foutief type raam

daniki
Topic Starter

foutief type raam

#1 , 18 jun 2012 14:43

Enkele tijd geleden zijn wij onze ramen gaan bestellen in een toonzaal (geen moeilijke keuze aangezien we soortgelijke ramen wilden als het huis waar we nu in wonen).

2 weken geleden zijn ze dan effectief de ramen komen plaatsen. JOEPIE!!! OF NIET!!!! Behalve veel schade (dat ze komen maken zeggen ze) hebben we ook een schuifraam die niet hetzelfde is dan de schuifraam die we in de toonzaal aangeduid hebben.

Blijkbaar heeft de verkoper het foutieve type van raam opgeschreven. Wij vertrouwen op de deskundigheid van deze man en we hebben natuurlijk de offerte getekend. Er was ook geen mogelijkheid voor ons om dit na te kijken want nergens in de winkel staat er een type bij de ramen. Wij hebben contact opgenomen met de firma maar zij zeggen getekend is getekend. Juridisch gezien staan we dus nergens.

Wij willen wel via forums/sociale media ons verhaal vertellen, maar is dit dat laster en eerroof? Of mogen wij onze ervaringen delen met mensen?

Of zijn er stappen die we kunnen nemen om toch de door ons gekozen raam in de toonzaal te bekomen??? (behalve opnieuw een te bestellen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 jun 2012 15:08

Als u dit op fora verspreidt zonder bewijs, is dit inderdaad laster en eerroof.

Via AS de firma bovenstaande probleem uitleggen, dat u een andere raam heeft gekozen, dat de verkoper deze waarschijnlijk foutief heeft genoteerd, en dat u de correcte raam wil. Vraag ook meteen herstelling van de reeds geplaatste ramen (en van eventuele andere schade).

Betaal ook enkel wat in orde is (maar zodra het in orde is, dan ook meteen betalen als ze dit vragen). Is er iets niet in orde als men betaling vraagt, betaalt u dus het deel waar u mee akkoord gaat. Dan opnieuw AS waarin u dit uitlegt.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2012 15:32

De waarheid op een forum vertellen, is helemaal geen laster en eerroof. Zolang er eerlijk verteld wordt wat er gebeurd is, is er geen vuiltje aan de lucht. Als de waarheid verdraait wordt, is het een andere zaak, natuurlijk.

Voor de rest volledig akkoord met de rest van uw antwoord...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki

#4 , 18 jun 2012 15:46

De waarheid op een forum vertellen, is helemaal geen laster en eerroof. Zolang er eerlijk verteld wordt wat er gebeurd is, is er geen vuiltje aan de lucht. Als de waarheid verdraait wordt, is het een andere zaak, natuurlijk.

Artikel 443 Strafwetboek: Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat.

Of men de waarheid vertelt of niet is onbelangrijk, wel dat men dit kan bewijzen.

Lightning

#5 , 18 jun 2012 15:47

kwaadwillige ruchtbaarmaking:
Indien er op het ogenblik van het misdrijf een wettelijk bewijs van de ten laste gelegde feiten bestaat en het blijkt dat de beklaagde de tenlastelegging heeft gedaan zonder enige reden van openbaar of van privaat belang en enkel met het oogmerk om te schaden, wordt hij, als schuldig aan kwaadwillige ruchtbaarmaking, gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vierhonderd [euro] of met een van die straffen alleen.

daniki
Topic Starter

#6 , 18 jun 2012 22:09

We hebben ons verhaal gedaan aan de firma. De eerste keer zei de verkoper (telefonisch), ik ben de paus niet ik kan ook fouten maken. Nadien hebben we contact gehad met de baas die op zijn beurt met de verkoper ging praten. Na hun gesprek belde de verkoper ons terug en zei: de baas geeft mij gelijk, dus jullie krijgen geen nieuw raam. Ik heb dus terug gemaild naar de baas. Hij belde terug en zei: het is woord (verkoper) tegen woord (dat van koper) ik kan hier niet veel aan doen (dat is al anders dan "de baas geeft mij gelijk"). De baas stelde ons een compromis voor dat we wel zullen moeten aanvaarden (beter als niets natuurlijk). Hij zei ook dat ze hun toonzaal gaan aanpassen. Dit wil zeggen dat ze duidelijk de types van hun ramen zullen vermelden. Ik denk dus dat ze wel beseffen dat ze een fout begaan hebben).

Bedankt voor jullie advies

eylis

#7 , 19 jun 2012 09:31

mmm, er is natuurlijk wel een interessant punt aan dit verhaal.
Heb ik begrepen dat (toen jullie de ramen gingen kiezen) in de toonzaal géén typenummers aan de betreffende ramen geafficheerd staan?
Dan kon jij bij de aankoop absoluut niet natrekken of het nummer dus wel klopt?Want je had géén toegang tot de verkoopsinformatie. De verkoper dwong je te kiezen op zicht...
Dat lijkt mij een argument om de verantwoordelijkheid wél bij de verkoper te leggen. en een solide zaak van te maken.
Niet, collega's?

VDG2

#8 , 19 jun 2012 10:09

Lijkt mij ook Eylis, enige probleem is dat de verkoper dit enkel mondeling heeft vermeld. Indien intussen de typenummers erbij staan in de toonzaal zal ze dit nog moeilijk kunnen aantonen, of niet?

Eventueel dwaling inroepen?

eylis

#9 , 19 jun 2012 10:41

Als de weerlicht naar de winkel en foto's nemen van de vensters waar géén productinformatie naast hangen :-) . Ik geloof dat de wetgeving dat echt verplicht.
toch maar eens bij testaankoop aankaarten , dacht ik.

daniki
Topic Starter

#10 , 21 jun 2012 09:37

Daarbij komt nog eens dat het schuifraam dat we dan uiteindelijk gekregen hebben niet eens in de toonzaal staan. Dus hoe kunnen we die dan zogezegd gekozen hebben in de toonzaal??????

Terug naar “Consumenten Koop”