

#1 , 26 aug 2012 09:41

Ik heb in april een afrekening gekregen van X nadat ik met hen onze overeenkomst had opgezegd om over te schakelen naar een andere leverancier.
Ik heb via een aangetekend schrijven mijn bezwaren naar hen opgestuurd en een verduidelijking gevraagd. Hierop heb ik van hen een standaardbrief gekregen met geen antwoord op mijn vragen. Ik heb toen terug een aangetekend schrijven opgestuurd,waarop ik terug een standaardbrief kreeg en terug geen antwoord op mijn vragen.
Dan maar een derde aangetekend schrijven gestuurd en ik krijg geen antwoord, tot ik vorige week een brief van een advocatenkantoor ( Y ) krijg, waarop staat dat X mij reeds verschillende aanmaningen heeft gestuurd voor betaling en dat daarop geen enkele reactie is gekomen.

Ik heb nu een aangetekend schrijven gestuurd naar dit kantoor om mij eens het bewijs te leveren, dat ik nooit heb gereageerd op de aanmaningen van X . Ik heb hierbij dan ook hen een copy gestuurd van al mijn aangetekende brieven naar X.

Kan dit zomaar?

Kan dit advocatenkantoor nu een deurwaarder sturen om het verschuldigde bedrag op te halen? Ik heb denk ik altijd op een correct manier mijn bezwaren aan hen doorgestuurd en hierop heb ik nooit een antwoord gekregen.

[Namen verwijderd: Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis

#2 , 26 aug 2012 10:29

Welke bezwaren had je? En wat was hun antwoord?

pollepap
Topic Starter

#3 , 26 aug 2012 11:54

er wordt mij 1 dag teveel vergoeding aangerekend en ook de kostprijsberekening is niet correct volgens mij. Hun antwoord is steeds een standaardbrief en daarin staat nooit een antwoord op mijn vragen.

Reclame

j.demoor

#4 , 28 aug 2012 08:14

“Art.6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument. Deze ingebrekestelling dient op een volledige en ondubbelzinnige wijze alle gegevens omtrent de schuldvordering te omvatten. Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten, en er kan maar tot andere invorderingstechnieken worden overgegaan na afloop van de in § 3 vastgestelde termijn...§2...6° ingeval de invordering gebeurt door een advocaat, een ministerieel ambtenaar of een gerechtelijke mandataris wordt volgende tekst in een afzonderlijke alinea toegevoegd, in het vet gedrukt en in een ander lettertype : Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag).”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Dit advocatenkantoor kan nu een deurwaarder sturen om het verschuldigde bedrag op te halen,doch ENKEL in het kader van voornoemde wetsbepaling.

Uw schuldeiser kan u wel doen dagvaarden om te verschijnen voor de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

pollepap
Topic Starter

#5 , 28 aug 2012 21:33

Maar ik heb hen 3 maal een aangetekend schrijven gestuurd waarin mijn bezwaren stonden en er is geen antwoord op mijn vragen gekomen. Dus dan nog kan men zomaar een deurwaarder sturen of heb ik het mis.

roharro

#6 , 28 aug 2012 21:37

Een en ander klopt niet in uw uitleg. Bij overgang van energieleveranvier worden er geen dagen geteld, wel afrekening op basis van het verbruik op de dag van overgang. Wat klopt er niet in uw afrekening? Die gebeurt immers op basis van de meterstand. Dus een dag teveel of te weinig kan niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2012 10:06

Tenzij natuurlijk als de verbruiksperiodes van de oude en de nieuwe leverancier elkaar overlappen.
Maar ik denk dat dit niet het geval zal zijn omdat de nieuwe leverancier nog geen jaarlijkse afrekening zal verzonden hebben. En een niet correcte kostprijsberekening? Ben jij soms een wiskundewonder, want daar kan toch niemand wijs uit raken, buiten zijzelf. :lol:

pollepap
Topic Starter

#8 , 31 aug 2012 07:25

Dus omdat jij er niet uitraakt, aanvaard je gewoon alles wat ze je aanrekenen.
Als je het niet begrijpt dan moet je gewoon aan X een gedetailleerde uitprint vragen van de berekening, dan krijg je op dagbasis alles te zien. Ook alle parameters (Ne, NC, Igd, Gpi enz.) staan erop. En ik denk dat de meeste mensen wel met Excel kunnen werken.
Als mijn energieprijs van de ene dag op de andere dag bij een lopend contract stijgt met 30%, dan wil ik wel eens een uitleg krijgen wat de reden ervan is.
En de uitleg van Electrabel dat dit een indexstijging is, wel mijn loon is de laatste jaren niet gestegen met 30% wegens de index.

roharro

#9 , 31 aug 2012 11:37

En de uitleg van Electrabel dat dit een indexstijging is, wel mijn loon is de laatste jaren niet gestegen met 30% wegens de index.

Omdat het twee verschillende indexen betreft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Clicquot

#10 , 14 sep 2012 12:38

Ik krijg hier precies een flash-back. Electrabel heeft ons dat ook eens gelapt zo'n stoot: een eindafrekening die van geen kanten kon kloppen. Factuur geprotesteerd en om uitleg gevraagd via aangetekend schrijven. We kregen nooit een antwoord of detail van afrekening, enkel nieuwe, aangepaste eindafrekeningen. We zijn zo uiteindelijk van een 3000 € te betalen naar 800 € gegaan. Telkens de facturen geprotesteerd en om detail gevraagd via aangetekend schrijven. Ik heb toen wel de (mijn) berekeningen zelf gedaan en aan hen voorgelegd, geen reactie. Toen de facturen onbetaald bleven, kregen we brieven van een of andere incassobureau. Weer datzelfde verhaal: alle uitleg, copies van aangetekende zending nogmaals via aangetekend schrijven naar incasso verzonden, tot 2x toe. Sindsdien niets meer van gehoord.

Maar het gebeurt in alle sectoren: alles komt tegenwoordig uit een pc geprint, zelden is er iemand achter de pc die de moeite neemt eens na te denken/na te lezen. (Aan de telefoon meestal wel vriendelijk en behulpzaam hoor).Energieleveranciers, telecomoperatoren, zelfs in het notaris/advocatenkantoor waar de secretaresse gewoon een brief uittypt waar snel de handtekening wordt ondergezet. Routine heet dat. Het jammere is dat je dus zelf goed moet weten waar je aan toe bent , dat een mens best van zoveel mogelijk zaken op de hoogte is...om diegene die je betaalt te controleren. Dat is erg, maar al meermaals ondervonden, spijtig genoeg.

Good luck!

fransan03

#11 , 27 sep 2012 21:13

wij hebben ooit gelijkaardig probleem gehad bij onze voorgaande energieleverancier. Ik heb toen echter contact opgenomen met het VREG, ik heb hen de hele situatie uitgelegd en zij hebben dit voor mij netjes afgehandeld. Ik heb uiteindelijk niets meer hoeven te betalen en heb uiteindelijk al de detail ontvangen. VREG heeft een soort ombudsdient die U daarmee verder kunnen helpen.

Terug naar “Consumenten Koop”