Sinds 01/08/2012 is één van onze gezinsleden (schoonzus) alleen gaan wonen op een appartementje.
vorige huurder had als energie leverancier Luminus.
Bij de overgave meterstanden van gas & elektriciteit heeft onze schoonzus een overnamedocument (van luminus) ondertekend, waarvan het vakje neen aangekruist of ze klant wenste te worden bij Luminus. Met als mededeling/reden dat zij klant gaat worden bij Essent.
Later werd er enkele malen gebeld door Luminus om te vragen of ze al een andere energie leverancier had gecontacteerd, waarop ze antwoorde dat dit nog niet het geval was. (waren op reis) Men vertelde dat het dan verplicht is dat Luminus de energiebehoeften blijft voorzien totdat ze zelf een andere energie leverancier had gecontacteerd om de verhuis te regelen. Ze heeft hiervoor, noch mondeling/schriftelijk eenige toestemming voor gegeven.
Nu ontvangen we een aantal dagen geleden een brief van Luminus, i.v.m. maandelijkse voorschotbedragen voor gas & elektriciteit.
Ik bel de facturatiedienst van Luminus in de naam van mijn schoonzus op en legde hen uit dat ze geen klant wilde worden van Luminus, en dat ze dit ook al te kennen had gegeven op het document bij overname van de meterstanden.
De telefoniste melde dat het document van overgave getekend werd door mijn schoonzus en zo het contract wettelijk aangegaan was. Ik heb toen zelf even achter het document gezocht en eens bekeken maar er is helemaal niets op ingevuld waaruit Luminus nog maar uit kan afleiden dat ze klant bij hen wil worden.
Ik bel terug, krijg een andere telefoniste aan de lijn, en vertelde dat er telefonisch contact geweest was, en via dat gesprek zou volgens de telefoniste, toestemming gekregen zou zijn om haar klant te maken, en dat er een geldig contract is opgesteld.
Toen ik vroeg om een duplicaat van dat contract met de handtekening van mijn schoonzus antwoorde ze dat als ze van dit contract af wil, een aangetekend schrijven moet versturen om het op te zeggen. Waarop ik mijn vraag herhaal. Dan verwees ze mij door naar Essent om de verhuis af te handelen. Vervolgens bleef ik hameren op het feit dat ze geen gehandtekend contract in hun bezit konden hebben aangezien er geen was ondertekend. En dan vertelde de telefoniste doodleuk dat een mondeling akkoord via telefoon ook een geldig contract is.
Vervolgens geprobeert om via internet klant te worden bij Essent, maar zoalng het EAN nummer bij Luminus als klant ingebracht staat, kan zij geen klant worden bij Essent.
Wat zijn de gevolgen van het niet betalen van rekeningen? (wil niet dat ze die betaald, misschien dat Luminus dan via deze weg proberen aantonen dat mijn schoonzus wel voor akkoord heeft ingestemd)
Kunnen zij zomaar iemand klant maken als die nog geen andere energie leverancier hebben kunnen contacteren?
Mogen zij zomaar op eigen initiatief energie blijven leveren op het adres als de vorige huurder het pand heeft verlaten en er een nieuwe huurder ingetrokken is?
Mijn volgende stap die ik onderneem is Essent contacteren, het verhaal uit de doeken doen en hopen dat die de zaken willen regelen.
En dan maar hopen dat de geleverde stroom vanaf de meterstanden de dag dat zei het appartement introk, geleverd worden aan het tarrief van Essent.
Iemand die wat meer advies kan geven hieromtrent?