slecht betalende klanten

ernest
Topic Starter

slecht betalende klanten

#1 , 05 jul 2012 17:46

Beste,

Wij hebben een webdesign bedrijfje en de zaken lopen goed maar we krijgen steeds te maken met klanten die hun facturen niet/te laat betalen.
Als ze betalen, betalen ze meestal enkel het originele bedrag (dus geen laattijdige kosten).

Een incassobureau mogen we vergeten (veel te duur) aangezien de bedragen te laag zijn (15€ domeinnaam / 70€ hosting).

Aangezien we enkel met goed betalende klanten willen samenwerken en we zoveel mogelijk die miserie willen vermijden (aanmaningsbrieven, aangetekend zenden, de verloren tijd en energie,etc..). zouden we graag de samenwerking met deze klanten stopzetten.

Mijn vraag is: indien een klant 2x te laat betaald heb ik zin om hen een brief te sturen om te vermelden dat ze 2 weken de tijd hebben om het domeinnaam en site ergens anders te plaatsen zodat we van die wanbetalers verlost zijn. Mag dit? en hoe pakken we dit het beste aan?

note: We hebben reeds een systeem dat na 3 maanden na verval dag automatisch de site offline plaatst... maar zelfs dat deert sommige klanten niet blijkbaar...

Graag jullie feedback

Ernest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 05 jul 2012 18:20

Incassobureaus zijn waardeloos ... niet wettelijk en dat weet een slimme slechte betaler ook.

Welk soort contract hebt u met die slechte betalers? Jaarlijks? Maandelijks?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2012 18:20

Een specifieke zelfstandigen organisatie heeft daar een gratis dienst voor.
U moet wel lid zijn.
Per hoeveel maand laat u betalen 2 / 3 ?
Op voorhand?

Reclame

ernest
Topic Starter

#4 , 05 jul 2012 20:24

Heb een jaarlijks contract met de klanten (jaarlijks facturatie voor het domeinnaam)

Probleemstelling: 30 dagen alvorens het domeinnaam vervalt maak ik een factuur aan dat ze binnen de 14 dagen moeten betalen... in 70% vd gevallen betalen ze te laat (of soms niet).
Wat wil dit zeggen dat wij intussen reeds het domeinnaam hebben moeten verlengen (zelf betalen) en hopen maar dat ze het factuur een keer gaan betalen. Stel dat we het domeinnaam laten vervallen wordt het een heel gedoe om dit terug te registreren als ze het factuurtje plots betaald hebben... met alle gevolgen vandien... dus daar kunnen we onze tijd niet in steken.

zeer vervelende situatie... per week zijn wij ongeveer 3-4 uur bezig met deze administratie (creditnota's, opvolging,..) ... verloren tijd.
Daarom wil ik op een legale manier zelf beslissen met welke klanten ik verder wil gaan en welke ik wil laten vallen.

Kan ik zonder in de problemen te komen een aangetekend documentje versturen met de melding: "aangezien u reeds 2x betalingen veel te laat heeft ingediend hebben wij beslists om niet meer met u samen te werken. U heeft 2 weken de tijd om een andere provider te zoeken"?
... maar dan beter - professioneler geformuleerd uiteraard :)

mapleleiah

#5 , 06 jul 2012 13:27

Toen ik nog een betalende domeinnaam had, werd de factuur voor vernieuwing 2 à 3 maanden voor de vervaldatum van het domein verstuurd. Daardoor kon de reseller mijn domein gewoon laten verlopen als ik niet betaalde (of opzegde).

Dus als u nu eens 3 maanden op voorhand factureert, daarin zet dat de klant binnen de maand moet betalen en dat bij niet betaling het domein niet meer verlengd wordt ... U kunt bv. 3 weken na de eerste factuur nog een éénmalige aanmaning sturen. Zou dat geen oplossing zijn? Om uzelf wat extra in te dekken, kunt u bv. ergens in de factuur het zinnetje zetten: "indien u niet akkoord gaat met de nieuwe regeling (vroegere betaling) kunt u kosteloos uw overeenkomst met ons opzeggen". Er is een kleine kans dat u daarmee andere klanten verliest, maar u zult de wanbetalers vanzelf kwijt zijn.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#6 , 07 jul 2012 09:04

“Art.1184.In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt. In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding. De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.”(Burgerlijk Wetboek).

‘we krijgen steeds te maken met klanten die hun facturen niet/te laat betalen.’

Ik ga ervan uit dat u met uw klanten een dienstencontract van onbepaalde duur sloot. Zulk contract bevat in principe een beëindigingsbeding. Onderzoek dus dit contract zorgvuldig. Is dit niet het geval dan dient u in volgende contracten zulk beding op te nemen. ’indien een klant 2x te laat betaald heb ik zin om hen een brief te sturen om te vermelden dat ze 2 weken de tijd hebben om het domeinnaam en site ergens anders te plaatsen ’ mag zulk beding zijn. Bij ontbreken van zulk beding kan u het contract gerechtelijk laten ontbinden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ernest
Topic Starter

#7 , 08 jul 2012 20:20

Ok bedankt voor de tips!

Zal dus een combinatie worden van wat mapleleiah & J;Demoor aanhaalde.

Hawkee

#8 , 09 jul 2012 13:02

je kan ook in het (begin)contract zetten dat er betaald moet worden 3 maanden (of een termijn door u bepaald) voor het aflopen van de termijn (om alle administratie in orde te doen), indien het niet voldaan is wordt de domeinnaam afgesloten na de afgesproken termijn.

zo zien de klanten dat al op voorhand en dek je uw eigen ook in, dan ga je ook niet als een geldwolf beschouwd worden (want anders gaat het opeens zijn van amai die emme precies wel geld nodig).
en sta je ook in uw recht als er een discussie is over het afsluiten van de domeinnaam, dan kan je bewijzen dat het erop staat in het (begin)contract en in de herinneringsbrieven.

Terug naar “Consumenten Koop”