Niet levering van product enreeds betaald weken geleden.

ldv87
Topic Starter

Niet levering van product enreeds betaald weken geleden.

#1 , 23 aug 2012 14:11

Recent iets besteld bij een online winkel. Na een maand is mijn bestelling nog steeds niet verzonden terwijl ik ze al betaald heb via overschrijving. Contact met de leverancier levert niet echt niets op: de ene dag is er een probleem met de voorraad en de andere dag is er een probleem met de koerierdienst waardoor het pakje niet kon verzonden worden. Maar elke keer 'zal het snel in orde komen' en 'zullen ze mij wel contacteren'.

1. Hoelang mag ik zo nog wachten?
2. Wat kan ik doen om mijn bestelling op te eisen?
3. Wat als er echt iets mis is en ze bvb. liquiditeitsproblemen hebben en dus niet van plan zijn om te leveren en mijn geld gebruiken om schuldeisers/leveranciers te betalen alvorens ze binnen x aantal maanden op de fles gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 aug 2012 08:21

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Recent iets besteld bij een online winkel. Na een maand is mijn bestelling nog steeds niet verzonden’

Bij ontbreken van ‘bedongen tijd’ dient u de verkoper in gebreke te stellen binnen een redelijke tijd te leveren.

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd. Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”