Onrechtmatige invordering incassobureau

Filip63
Topic Starter

Onrechtmatige invordering incassobureau

#1 , 17 mei 2012 22:28

Al heel lang was ik lid van een boekenclub. Zo ontving ik nu en dan vroeger een boek thuis dat ik in een winkel kon ruilen voor een ander.

Enkele jaren geleden was er een andere policy, werd gewerkt met waardebonnen. De winkel waar ik normaal ging, werd gesloten. Op die manier kon ik daar dus niet meer winkelen, als lid van die club.

Ergens in maart ontving ik een brief 'laatste waarschuwing' om het bedrag reeds verhoogd met een boete te betalen. Er was echter niets toegekomen.

Dit liet ik op 4 april weten aan de club per mail, tevens met de mededeling dat ik mij als lid uitschreef omdat 1) de winkel waar ik ging, gelsoten was en 2) de manier van omgaan met klanten niet correct was, er direct gedreigd werd. Verder schreef ik geen verplichtingen meer te hebben, de huidige factuur en alle volgende te protesteren.

Een medewerkster verontschuldigde zich per mail van 5 april en schreef dat zij kon een kopie opsturen. Tevens zou ik uitgeschreven worden. Hierop heb ik niet meer geantwoord, dus ook niet affirmatief op het voorstel 'ik kan u een kopie opsturen'.

Enkele dagen daarna ontving ik een bericht gedateerd 6 april dat ik geen lid meer was.

Maandag 14 mei ll ontving ik een brief van een incassobureau, gedateerd 10 mei.

Tekst

Uw dossier in verband met niet betaalde factu(u)r(en) werd overgemaakt door enz...

Ondanks meerdere aanmaningen door mijn cliënte verzonden, waaronder onder meer een email naar het door u opgegeven emailadres, werd de integrale betaling tot op heden niet ontvangen.

De afrekening werd opgesteld conform de wettelijke en conventionele toepasselijke bepalingen - zie ommezijde brief.

Ik maan u aan om per kerende over te gaan tot betaling conform instructies ommezijde, en waarbij ik u informeer dat bij gebreke aan reactie van uwentwege binnen 15 dagen de procedure wordt vervolgd.

Deze brief betreft een minnelijke invordering en is geen gerechtelijke invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag).

Getekend een advocaat.

Op de ommezijde

Bedrag 25 euro
10 % schadevergoeding, minimum 40 euro - subtotaal 40 euro
Intresten van 11/05/2012 tot 10/05/2012 0 euro

Omschrijving Buitengerechtelijke Incassokosten

Buitengerechtelijke incassokost 50 euro
Niet vervulde afnamekwartalen cfr. art. 5 32 euro
Bijkomende Buitenger. Incassokost 12,50 euro

Totaal 94,50 euro

Daarna wordt het interessant.

Datum der betalingen: betaald

Totaal: 0 euro

Nog openstaand saldo 159,50 euro

Eerst is de rekening dus 94,50 euro, daarna heb ik 'betaald', is het totaal 0. Om daarna een bedrag van 159,50 euro aan te rekenen dat geen link meer heeft met het voorgaande ... Begrijpe wie kan!

Graag uw commentaar over wat ik hiermee doe.

Voorstel is alvast
  • Reageren binnen de periode van 15 dagen.
    De mail die ik aan de boekenclub stuurde naar het incassobureau sturen.
    Melden dat ik geen artikel (of document dat zou recht geven op een artikel) ontving.
    Melden dat ik de factuur daarom protesteerde.
    Melden dat ik geen lid meer ben sinds 4 april.
    Melden dat ik daarom ook alle toekomstige facturen protesteerde.
    Melden dat er geen mail gestuurd werd als aanmaning en dat ik de boekenclub graag uitnodig het tegendeel te bewijzen.
    Melden dat ik op mijn mail van 4 april op 5 april antwoord kreeg dat een kopie 'kon' verstuurd worden maar ik daar niet op inging.
    Melden dat er geen enkele telefonische contactname was.
    Melden dat er geen enkel bericht van verzending gestuurd werd.
    Melden dat ik aldus nog steeds gevraagd word een heel hoog bedrag te betalen voor een document dat recht geeft op goederen maar nog niet kan uitgeoefend zijn omdat het niet ontvangen werd, er dus niets 'afgenomen' werd van de club.
    Melden dat de berekening eerst op 94,50 euro komt, daarna op 0 euro, daarna zonder verantwoording op 159,50 euro.
En melden dat ik nu wel heel ontevreden ben, dat ik als dit niet binnen 15 dagen volledig rechtgezet wordt door mijn schuld op '0' te plaatsen, ik mijn sociale netwerken, inclusief dat van een associatie van een universiteit met meer dan tienduizenden studenten en duizenden collega's, op de hoogte breng van de wanpraktijken van de club.

Graag uw mening. Waarvoor dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 mei 2012 23:10

U zendt het incassobureau een vriendelijk as waarin u hen erop wijst dat u de nog openstaande factuur betwist, dat u in het bezit bent van een schrijven van de firma waarin ze erkennen dat een levering niet heeft plaatsgevonden en dat door hun eenzijdige wijziging van diensten, afschaffen van het lokale verkoopspunt u kosteloos kon opzeggen.
U meldt hen even vriendelijk dat u bijgevolg niet kan ingaan op hun incorrecte eis tot betaling en aldus wacht op een oproep van het geding. U deelt hen tevens vriendelijk dat u, overeenkomstig de wetgeving die hun beroep regelt, over dit dossier niet meer door hen wenst gecontacteerd te worden, dat u bij verder aandringen door hen gedwongen zal worden de economische inspectie in te schakelen.

Aangetekend en met vriendelijk groeten uiteraard.

gdm2

#3 , 17 mei 2012 23:20

vergeet ook nooit te vermelden: met voorbehoud van alle rechten

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”