Geachte,
In februari werd een reis geboekt naar de VS. Wegens relatiebreuk zal 1 persoon niet meegaan. Is dit een vorm van overmacht? (de relatiebreuk trad in sedert mei, en de reis staat gepland in september. De reisorgansiatie werd sinds mei onmiddellijk op de hoogte gebracht hieromtrent)
Aangezien de polis annulatie enkel zou tussenkomen bij een relatiebreuk als er een wettelijke samenwoning zou zijn geweest (bekrachtigd in een notariële akte dan nog eens..) komt deze verzekering niet tussen.
Bijgevolg zou ik graag de reis annuleren, hiervoor wordt 20% annulatiekost aangerekend, welke ik bereid ben te betalen.
Toch beweert men dat het vliegticket voor géén eurocent te recupereren valt (600euro!) en ik de volle pot hierop dien te betalen. (ipv 20%)
Mijn vraag is op welke bescherming ik mij kan beroepen en wat de kosten zijn bij de reisgeschillencommissie om deze zaak aan te kaarten?
Verder vraag ik mij af of een beroep op de gemeenrechtelijke overmacht soelaas zou kunnen bieden? (in fiscale zaken wordt een relatbreuk immers door bepaalde rechtbanken als overmacht aanvaard ingeval van een relatiebreuk tussen niet-wettelijk samenwonenden die samen een huis aankochten onder het "klein beschrijf" en de toepassingsvoorwaarden niet nalaafden na het intreden van deze breuk)
Bovendien meent de reisorganisatie dat zij zich kan beroepen op het "verdrag van warschau", doch lijkt dit m.i. alleen van toepassing te zijn tegenover de luchtmaatschappij zelf, en niet jegens de reisorganisatie?
Alvast bedankt iedereen !