Probleem met facturen van energieleverancier.

Stilte
Topic Starter

Probleem met facturen van energieleverancier.

#1 , 22 jun 2012 23:20

De woning werd betrokken na 15 januari. Enkele dagen later lag er een brief in de bus van N*on i.v.m. het tarief dat we zouden kiezen. (Eén formulier was blanco en het op het andere formulier was al een tarief aangeduid, nl. N*on Comfort.) We hebben dan uitgerekend welk tarief het goedkoopste is (nl. N*on Budget en uiteraard niet hetgene van op het reeds ingevulde formulier). Nadat we de keuze hebben gemaakt, hebben we het blanco document ingevuld en opgestuurd. Dat was begin februari.

De eerste factuur komt toe. Het tarief is echter N*on Comfort en niet N*on Budget. Goed, misschien gaat het om gekruiste briefwisseling?

Hetzelfde gebeurt voor de komende maanden. Ik moedig mijn vriend echter aan om zo snel mogelijk te betalen, want ik wil geen problemen. Maar we betalen te veel. Dat werd overduidelijk toen de eerste afrekening kwam. Want (1) het niet gaat om het tarief dat we gekozen hebben en (2) het gaat niet om het correcte verbruik.

Mijn vriend probeerde de site van N*on te raadplegen, maar die lag plat. Dan heeft hij naar N*on gebeld. Dat heeft een vermogen gekost en de service was verschrikkelijk slecht: het duurde lang voordat er werd geantwoord, hij werd van dienst naar dienst doorverbonden, niemand kon zeggen wanneer het formulier met onze keuze was toegekomen, ze spraken elkaar tegen als hij om een oorzaak/oplossing vroeg en niemand wou zijn/haar volledig naam doorgeven.

Mijn vriend heeft dan maar doorgegeven dat hij voor N*on Budget koos en niet voor N*on Comfort en hij heeft ook het correcte verbruik doorgegeven.

Er lag een nieuwe afrekening in de bus, deze keer met twee tarieven: zowel N*on Budget als N*on Comfort werden aangerekend! En het verbruik, dat was nog steeds een schatting…

Wat moeten we hiermee??!! Bij wie kunnen we hiermee terecht en is het mogelijk om wat we te veel betaald hebben alsnog terug te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2012 11:26

Stuur hun aangetekend een kopie van het ingevulde en aan hen teruggestuurde formulier en wijs hun op hun fout.
Bellen naar een helpdesk heeft geen zin. Er is geen bewijs achteraf, en je bent nog niet zeker dat ze de gegevens juist hebben ingebracht. Dikwijls kom je terecht in een callcenter, en die medewerkers behandelen vandaag de klachten van N*ON en morgen de klachten over kattenvoer.
Het is normaal dat je een faktuur ontvangt van het geschatte verbruik. Het zijn maar voorschotfakturen.
Een juiste afrekening voor het werkelijke verbruik zal je pas ontvangen na ongeveer 1 jaar.

Stilte
Topic Starter

#3 , 23 jun 2012 12:53

Beste Mava,

Eerst en vooral, bedankt voor je antwoord!

De voorschotfacturen zijn inderdaad geschat, maar dat een afrekening mét statistiek berust op een schatting, lijkt me toch wel zeer vreemd. Ze vroegen ons namelijk om op te leggen...

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 jun 2012 20:07

Beste Mava,

De voorschotfacturen zijn inderdaad geschat, maar dat een afrekening mét statistiek berust op een schatting, lijkt me toch wel zeer vreemd. Ze vroegen ons namelijk om op te leggen...
Omdat er een tijd verloopt tussen de meteropname en de facturatie is de laatste maand, soms zelfs twee maanden, inderdaad gebaseerd op een schatting. Dat is bij mij -en bij alle andere mensen die ik ken- het geval.

Het is best mogelijk dat u moet opleggen omdat u meer hebt verbruikt dan de hoeveelheid electriciteit waarvoor via de voorschotten werd betaald. Lijkt me allemaal volkomen normaal, tenzij ik de vraag niet goed begrijp.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Stilte
Topic Starter

#5 , 24 jun 2012 23:47

Beste Mava,

Omdat er een tijd verloopt tussen de meteropname en de facturatie is de laatste maand, soms zelfs twee maanden, inderdaad gebaseerd op een schatting. Dat is bij mij -en bij alle andere mensen die ik ken- het geval.

Het is best mogelijk dat u moet opleggen omdat u meer hebt verbruikt dan de hoeveelheid electriciteit waarvoor via de voorschotten werd betaald. Lijkt me allemaal volkomen normaal, tenzij ik de vraag niet goed begrijp.
Het grootste probleem is dat ze ons het verkeerde tarief aanrekenen: wij kozen voor N* Budget, zij gaven ons N* Comfort.

Nadat we daarvoor gebeld hebben, sturen ze ons nu facturen zowel voor N* Budget als voor N* Comfort. Met andere woorden, ze laten ons nu 2x betalen voor hetzelfde.

Mocht een eindafrekening berusten op een schatting, dan moet het wel een zeer ruwe schatting zijn. Want nu nog bevinden de werkelijke meterstanden zich (ver) onder hun geschatte waarden.

VDG2

#6 , 24 jun 2012 23:53

Zijn de meterstanden correct doorgegeven (of door hen correct ontvangen of effectief verwerkt)? Ze hebben bij mij ook ooit een schatting gedaan bij de eindafrekening, omdat ze mijn meterstanden niet gekregen hadden (zogezegd...). Best ook even navragen.
Verwacht wel niet meteen antwoord van de betrokken maatschappij. Ik wacht al een maand op duplicaten van facturen die, al even zogezegd, online beschikbaar zijn. (niet dus)

Terug naar “Consumenten Koop”