Auto binnen de 30km stuk

Bonjour
Topic Starter

Auto binnen de 30km stuk

#1 , 08 aug 2012 21:24

Hoi, ik heb al wat info gevonden op het forum hier, maar niet exact wat ik zocht.

In maart van dit jaar heb ik een wagen overgekocht van een particulier.
Op het eerste gezicht leek deze wagen mij in orde en als ik vroeg aan de koper of er enige gebreken waren noemde hij niets noemenswaardig op.
Eenmaal ik de wagen ingeschreven had deed ik mijn eerst rit en na +-20km begon de motor een raar geluid te maken.

Ik ben gewoon traag naar huis gereden en heb hier de olie nagekeken, tot mijn ontsteltenis bleek dat de olie leek op mayonaise.
Daarop heb ik er een garagehouder bij gehaald en die vertelde me dat er water in de motor komt en dat dit grote kosten zijn.

Hierop heb ik de vorige eigenaar aangesproken en hij vertelde me dat dit in het verleden nogal gebeurd was maar dat hij dit had laten maken.
Nu aangezien hij zwart op wit zei dat dit in het verleden ook al eens was is dit volgens mij toch een verborgen gebrek?

Ik heb daarop een aangetekende brief gestuurd naar hem met de vraag om de aankoop te verbreken of de eventuele reparatiekosten vergoed te zien.
Hierop kreeg ik van een advocaat een brief dat de vorige eigenaar niet aansprakelijk gesteld kon worden daar de wagen al 157000 mijl had ( het betreft een Amerikaanse pick up die toch makkelijk dit soort mijlen aankunnen ).

Nu heb ik hierop een advocaat aangesproken.
Echter heeft mijn verzekering zich teruggetrokken in de zaak waardoor ik alles zelf zou moeten bekostigen en dit zou heel duur oplopen volgens mijn advocaat.
Hierdoor sleept het ondertussen tot nu, 5 maanden later, aan.

Kan ik nog iets maken tegen de eigenaar ( ik kan bewijzen dat de auto niet meer heeft gereden aan de hand van de huidige km-stand en het keuringsbewijs ).
En is er ook maar enige manier om aanspraak te maken op een tussenkomst als mijn verzekering niet wil mee werken?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2012 09:14

Heeft U een carpass gekregen?

Gebruiker21

#3 , 09 aug 2012 11:04

...aangezien hij zwart op wit zei...
Ik maak normaal "geen spel" van taalfoutjes, maar deze is wel héél leuk ;).

Anyway, hij heeft ook "zwart op wit gezegd" dat het gerepareerd was, dus op zich is die uitspraak "geneutraliseerd". Een gebrek dat gerepareerd is, maar nadat jij de wagen gekocht hebt, zich opnieuw voordoet, is niet de schuld van de verkoper. Het is geen verborgen gebrek (het gebrek was immers gerepareerd, dus geen gebrek meer). Particulieren hoeven geen garantie te geven.

Belangrijkste vraag is inderdaad of je een carpass gekregen hebt. Indien wel, vrees ik dat je weinig kan beginnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bonjour
Topic Starter

#4 , 09 aug 2012 15:51

Ik heb inderdaad een Carpass gekregen, maar wordt op een carpass de motor inwendig ook gekeurd?

En sorry voor het taalfoutje, het is dus "aangezien ik hier zwart op wit heb staan"

Gebruiker21

#5 , 09 aug 2012 16:54

Een motor wordt gekeurd. Punt. Ofwel werkt hij naar behoren, ofwel niet. Wat zou "inwendig keuren" volgens jou dan betekenen? Dat men de motor volledig demonteert en terug in elkaar steekt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

beemka

#6 , 09 aug 2012 17:06

Sorry! Een motor word dus NIET gekeurd. Enkel de CO! Dus een carpass geeft wat dat betreft geen enkele garantie. Dit euvel is wel degelijk een verborgen gebrek.
Als ik jou was dus een advocaat inschakelen. De kosten zal je er bij moeten nemen maar een goede advocaat verhaalt dat bij de tegenpartij. Is trouwens niet jou schuld dat die motor in feite al stuk was bij verkoop.

Lanox

#7 , 09 aug 2012 19:43

De vraag over de carpass is niet gesteld omdat we geloven dat het de heilige graal zou zijn binnen de autoverkoop, maar gewoon omdat het de TS een juridische grond voor ontbinding van de koop zou geven indien hij deze niet gekregen zou hebben.

guiclo

#8 , 11 aug 2012 13:24

Vraag me af hoe het zit met het keuringsbewijs van de vorige eigenaar?
Hoe lang is het geleden dat die door die eigenaar werd gekeurd?

En als je de auto van die eigenaar wenst te kopen heb je dan ook een testrit gemaakt en gevraagd of je er mee naar de keuring mocht rijden voor je hem betaalde?
En als hij dat weigerd dan zou ik hem al zeker niet betrouwen.

Vraag me af als je de dag nadien naar de keuring rijd met die wagen en niet in orde is na de keuring of je de vorige eigenaar daarvoor kunt aanklagen?

Gebruiker21

#9 , 13 aug 2012 08:49

Als ik jou was dus een advocaat inschakelen. De kosten zal je er bij moeten nemen maar een goede advocaat verhaalt dat bij de tegenpartij. Is trouwens niet jou schuld dat die motor in feite al stuk was bij verkoop.
Het zal wel aan de topic starter zijn om te bewijzen dat de motor al stuk was bij de verkoop. Succes daarmee als er een carpass afgeleverd is, en de keuring dus gezegd heeft dat de wagen perfect geschikt was om zich in het verkeer te begeven. Ik zou hier niet met al te veel zekerheid stellen dat een goede advocaat dit sowieso wint...

Terug naar “Consumenten Koop”