contract tot reisorganisatie : annulering

hardlife
Topic Starter

contract tot reisorganisatie : annulering

#1 , 01 aug 2012 13:48

Geachte,

In februari werd een reis geboekt naar de VS. Wegens relatiebreuk zal 1 persoon niet meegaan. Is dit een vorm van overmacht? (de relatiebreuk trad in sedert mei, en de reis staat gepland in september. De reisorgansiatie werd sinds mei onmiddellijk op de hoogte gebracht hieromtrent)

Aangezien de polis annulatie enkel zou tussenkomen bij een relatiebreuk als er een wettelijke samenwoning zou zijn geweest (bekrachtigd in een notariële akte dan nog eens..) komt deze verzekering niet tussen.

Bijgevolg zou ik graag de reis annuleren, hiervoor wordt 20% annulatiekost aangerekend, welke ik bereid ben te betalen.

Toch beweert men dat het vliegticket voor géén eurocent te recupereren valt (600euro!) en ik de volle pot hierop dien te betalen. (ipv 20%)

Mijn vraag is op welke bescherming ik mij kan beroepen en wat de kosten zijn bij de reisgeschillencommissie om deze zaak aan te kaarten?

Verder vraag ik mij af of een beroep op de gemeenrechtelijke overmacht soelaas zou kunnen bieden? (in fiscale zaken wordt een relatbreuk immers door bepaalde rechtbanken als overmacht aanvaard ingeval van een relatiebreuk tussen niet-wettelijk samenwonenden die samen een huis aankochten onder het "klein beschrijf" en de toepassingsvoorwaarden niet nalaafden na het intreden van deze breuk)

Bovendien meent de reisorganisatie dat zij zich kan beroepen op het "verdrag van warschau", doch lijkt dit m.i. alleen van toepassing te zijn tegenover de luchtmaatschappij zelf, en niet jegens de reisorganisatie?

Alvast bedankt iedereen !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy009

#2 , 04 aug 2012 02:32

Beste,

Een relatiebreuk zal in dergelijke gevallen niet worden weerhouden als zijnde een geval van overmacht.

Als de reisorganisator kan aantonen dat u de reisvoorwaarden (met daarin de annuleringsvoorwaarden) hebt aanvaard, zal het uiterst moeilijk zijn om aan het gevorderde bedrag te ontsnappen.

De annuleringskosten zijn juridisch gezien geen schadevergoeding, maar wel een verbrekingsvergoeding, m.a.w. de vergoeding die in het contract is voorzien als tegenprestatie voor de mogelijkheid van de reiziger om het contract éénzijdig te verbreken. In zulks geval stelt de meerderheidsrechtsspraak dat er geen bewijs van schade moet zijn.

Tope

#3 , 04 aug 2012 07:54

TER INFO:

In sommige gevallen heb je - bij niet-gebruik van een vliegticket - wel recht op terugbetaling van de erop vermelde taksen, kosten en heffingen.
http://www.eccbelgie.be/annulering-van- ... s68821.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zo vorig jaar de luchthaventaksen van een niet-opgenomen terugvlucht Palma de Mallorca - Brussel kunnen recupereren.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”