offerte annuleren

SUPERS
Topic Starter

offerte annuleren

#1 , 11 mar 2012 20:21

begin december 2011 ondertekende ik een offerte voor isolatiewerken.
Mondeling werd me verzekerd dat de werken binnen tien dagen van start zouden gaan.
Midden maart,en de firma in kwestie laat niets van zich horen.
Telefonisch wordt ik telkens afgescheept.
Ik zou nu de offerte willen annuleren.
Wat zijn de mogelijkheden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 11 mar 2012 21:17

aangetekend schrijven sturen waarin u duidelijk vermeld, dat aangezien het bedrijf zowel binnen de afgesproken termijn als binnen de redelijke termijn de werken niet kan uitvoeren, u genoodzaakt ziet de offerte als ontbonden te beschouwen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2012 21:22

In brief ook vermelden : voor de goede orde wordt dit schrijven eveneens via gewone brief opgestuurd. ( en visa versa)

Reclame

dieke

#4 , 12 mar 2012 08:05

Hou er wel rekening mee dat er zoiets bestaat als 'redelijke termijn'. Het komt erop neer dat je iemand die je ingebreke stelt, een 'redelijke termijn' moet geven om alsnog in orde te maken wat werd overeengekomen. D.w.z. dat je het erop kan wagen om meteen in je aangetekende schrijven te melden dat je wil dat de overeenkomst wordt verbroken, maar dat de aannemer het recht heeft te antwoorden dat hij het gevraagde alsnog zal komen uitvoeren tegen datum x. Zeker aangezien er in de overeenkomt geen datum werd bepaald (toch niet op papier). Vergeet ook niet in je AS te vermelden dat die mondelinge overeenkomst van 10 dagen bestond. In ieder geval, zeker als je effectief wil ontbinden, is het zaak om te praten over duidelijke termijnen, rekening houdend met het feit dat de aannemer wel eens zou kunnen antwoorden dat de werken alsnog zullen worden uitgevoerd (en dat recht heeft aannemer dus, vrees ik) of dat aannemer ook wel eens zou kunnen nalaten te reageren en dat je dan nog altijd even ver staat.

Drone heeft volgens mij dus wel gelijk, maar je kan niet hard maken dat die afgesproken termijn reeds verlopen is (uiteraard kan je wel de mondelinge afspraak vermelden, maar dat is geen hard argument als ze het niet toegeven) en al zeker niet dat de 'redelijke termijn' is verlopen omdat ten eerste 'redelijke termijn' een zeer rekbaar begrip is en bovendien je nooit eerder bewijsbaar hebt laten weten dat voor jou persoonlijke aanvoelen die termijn al gepasseerd is. Het is pas vanaf het moment dat je aangetekend dit laat weten, dat die redelijke termijn begint te lopen.

SUPERS
Topic Starter

#5 , 12 mar 2012 08:48

Bedankt voor de antwoorden.
Wat me zorgen baart zijn de 'kleine lettertjes' onderaan de offerte:

"Algemene verkoopsvoorwaarden. Onze prijzen zijn vrijblijvend en geldig tot één maand na opmaakdatum. Een latere uitvoering of levering kan niet tot ontbinding van de bestelling leiden. "

Stelt de firma zich hiermee niet veilig tegen eventuele 'opzegging door de klant'?

dieke

#6 , 12 mar 2012 11:01

Bedankt voor de antwoorden.
Wat me zorgen baart zijn de 'kleine lettertjes' onderaan de offerte:

"Algemene verkoopsvoorwaarden. Onze prijzen zijn vrijblijvend en geldig tot één maand na opmaakdatum. Een latere uitvoering of levering kan niet tot ontbinding van de bestelling leiden. "

