Garantie tweedehandswagen

Kermitje
Topic Starter

Garantie tweedehandswagen

#1 , 11 jun 2012 13:52

In januari 2012 kocht ik een tweedehands Ford Fiesta van 2004 bij een officiële merkdealer (maar niet van Ford-wagens) met één jaar garantie. Na een maand of 2 ging er een lampje branden van de motor. Ondertussen ben ik een keer of 5 terug geweest aangezien het lampje steeds na mijn bezoek aan de garage opnieuw ging branden. Op mijn aandringen is men langs een officiële Ford-dealer geweest. Daar stelt men nu vast dat de katalysator stuk is. Een nieuwe katalysator van Ford kost 1100 euro, een nieuwe van een ander merk kost 400 euro. De garage doet mij volgend voorstel: Zij installeren de katalysator van 400 euro, als ik zelf 200 euro bijdraag. Mijn reactie was dat ik het niet logisch vind dat ik garantie heb en toch zelf moet bijdragen. Zij beweren echter dat een katalysator een slijtageonderdeel is, en dat ik dus toch moet bijdragen. Wie heeft er gelijk? Wat doe ik nu best? Alvast heel erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2012 15:02

Een katalysator is inderdaad een slijtageonderdeel, net zo als een oliefilter of een luchtfilter.
Die dingen moeten zowierso om de x tijd vervangen worden.

ongelukbelaagd

#3 , 12 jun 2012 12:31

Euhm, elk gebrek dat binnen de 6 maanden na aankoop van het voertuig wordt vastgesteld, daarvan mag men aannemen dat dit een verborgen gebrek bij verkoop was.
Valt dit gebrek daar dan ook niet onder?
Het feit dat de garagist voorstelt om ook een deel te betalen, doet mij vermoeden dat hij wéét die wet ook daarop betrekking heeft.
Waarom zou anders een zakenman zo'n geste doen?

Anders zou het de consument wel duur uitkomen : opdraaien voor alle slijtage van de vorige bestuurder direct na aankoop...

Het hangt er wel vanaf hoeveel km je intussen al wel gereden hebt.

Ik ben wel géén jurist!

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2012 16:18

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”