vervaldatum aankoopbon

saajmen
Topic Starter

vervaldatum aankoopbon

#1 , 30 jan 2012 19:33

Beste,

Vier maanden geleden heb ik een product teruggebracht naar een electronica-zaak. In ruil daarvoor heb ik een aankoopbon teruggekregen, met een vervaldatum die slechts drie maanden later ligt. Dit heb ik nu pas ontdekt, dus mijn bon zou ongeldig zijn. Mijns inziens is die geldigheidsduur onredelijk kort, zeker omdat ze mij er niet op hebben gewezen.

Mijn vraag is dus: is er een wettelijke bepaling omtrent de geldigsheidsduur van aankoopbonnen? Zo ja, welke wettekst refereert daarnaar?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Vriendelijke groet
Simon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 30 jan 2012 20:26

Er is geen wettelijke bepaling voor de geldigheidsduur voor een aankoopbon.
Beter nog: er is helemaal geen wetgeving omtrent een aankoopbon. De handelaar kan zelf beslissen over de uitgifte en aanvaardingsvoorwaarden van zulk een bon.

Vergeet niet dat een aankoopbon een gunst is van de handelaar, en hij in geen geval verplicht is verkochte zaken terug te nemen (behalve natuurlijk defecte artikelen waar de waarborg geldt) en hij evengoed had kunnen weigeren de artikelen terug te nemen en een bon uit te schrijven.

Les voor de toekomst: lezen wat je krijgt.

Groeten,

P.

Veebee

#3 , 31 jan 2012 13:17

En ben je al naar de electronica zaak teruggegaan? In het geval van kleine zelfstandigen wordt er in bepaalde gevallen niet moeilijk gedaan over een vervallen cadeaubon.
Anders is het bij de grote ketens en misschien kan je daar ook soms nog een commeriële geste krijgen.

Neem zo snel mogelijk contact op met de winkel ipv al een aanval voor te bereiden ten gevolge van je eigen vergetelheid :)

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2012 14:04

Hangt er vanaf onder welke omstandigheden U de aankoopbon hebt gekregen. Indien dit gebeurde onder vorm van BW art 1649, dan had men het contract dienen te ontbinden en had U Uw geld moeten terug krijgen, dus geen waardebon. Indien U de aankoopbon onder andere omstandigheden hebt gekregen, meestal als commerciële geste van de handelaar, dan heeft U juridisch gezien geen poot om op te staan.

saajmen
Topic Starter

#5 , 31 jan 2012 14:43

Bedankt voor jullie antwoord. Ik zal moeten rekenen op de goede wil van de verkopers.

Terug naar “Consumenten Koop”