Stelt de firma zich hiermee niet veilig tegen eventuele 'opzegging door de klant'?
Enerzijds: Ja. Anderzijds: het principe van de 'redelijke termijn' kan uiteraard ook in uw voordeel werken. Het is een rekbaar en enigszins persoonlijk interpreteerbaar begrip, maar volgens mij zal een rechter ook wel de mening onderschrijven van iemand die duidelijk terecht vindt dat de 'redelijke termijn' werd overschreden. Volgens mij (maar ik ben geen expert!) gaat dit begrip 'redelijke termijn' voor op een vermelding op een bestelbon zoals deze. Blijft wel dat die redelijke termijn pas begint te lopen vanaf het moment van aangetekend schrijven.

klungel

#7 , 12 mar 2012 13:14

Ik zou nu de offerte willen annuleren.
Wat zijn de mogelijkheden?
zou u niet best eerst een gratis verzoeningsprocedure starten bij de vrederechter ipv een fikse schadevergoeding te riskeren wegens een eenzijdige verbreking van de overeenkomst ?

burgerlijk wetboek
Art. 1184. In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.
In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding.
De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.

SUPERS
Topic Starter

#8 , 12 mar 2012 19:43

Mja,de vrederechter...misschien niet zo 'n slecht idee...
Als je de offerte strikt beschouwd,dan maak ik geen kans,maar als je in overweging neemt dat ik mijn huis snel wou laten isoleren en er ook een mondelinge afspraak werd gemaakt,terwijl nu de winter bijna voorbij en ik nog steeds geen
firma heb gezien,ik me toch behoorlijk onrechtvaardig behandeld voel.
Hopelijk kan de vrederechter begrip opbrengen voor mijn situatie.
Alleszins bedankt voor de tips!

ganapathi tantra

#9 , 12 mar 2012 22:04

"De winter" is spijtig genoeg geen valabel argument in dit soort zaken. Zou het wel zijn indien u bvb een chauf ketel had willen vernieuwen (en dan nog)
of hij stuk was en dringend moest vervangen worden. Geen verwarming in de winter is een valabele reden. Huis niet ge-isoleerd spijtijg genoeg niet.
Zelfs een aannemer die zijn afspraken niet direct nakomt mag van het gerecht verwachten dat een "redelijke termijn" wordt beschouwd als een periode van 5/6/7 maanden. Is dt fair ? Neen. Is dat realiteit ? Spijtig genoeg wel. En als de aannemer op een zitting plechtig beloofd binnen X aan te vangen en de rechter vind dit redelijk dan zal u dat moeten aanvaarden. Doet u dat niet en de aanemer heeft een sluw advocaat zou het best eens kunnen zijn dat u het gelag zelf kunt betalen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mar 2012 22:28

Alvorens naar de vrederechter te gaan zelfs in verzoening zal die van u toch verwachten DAT je zelf actie hebt genomen.
Dat wil zeggen de firma eerst met een AS moet in gebreke gesteld worden.
Dus in die brief doe je het verhaal ... Op datum x hebben we uw firma gekozen.
We zijn ingegaan op uw offerte nr dd .... U hebt dan gezegd dat termijn 10 dagen enz enz
Verdere telefonische contacten op data xyz waar mij volgende zaken werden verteld.
Kan u mij binnen de 10 werkdagen na ontvangst van dit schrijven mij de datum quid week geven waarop de wreken worden aangevat.
Voor de goede orde wordt deze brief zowel aangetekend als per gewone brief verzonden.

Een AS wordt in 2-voud opgesteld ...een ex voor u de andere voor de tegenpartij.
Indien tegenpartij niet reageert dan verzoening..
Maar hou rekening met opmerkingen van GT.

PS indien niet dringend heb ik steeds met firma's bij renovatie van ons huis afgesproken.... geef mij UW planning en ik pas mij aan... Wat moet er klaar zijn voor u kan komen.
Nooit problemen gehad..... resultaat...... bij een plots defect (jaren later) was een telefoontje voldoende om dadelijk te komen. Voorlopige herstelling dadelijk uitgevoerd en daarna (dagen of enkele weken later) herstelling.

Terug naar “Consumenten Koop”