Gewijzigde offerte NA goedkeuring

v0LrAtH
Topic Starter
Berichten: 2

Gewijzigde offerte NA goedkeuring

#1 , 30 apr 2012 16:00

Onlangs heb ik bij de bouw van onze woning een aantal offertes uitgeschreven voor rolgordijnen. Hierin heb ik de afmetingen van de ramen vermeld zoals deze op het plan stonden. Het probleem situeert zich voornamelijk ter hoogte van de volgende raam. Zoals ik ze in mijn offerte vermeld:
- 1 venster 5m20 hoog, 3m85 breed, gemotoriseerd (via domotica), lichtdoorlatend.
- 1 venster 5m20 hoog, 85cm breed, gemotoriseerd (via domotica). lichtdoorlatend. Dit venster grenst aan het voorgaande in een hoek van 90°.
In hun offerte kostte deze raam circa 1800 euro en stond de volgende opmerking:
Gezien uw onwaarschijnlijk grote glaspartijen hebben wij gezocht naar een oplossing dewelke eruit bestaat dat de rolgordijnen wel degelijk uit één stuk gemaakt worden.

Met andere woorden, de meeste van onze collega's kunnen deze oppervlakten niet aan met één systeem, wij garanderen dit wel én bieden u een garantie van maar liefst 5 jaar !
Wij hebben deze offerte bevestigd en zijn dus overgegaan tot de opmeting. Nu bij de opmeting begon de zaakvoerder al te discussiëren dat deze 2 ramen te dicht bij elkaar staan. Nochtans had ik duidelijk gezegd dat ze aan elkaar grenzen. Het lijkt me dus dat hij me niets kon verwijten, maar helaas zou hij de grote oppervlakte in 3 stukken moeten splitsen. Enerzijds is dit al een teleurstelling, maar bovendien is deze raam in de nieuwe offerte plots bijna 3000 euro (telkens ex BTW).

Dit is een meerprijs van circa 1500 euro (BTW in). Nu de vraag, hebben wij enig recht om de oude prijs af te dwingen. Laten we veronderstellen dat de aannemer ter goeder trouw is en ons dus niet belazert en dit dus inderdaad technisch onhaalbaar is. Dan hebben we een goedgekeurde offerte die onhaalbaar is, is deze dan nog wel bindend? Wat is het beste wat we nu kunnen doen?

Ik moet hier wel bij zeggen dat zelfs met de toename van 1500 euro, hij nog steeds de goedkoopste zou zijn, dus de overeenkomst ontbinden lijkt me niet de beste optie.

Alvast bedankt voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 apr 2012 19:09

En wat waren de kleine lettertjes in hun offerte????
Gewoonlijk staat er iets in de zin van "eerst bindend na opmeting ter plaatse" ......of andere voorwaarden...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 30 apr 2012 20:17

Indien afmetingen in uw prijsvraag opgenomen zijn (en ook de tussenafstand), en de prijs van die aard is dat ze normaal kan zijn, is de offerte bindend. Indien de firma nu beweert dat het technisch niet haalbaar is, zeker na hun expliciete bewering van wel, kunnen ze niet leveren, en kan u een schadevergoeding afdwingen.

Indien u akkoord gaat met hun nieuwe voorstel, tracht dan een serieuze korting te onderhandelen (ipv van schadevergoeding), daar zij de partij zijn die in gebreke blijven bij hun 1e offerte.

Reclame

v0LrAtH
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 02 mei 2012 15:27

Heb net een antwoord terug van de leverancier waarom het prijsverschil zo groot is.
1) De berekening van item nr 1 in de initiële offerte is wel degelijk juist , alleen is er blijkbaar een tikfout gebeurd ipv 1968euro werd er 968euro getikt. (de 1 werd vergeten)
Ik vrees dat het moeilijk wordt om dit af te dwingen, laat staan de correctheid hiervan te controleren. Of vergis ik me hierin?

Terug naar “Consumenten Koop”