Incasso

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Incasso

#1 , 27 feb 2012 12:02

Mijn vrouw krijgt een vordering van een incasso bureau, in opdracht van een boekenfirma.
1 jaar geleden kreeg ze nadat ze 1 boek in aanbieding had besteld, zonder verplichting tot verdere aankoop, achtereenvolgens 2 boeken opgestuurd, ongevraagd.
Deze werden teruggestuurd. Nu komt deze incasso op de proppen en vordert 88 eu in. Indien we betwisten vragen zij een hoop bewijzen van terugsturen : kopie opzegbrief en kopie protestbrief,
beide met bewijs van aangetekende zending.
Uiteraard hebben we dat niet.
Telefonisch kontakt met de opdrachtgever, de boekenfirma, was desastreus. Zeer onbeleefd. Kregen enkel te horen dat de zaak nu bij het incasso bureau zit en dat ze er niets aan kunnen doen.
Bij verdere vragen werd gewoon ingehaakt.
Hoe best verder handelen ?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 feb 2012 12:18

Incasso heeft in ons land GEEN ENKELE BEVOEGDHEID. Gewoon uw voeten aan vegen.
Wel rechtstreeks betalen aan de boekenfirma, zonder de bijkomende kosten.
Natuurlijk niet slim om de opzegbrieven en terugsturingsbewijs niet bij te houden.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 27 feb 2012 12:19

U heeft het bewijs nog dat u de boeken heeft terug gezonden? In de link in onderschrift vindt u een document terug dat de legale mogelijkheden van het incasso kantoor beschrijft.

Ik zou het zeer persoonlijk zeer eenvoudig houden:

- één aangetekend schrijven naar de boekenfirma waarmee u hen in gebreke stelt wegens het u toezenden van niet bestelde werken, dat u hen vriendelijk op de hoogte brengt dat u de niet bestelde werken op xx/yy/zzzz aan hen hebt teruggezonden alhoewel de Belgische wetgeving u hiertoe niet verplicht, dat u indien zij blijven aandringen op betaling van een niet gevraagde dienst hen vriendelijk verzoekt u een afschrift de door u ondertekende bestelbon voor de betwiste producten te bezorgen binnen de 14 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven. U deelt hen mee dat u bij gebrek aan dit bewijs en volharding van hun kant om deze onterechte facturatie betaald te krijgen verplicht zal zijn hun onetisch gedrag te melden bij de economische inspectie.

- één aangetekend schrijven naar het incasso bureau waarbij u hen bericht dat u de niet bestelde artikelen reeds in het verleden naar de firma in kwestie heeft teruggezonden dat u formeel de claim betwist en dan overeenkomstig de Belgische wetgeving van hen het bewijs eist waarop zij zich om deze onterechte claim te plaatsen baseren. U verzoekt hen in het byzonder u binnen de 14 dagen na kennisname van dit schrijven het bewijs van bestelling te leveren. U deelt hen mee dat, overeenkomstig diezelfde wetgeving u tot dergelijk bewijs geleverd wordt geen contact meer met hen wenst en elke inbreuk op hun juridisch mandaat zal rapporteren bij de economische inspectie.

Reclame

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#4 , 27 feb 2012 12:33

Iedereen al hartelijk bedankt voor de raadgevingen.
Uiteraard hebben we geen opzeggingsbrief om reden dat we niets hebben besteld.
En het bewijs van terugsturen, na één jaar is ook niet meer in ons bezit zou van 17/01/2011 zijn.
Ik vermoed dat ze dit opzettelijk zo lang trekken. We hadden behoudens de brief van de incasso vandaag ook nooit
iets gehoord van de uitgeverij. Zouden wel voor zulke handelswijze gekend zijn.
Verder merk ik nog : het incassobureau zet op nota : hoofdsom 39,90 eu en kosten 46,98 eu.
Wat volgens mij totaal onwettelijk is.
bedankt iedereen

Franciscus
Berichten: 38738

#5 , 27 feb 2012 13:26

Als incasso geld wil voor haar kosten dan moet ze naar haar opdrachtgever en niet naar u.
Enkel als een rechtbank u zou veroordelen dan kunnen kosten doorgerekend worden.

PS niet vergeten te vermelden dat u ook wenst geschrapt te worden uit hun adressenbestand.
Dat u nooit toestemming hebt gegeven u enig product op te sturen ( indien dit correct is).
Dat u indien u niet binnen de 14 dagen bericht krijgt dat u uit adressenbestand verwijderd bent u niet zal aarzelen de nodige instanties in kennis te stellen wegens inbreuken op de privacy wetgeving.

Terug naar “Consumenten Koop”