Luminus maakt iemand eigen houtje klant?

Asterx
Topic Starter

Luminus maakt iemand eigen houtje klant?

#1 , 07 aug 2012 13:33

Sinds 01/08/2012 is één van onze gezinsleden (schoonzus) alleen gaan wonen op een appartementje.
vorige huurder had als energie leverancier Luminus.
Bij de overgave meterstanden van gas & elektriciteit heeft onze schoonzus een overnamedocument (van luminus) ondertekend, waarvan het vakje neen aangekruist of ze klant wenste te worden bij Luminus. Met als mededeling/reden dat zij klant gaat worden bij Essent.

Later werd er enkele malen gebeld door Luminus om te vragen of ze al een andere energie leverancier had gecontacteerd, waarop ze antwoorde dat dit nog niet het geval was. (waren op reis) Men vertelde dat het dan verplicht is dat Luminus de energiebehoeften blijft voorzien totdat ze zelf een andere energie leverancier had gecontacteerd om de verhuis te regelen. Ze heeft hiervoor, noch mondeling/schriftelijk eenige toestemming voor gegeven.

Nu ontvangen we een aantal dagen geleden een brief van Luminus, i.v.m. maandelijkse voorschotbedragen voor gas & elektriciteit.
Ik bel de facturatiedienst van Luminus in de naam van mijn schoonzus op en legde hen uit dat ze geen klant wilde worden van Luminus, en dat ze dit ook al te kennen had gegeven op het document bij overname van de meterstanden.

De telefoniste melde dat het document van overgave getekend werd door mijn schoonzus en zo het contract wettelijk aangegaan was. Ik heb toen zelf even achter het document gezocht en eens bekeken maar er is helemaal niets op ingevuld waaruit Luminus nog maar uit kan afleiden dat ze klant bij hen wil worden.

Ik bel terug, krijg een andere telefoniste aan de lijn, en vertelde dat er telefonisch contact geweest was, en via dat gesprek zou volgens de telefoniste, toestemming gekregen zou zijn om haar klant te maken, en dat er een geldig contract is opgesteld.

Toen ik vroeg om een duplicaat van dat contract met de handtekening van mijn schoonzus antwoorde ze dat als ze van dit contract af wil, een aangetekend schrijven moet versturen om het op te zeggen. Waarop ik mijn vraag herhaal. Dan verwees ze mij door naar Essent om de verhuis af te handelen. Vervolgens bleef ik hameren op het feit dat ze geen gehandtekend contract in hun bezit konden hebben aangezien er geen was ondertekend. En dan vertelde de telefoniste doodleuk dat een mondeling akkoord via telefoon ook een geldig contract is.

Vervolgens geprobeert om via internet klant te worden bij Essent, maar zoalng het EAN nummer bij Luminus als klant ingebracht staat, kan zij geen klant worden bij Essent.

Wat zijn de gevolgen van het niet betalen van rekeningen? (wil niet dat ze die betaald, misschien dat Luminus dan via deze weg proberen aantonen dat mijn schoonzus wel voor akkoord heeft ingestemd)

Kunnen zij zomaar iemand klant maken als die nog geen andere energie leverancier hebben kunnen contacteren?
Mogen zij zomaar op eigen initiatief energie blijven leveren op het adres als de vorige huurder het pand heeft verlaten en er een nieuwe huurder ingetrokken is?

Mijn volgende stap die ik onderneem is Essent contacteren, het verhaal uit de doeken doen en hopen dat die de zaken willen regelen.
En dan maar hopen dat de geleverde stroom vanaf de meterstanden de dag dat zei het appartement introk, geleverd worden aan het tarrief van Essent.

Iemand die wat meer advies kan geven hieromtrent?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 07 aug 2012 14:05

Uw schoonzus heeft hier de fout gemaakt door geen contract af te sluiten met haar energieleverancier VOOR ze verhuisde. Als op het overdrachtsformulier een nieuwe leverancier wordt aangeduid maar er is op dat moment geen contract gekend bij die nieuwe leverancier, blijft de oude leverancier verder energie leveren totdat de nieuwe bewoner de nodige stappen zet om alsnog de verhuis te regelen.

Turaki

#3 , 07 aug 2012 15:01

Je hebt tot 7 dagen na verhuis tijd om een contract af te sluiten, dit dient niet te gebeuren voor de verhuis. Dit kan met terugwerkende kracht tot op de datum van verhuis. Gebruik voor de meteroverdracht ook altijd de formulieren van de VREG ipv de formulieren van de leveranciers, deze zijn zodanig opgemaakt dat je makkelijk klant wordt.

Heeft uw zus nog een kopie van het document waarop ze heeft aangeduid geen klant te willen worden? Betwist dan aangetekend dat u klant bent, met een kopie van dit document in bijlage, en stuur dit ook naar zowel de leverancier waar u klant wil worden, naar uw netbeheerder (Eandis of Infrax), en naar de VREG (kan per mail). Eis dat ze uw contract onmiddellijk annuleren met terugwerkende kracht zodat u klant kan worden bij de leverancier van uw keuze, en dat u geen verdere communicatie wil behalve bevestiging van de annulatie of de bewijsstukken dat er een contract is.

Daarnaast kan uw zus best het bedrag voor de voorschotfactuur elke maand (mocht het zolang duren) opzijzetten, zodat ze dit kan betalen zodra alles in orde is.

Reclame

Saar_

#4 , 13 aug 2012 22:29

Het is inderdaad de fout van uw zus dat ze nergens een contract had getekend. Wees blij dat Luminus nog gedurende onbepaalde tijd (tot het contract bij Essent in orde is) leverancier WIL zijn! Anders werden de meters verzegeld (desnoods ondergronds!). Hiervan wil je de kostprijs niet kennen, denk ik.

Overigens kan uw zus simpelweg een leverancierswissel aanvragen naar Essent. Er is een opzegtermijn van 30 dagen en raad eens: dat is exact dezelfde termijn die Essent nodig heeft om het contract in orde te brengen.

Mijn raad: betaal gewoon de factuur van Luminus, vul een leverancierswissel in en onthoud om volgende keer tijdig een verhuis door te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”