Cadeaubon zonder algemene voorwaarden

sleepy61
Topic Starter
Berichten: 3

Cadeaubon zonder algemene voorwaarden

#1 , 23 jun 2012 18:01

Alweer cadeaubon troubles, alleen dit maal niet in verband met een vervallen bon. Hopelijk kan iemand helpen?

De situatie geschetst :

Met Kerstmis zelf een cadeaubon gekocht voor mijn vriend bij de fotograaf om de hoek. De bedoeling was een fotoshoot met bolle buik. Op de bon stonden geen algemene voorwaarden, alleen een vervaldatum van 8 maanden na aankoop.

Ruim 2 maanden geleden een afspraak vastgelegd. Dame aan de balie vertelde ons dat je best foto's liet maken rond een bepaalde periode, daarna werd de genoemde bolle buik er doorgaans niet mooier op (en dat is ook het geval, ondervind ik). Afspraak vastgelegd, vorige week nog geschikte kleding en kapper geregeld.

Donderdag merk ik een bericht op mijn Voicemail op. Ik zat de hele dag in vergadering. Op het bandje stond, nauwelijks verstaanbaar, de eigenaresse van de fotowinkel. De afspraak van zaterdag, waar we al die tijd al naartoe leefden, werd geannuleerd, er was die dag roefeldag en de gemeente had hen gevraagd extra uren te voorzien dus onze afspraak moest wijken. 's Avonds netjes terug gebeld, ondanks de vermelding op hun bandje van de voicemail dat ze op dat moment open waren nam er niemand op. Bericht nagelaten, gevraagd om terug te bellen. Dit gebeurde echter niet. Na een eerste slechte ervaring (een papier met afstand van portretrecht dat ons zonder boe of ba onder de neus werd geschoven, zonder uitleg of wat dan ook) beloofde dit niet veel goeds. Uiteindelijk meer dan een dag later nogmaals proberen bellen, deze keer met succes, als moest de dame even nadenken waarom ze me precies had gebeld. Uitgelegd dat de komende periode voor ons een andere datum niet kan gevonden worden (de eerstkomende 4 weken lukt dit alleszins niet, en om medische redenen kan de shoot alleen 's ochtends). Dame was bot en onbegripvol, we moesten ons maar aanpassen en anders terugkomen met de baby om daarvan foto's te laten maken.

Vandaag binnen gesprongen in de winkel. Intussen zit het ons zo hoog dat we niet meer met plezier op de foto kunnen staan daar. Dame van gisteren aan de telefoon opnieuw gezien. Zij begreep het probleem niet. Ze hielden er 2 agenda's op na, een papieren en een elektronische. Onze afspraak stond in de papieren versie en ze had vorig weekend gezien dat dit niet compatibel was met haar roefeldag. Om die reden heeft ze ons pas donderdag gebeld. Dame vindt dus dat afspraak verzetten geen probleem is, zij hebben geen fout gemaakt en wij moeten ons maar aanpassen. Ook is ze van mening dat wij hoegenaamd niet hebben uitgekeken naar die shoot, en haar enkel het leven lastig wilden maken. Dat ik, omwille van het niet doorgaan van de shoot ook niet naar de kapper ging en dat deze dus ook schade ondervond vind ze onzin, zij gaat zelf immers toch regelmatig voor de lol naar de kapper (ik dus niet).

Aangezien wij na dergelijke opmerkingen geen behoefte meer hebben aan enige dienst van die winkel (noch doopsuiker, noch fotokaders die ik al genoeg heb) wensen wij gewoon ons geld terug. Dat kan echter volgens mevrouw niet. Ze heeft al genoeg miserie gehad met de belastingscontrole vorige week en kan dit niet staven in haar boeken. Dit is mij bij aankoop nooit meegedeeld, en nergens in de winkel of op de bon kon ik algemene voorwaarden ontdekken.

De vraag : heb ik recht op retour van mijn geld? De dienst waarvoor ik de bon heb aangekocht (de waarde van de bon stemt er specifiek mee overeen, ik moet alleen eens checken of er nu op staat dat het een waardebon dan wel een bon voor fotoshoot is) kan ons niet volgens de afspraken geleverd worden. De botte behandeling die wij hebben gekregen motiveert ook echt niet meer tot het maken van een nieuwe afspraak. Hoe ver gaan mijn rechten hierin?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2012 14:04

Dat het terugbetalen van een cadeaubon niet zou kunnen ingeboekt worden, is bij het haar getrokken.

Daarentegen hebt u de cadeaubon wel gekocht. De winkel is volgens mij niet verplicht deze terug te betalen. Gaat het om een fotograaf die ook fotomateriaal verkoopt? Misschien kan u in plaats van een "dienst" een "product" kopen met die bon (dus geen fotoshoot, maar een fototoestel, een lens, ...)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 26 jun 2012 16:42

Wat het portretrecht betreft daar kan ik inkomen.... de fotograaf MAAKT nl de foto's en ook de creatie ervan.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”