Vorige week betaalde ik een ruim voorschot (2500€) voor de aankoop van een jonge tweedehandswagen met garantie. (25000€)
Ik stuurde de verkoper een mailtje met de vraag of het misschien mogelijk was dat hij na de keuring voor verkoop het formulier tot aanvraag van een nummerplaat reeds zou willen mailen. Een nummerplaat is immers handig om ermee naar huis te rijden.
Zijn antwoord hierop was dat er pas naar de keuring wordt gegaan nadat het volledige saldo werd betaald.
Dit omdat men op de keuring het inschrijvingsbewijs zal perforeren en de auto dan waardeloos is voor hem en als ik er toch niet achter zou komen hij het voertuig niet verder kan verkopen, en de dekking van het voorschot dan niet voldoende is. (alsof ik 2500€ in de vuilbak zou willen gooien)
Is dit tegenwoordig misschien een normale gang van zaken?
Ik heb dit nooit eerder meegemaakt. Ik was van mening eerst alle documenten in orde en dan pas het saldo betalen. Wat als ik alles betaal en hij krijgt het voertuig om de één of andere reden niet door de keuring?
Kan ik mijzelf beschermen door op de factuur te laten vermelden dat het voertuig gekeurd dient te zijn voor verkoop bij aflevering, ook al betaal ik op voorhand? M.a.w ik moet eerst de wagen gaan betalen, een nummerplaat aanvragen en er nadien terug naartoe om hem af te halen. Het lijkt mij allemaal een beetje bizar.
Misschien ook nog nuttig te vermelden dat het een garage (handelaar) en dus geen particulier betreft.
Alvast dank voor jullie advies.