Annulatikosten opzegging telecom contract

krids
Topic Starter

Annulatikosten opzegging telecom contract

#1 , 07 mar 2012 17:56

Even het verhaal:
betreft combipacket telefoon en internet
Een contract heb ik ooit getekend, doch dat is lang geleden
Dus dacht ik onder een contract van onbepaalde duur te vallen ... zo staat het toch in de algemene verkoopsvoorwaarden op de website.
Op 14/01/2012 heb ik een aangetekende brief verstuurd aan de operator met het verzoek het contract stop te zetten op de "eerstvolgende vervaldatum (29/02/2012)" en met het verzoek de beëindiging schriftelijk te bevestigen
Dit is dus 1 maand vooropzeg, zoals bepaald bij een contract van onbepaalde duur.
Omdat ik geen reactie kreeg, heb ik op 27/01 telefonisch contact opgenomen en daar werd mij gezegd dat ik een schadevergoeding verschuldigd ben van €76 voor vervroegd beëindigen van het contract dat loop tot 17 Mei 2012.
Omdat ik niet wens te betalen voor iets wat ik niet krijg, vertel ik de goede man om het contract dan maar te laten lopen tot 17 Mei, wat OK blijkt te zijn.
Op 27/02/2012 constateer ik dat mijn telefoon en internet afgesloten is.
Als ik op 28/02 terug telefonisch contact neem, wordt mij bevestigd dat de verbinding op 27/02 verbroken werd en dat dit onherstelbaar is: er rest mij enkel nog de schadevergoeding van € 76 te betalen voor vervroegd verbreken van het contract.
Ik heb mijn ongenoegen duidelijk gemaakt in een mail aan de operator, doch zij blijven erbij dat ik dit moet betalen
Zij gaan ook niet in op de vraag op de geluidsopnames ter beschikking te stellen, waaruit moet blijken dat ik bereid was de termijn vol te maken. Zij geven ook geen reactie op de vraag om te bewijzen dat ik akkoord ben gegaan voor een jaarcontract.
Nu stel ik mij ook de vraag of de operator zich niet schuldig maakt aan contractbreuk, door de aansluiting op 27/02 reeds te verbreken, terwijl mijn aanvraag 29/02 aangeeft.
Vervalt hierdoor niet alle aanspraak van Base nv, op een schadevergoeding?
Graag uw advies
Dank bij voorbaat
Laatst gewijzigd door krids op 13 mar 2012 02:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 07 mar 2012 18:17

Heb je schriftelijk bevestiging gekregen van de beëindiging? Zo ja, wat stond in dit schrijven?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2012 18:46

Stel uw vraag ook op deze site eens:

http://www.tik.be/vragen" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

krids
Topic Starter

#4 , 09 mar 2012 10:19

Heb je schriftelijk bevestiging gekregen van de beëindiging? Zo ja, wat stond in dit schrijven?
Ik heb onderstaand antwoord gekregen via e-mail:

De klant werd toen telefonisch op de hoogte gebracht van de
opzeggingsmodaliteiten en de opzegging werd diezelfde dag ingegeven met één maand vooropzeg en
opzegvergoeding aangezien de klant nog onder contract stond tot 16/05/12. Het abonnement werd dan ook
stopgezet op 27/02/12.

De aangerekende opzegvergoeding is bijgevolg dan ook terecht. Wij verzoeken dhr. ..... dan ook van
deze te vereffenen.
Laatst gewijzigd door krids op 13 mar 2012 02:24, 2 keer totaal gewijzigd.

krids
Topic Starter

#5 , 09 mar 2012 10:30

In een verder antwoord is dit te vinden:
We hebben uw e-mail van 28-2-2012 goed ontvangen.

Het antwoord is:
Bij nazicht van uw dossier werd uw contract wel degelijk geannuleerd na ontvangst van uw brief .
Daarin staat duidelijk dat u wilde opzeggen op datum van 29/02/2012.
De annulatiedienst heeft daarmee rekening gehouden.
Helaas is daaraan niets meer te veranderen en zijn de kosten te betalen.

Uit deze 2 antwoorden, blijkt duidelijk dat ik wenste op te zeggen op 29/02 en dat zij het contract beëindigd hebben op 27/02

Is dit niet voldoende om aan te tonen dat BASE het contract als eerst heeft verbroken?
Laatst gewijzigd door krids op 13 mar 2012 02:18, 2 keer totaal gewijzigd.

krids
Topic Starter

#6 , 12 mar 2012 07:22

Ik heb gehoord dat er een Europese wet zou zijn welke de verkoopsvoorwaarden, waarbij er geen evenwichtige verhouding is tussen de rechten van de handelaar en de rechten van de consument, nietig verklaart.
Deze zou o.a. de verkoopsvoorwaarden zoals gehanteerd door de telecom bedrijven nietig verklaren, omwille van de rechten en plichten voor het opzeggen van contracten.
Weet iemand daarover iets meer?
Hier gaat het tenslotte allemaal om

fendtje

#7 , 12 mar 2012 17:56

Op elke factuur die u maandelijks ontving via post of via internet staat uw juiste vervaldata.
dus nu afkomen wist het niet ?
Dacht dat het februari was ?

krids
Topic Starter

#8 , 12 mar 2012 18:36

Op elke factuur die u maandelijks ontving via post of via internet staat uw juiste vervaldata.
Een datum op een factuur plaatsen is toch geen contractuele verbintenis?
Voor een overeenkomst, moet er toch een akkoord zijn tussen 2 partijen
En moet een contract niet schriftelijk bevestigd worden?

fendtje

#9 , 12 mar 2012 20:49

Een datum op een factuur plaatsen is toch geen contractuele verbintenis?
Voor een overeenkomst, moet er toch een akkoord zijn tussen 2 partijen
En moet een contract niet schriftelijk bevestigd worden?
de home pack is toevallig langs gekomen of ooit aangevraagd ?

Terug naar “Consumenten Koop”