kan particulier geldige garantie geven op tweedehands auto

akina
Topic Starter
Berichten: 2

kan particulier geldige garantie geven op tweedehands auto

#1 , 21 jun 2012 21:15

We hebben een tweedehandsauto gekocht particulier maar met garantie.Het zoekertje vermelde duidelijk: auto met garantieWe hebben de auto bekeken en gekocht en daarbij ook getekend op een document waar op staat"In de staat waarin hij zich bevind en welgekend door de koper voor een bedrag van xxx"Nu blijkt dat er een achterdeur moeilijk open kan en dat er een nieuwe deur in moet wat mij 450 Euro zal kosten. In de garage zeggen ze dat de garantie die de vorige eigenaar nog had, verviel op het moment van de verkoop van de wagen aan mij omdat het al een tweedehandswagen was en dus geen fabrieksgarantie betreft.Kan ik nu stappen ondernemen omdat in het zoekertje stond dat het met garantie was?Kan ik geld eisen voor de herstellingen?Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 21 jun 2012 21:25

Ik vrees dat u weinig kans maakt aangezien u getekend hebt voor akkoord in de staat waar de auto zich bevond.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

akina
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 jun 2012 08:32

maar in het zoekertje staat duidelijk "met garantie" !!
Zo'n dingen vallen toch normaal onder garantie.
Kan ik dan geen stappen ondernemen omdat dit niet klopt, omdat hij gelogen heeft?

Reclame

sheepie
Berichten: 164

#4 , 22 jun 2012 08:35

Denk ook dat je weinig kans maakt... Staat er iets over garantie in de verkoopovereenkomst??
Toen ik mijn wagen kocht (wel bij een garagist) stond er op de factuur: 1 jaar garantie op alles...

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 22 jun 2012 08:54

De garantie die de fabrikant aanbiedt blijft toch gewoon doorlopen bij verkoop van een auto, die stopt toch niet omdat de auto van eigenaar verandert. Vraag is dan alleen of de klemmende deur onder garantie valt of niet.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 22 jun 2012 11:47

Ik denk dat OP bedoelt dat de fabrieksgarantie al vervallen is omdat het al een tweedehandsauto was (dus al ouder en geen garantie meer).

Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord van garantie geven onder particulieren. Je koopt de auto gewoon zoals die is en je wordt verondersteld die grondig te bekijken voor je die meeneemt. De auto zou wel moeten gekeurd zijn voor verkoop, wat ook ergens een extra zekerheid biedt (maar klemmende deuren testen ze natuurlijk niet).

Los van wie moet betalen, is het zeker dat die volledige deur moet vervangen worden? Heeft u daar al eens een "second opinion" over gevraagd. Iets dat klemt volledig vervangen lijkt me raar.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

VDG2
Berichten: 785

#7 , 22 jun 2012 11:57

Onder particulieren is er geen 'garantie' zoals tussen beroepsverkoper/consument. Uiteraard is er wel nog zoiets als vrijwaring voor verborgen gebreken in het burgerlijk wetboek.

Art. 1625. De vrijwaring, waartoe de verkoper jegens de koper gehouden is, heeft een dubbel voorwerp : zij betreft ten eerste het ongestoord bezit van de verkochte zaak en, ten tweede, de verborgen gebreken van die zaak of de koopvernietigende gebreken.

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.


De particuliere verkoper dient uiteraard de zaak te vrijwaren voor verborgen gebreken. Maar vermoedelijk zal een klemmende deur daar niet voor in aanmerking komen. Een koper wordt immers geacht de wagen grondig te inspecteren (niet zoals een vakman, maar zoals een 'normaal' mens). Hierbij zou een klemmende deur dan toch moeten vastgesteld worden.


Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

Terug naar “Consumenten Koop”