Bestelling annuleren?

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

Bestelling annuleren?

#1 , 09 jul 2012 10:47

Bij een bevriend motorenhandelaar bestelde ik op 09/02/2012 een nieuwe motor van een Italiaans merk. Het is een compleet nieuw model dat pas in productie is en de vooropgestelde leveringstermijn was maart/april 2012. Op de bestelbon staat als leveringstermijn april 2012 met de vermelding "onder voorbehoud". Ik heb geen voorschot betaald.
Ondertussen zijn we juli en is de motor nog altijd niet geleverd en er is ook nog altijd geen duidelijkheid over een termijn. (nota: de motorhandelaar is geen officiële verdeler van het merk en handelt als tussenpersoon.) De vertraging situeert zich bij de Italiaanse fabrikant.
Ik wil die motor echt wel graag, en ben bereid nog wat te wachten, maar nu ook weer niet eindeloos. Heel belangrijk is dat ik hem zeker voor 31/12/2012 heb, want ik wil hem dit jaar nog fiscaal kunnen inbrengen in mijn beroepskosten.

Heb ik als consument alsnog het recht een uiterste leveringsdatum te eisen met annulering van de bestelling indien die termijn overschreden wordt? Want als de motor er eind augustus nog niet is zou ik een ander merk willen bestellen. En een bijkomende vraag om in de toekomst zulke dingen te vermijden : kan ik als consument zelf een bepaling op de bestelbon zetten met betrekking tot een uiterste leveringstermijn? En is die dan rechtgeldig?
Before you judge me, make sure you're perfect!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 11 jul 2012 12:56

U kunt volgens mij geen bepalingen op de bestelbon toevoegen (ik bedoel: de verkoper zal daar niet mee akkoord gaan) maar u kunt wel weigeren te bestellen als er "onder voorbehoud" op de bon staat, want dat is om problemen vragen.

Ik zou NU al beginnen met een aangetekende brief te sturen waarin u stelt dat de levertermijn nu al meerdere maanden overschreden is en dat u bij niet-levering voor eind juli (neem wat reserve) de overeenkomst wenst te beëindigen. Of u daar echt recht op hebt, laat ik aan anderen hier over. In ieder geval: mocht verkoper spontaan akkoord gaan met verbreken van de bestelling, laat dit dan wel schriftelijk bevestigen!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 11 jul 2012 13:13

Indien de levering voorzien was tegen april, kan je de verkoper vragen om bewijs te leveren dat hij er niets aan kan doen. Vraag hem ook om een nieuwe (realistische) leverdatum, en laat hem weten dat u indien het nog te lang duurt, u bereid bent om de koop te laten ontbinden wegens overdreven lange overschrijding van de levertermijn (en dat u natuurlijk uw voorschot dan terug wil). Wacht nog met officiële stappen, een overschrijding van 3 maanden van een moto die nog niet in productie was bij bestelling is nog niet overdreven. Tegen eind augustus zou ik wel aan verdere stappen beginnen te denken.

Elke leveringsdatum is trouwens onder voorbehoud, er kan altijd iets gebeuren buiten de wil om van de leverancier waardoor het bestelde niet tijdig bij hem is. Alleen als in de bestelbon is opgenomen dat de overeenkomst niet doorgaat bij laattijdige levering, kan je meteen laten ontbinden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 11 jul 2012 18:17

Lees deze link eens:
vooral de bijdrage van scorpioen

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=21947" onclick="window.open(this.href);return false;

hier ook nuttige info
http://economie.fgov.be/nl/consument/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”