eerst centen dan pas keuring

bea1970
Topic Starter

eerst centen dan pas keuring

#1 , 11 aug 2012 19:26

Vorige week betaalde ik een ruim voorschot (2500€) voor de aankoop van een jonge tweedehandswagen met garantie. (25000€)
Ik stuurde de verkoper een mailtje met de vraag of het misschien mogelijk was dat hij na de keuring voor verkoop het formulier tot aanvraag van een nummerplaat reeds zou willen mailen. Een nummerplaat is immers handig om ermee naar huis te rijden.
Zijn antwoord hierop was dat er pas naar de keuring wordt gegaan nadat het volledige saldo werd betaald.
Dit omdat men op de keuring het inschrijvingsbewijs zal perforeren en de auto dan waardeloos is voor hem en als ik er toch niet achter zou komen hij het voertuig niet verder kan verkopen, en de dekking van het voorschot dan niet voldoende is. (alsof ik 2500€ in de vuilbak zou willen gooien)
Is dit tegenwoordig misschien een normale gang van zaken?
Ik heb dit nooit eerder meegemaakt. Ik was van mening eerst alle documenten in orde en dan pas het saldo betalen. Wat als ik alles betaal en hij krijgt het voertuig om de één of andere reden niet door de keuring?
Kan ik mijzelf beschermen door op de factuur te laten vermelden dat het voertuig gekeurd dient te zijn voor verkoop bij aflevering, ook al betaal ik op voorhand? M.a.w ik moet eerst de wagen gaan betalen, een nummerplaat aanvragen en er nadien terug naartoe om hem af te halen. Het lijkt mij allemaal een beetje bizar.
Misschien ook nog nuttig te vermelden dat het een garage (handelaar) en dus geen particulier betreft.
Alvast dank voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ippa

#2 , 12 aug 2012 10:36

Zie af van de verkoop.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2012 11:07

Lijkt me ook een onwettige bedoening, en daarbij, zonder de wagen te kennen , een zeer hoge prijs voor een 2de hands wagen. Voor die prijs heb je tegenwoordig al 2 (twee) totaal fabrieksnieuwe kleinere wagens.

Reclame

Turaki

#4 , 12 aug 2012 13:33

Verkoop van een 2e handswagen zonder keuringsbewijs is niet geldig, en voldoende reden om de koop ongedaan te maken. Een extra vermelding op de factuur is dus niet nodig.
Wat de garagist verteld is trouwens zever, keuring voor verkoop heeft niets te maken met de koper, enige dat er kan gebeuren is dat indien hij niet tijdig (binnen de 2 maanden) een andere koper vindt (mocht u toch niet koper), deze keuring vervalt en hij dus terug moet.

Daarnaast kan u ook eisen pas te betalen bij levering (tenzij iets anders overeengekomen). Als verkoper dit niet wil, verbreekt hij de verkoop, en heeft u recht op schadevergoeding (gelijk aan voorschot, dat u ook moet terugkrijgen). Verbreekt u de verkoop, bent u uw voorschot kwijt.

Stuur hem een AS waarin u vermeldt te betalen bij levering, op datum x zoals afgesproken, en dat u verwacht dat alle documenten, waaronder het keuringsbewijs, in orde zijn. Dat u, indien hij hier niet mee akkoord gaat, u ervan uit gaat dat hij de verkoop wenst te verbreken, en u dan onmiddellijk de terugbetaling van u voorschot verwacht, samen met een schadevergoeding gelijk aan dit voorschot volgens artikel 1590 van het Burgerlijk Wetboek.
Met vriendelijke groeten uiteraard, en voor de goede orde ook met de gewone post verstuurd.

Terug naar “Consumenten Koop”