14 dagen EU herdenkingsperiode kwijt op dit product?

snellemichiel
Topic Starter

14 dagen EU herdenkingsperiode kwijt op dit product?

#1 , 15 jan 2012 18:58

Mijn vraag geldt de 14 dagen dat je kan vragen om een terug storting te krijgen niet op dat virtueel geld dan?
Op zich is het ook maar een on-line product dat je koopt ...

Iemand die ervaring heeft in deze rechtstak, en mij daarop antwoordje kan geven?
9. Performance of the Contract.

Virtual Currency is available to you immediately as soon as you complete your purchase. If you reside in the European Union and you purchase a product or service from ****, you have the right to withdraw from your purchase within fourteen calendar days, commencing on the day after the date of purchase (the “Cooling Off Period”). However, please note that you will lose your right of withdrawal if the performance of the services has begun before the end of the Cooling Off Period.Accordingly, please note that if you purchase Virtual Currency from us, your right of withdrawal is lost as the performance of our services begins immediately once your purchase is completed. This Agreement does not confer any rights or remedies upon any person other than the parties to this Agreement. You may also have additional rights under applicable law.
Ook eens gegoogeld en vond dit:
The period under which consumers can withdraw from a sales contract is extended to 14 calendar days (compared to seven days legally prescribed by EU law today). This means that consumers can return the goods for whatever reason if they change their minds.

Extra protection for lack of information: When a seller hasn’t clearly informed the customer about the withdrawal right, the return period will be extended to a year.

Consumers will also be protected and enjoy a
right of withdrawal for solicited visits, such as when a trader called beforehand and pressed the consumer to agree to a visit. In addition, a distinction no longer needs to be made between solicited and unsolicited visits; circumvention of the rules will thus be prevented.

The right of withdrawal is extended to online auctions, such as eBay – though goods bought in auctions can only be returned when bought from a professional seller.

The withdrawal period will start from the moment the consumer receives the goods, rather than at the time of conclusion of the contract, which is currently the case. The rules will apply to internet, phone and mail order sales, as well as to sales outside shops, for example on the consumer’s doorstep, in the street, at a Tupperware party or during an excursion organised by the trader.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius_Legal
Contacteer: Website

#2 , 16 jan 2012 10:54

Beste,

Bij de online aankoop van diensten verliest u inderdaad uw recht om van de aankoop van de dienst af te zien indien u voor het verstrijken van de in de wet voorziene 14 dagen de dienst begint te gebruiken.

Op zich is dat logisch: gebruik van de dienst is immers impliciete aanvaarding ervan.

Wat uw concrete geval betreft is het moeilijk oordelen omdat de info die u meegeeft nogal summier is.

Ik begrijp dat u in casu "virtual currency" gekocht had. Ik veronderstel dat dit in het kader van een online game gebeurde? Op het eerste zicht zou ik denken dat er dan inderdaad sprake is van een dienst. De vraag is echter of u die dienst "gebruikt" vanaf de aankoop. Dat lijkt me niet zo evident. Als u de currency nog niet gebruikt hebt, zou u volgens mij kunnen argumenteren dat u de dienst nog niet gebruikt heeft.

Om een en ander correct in te schatten zou u ons moeten uitleggen in welk kader u deze "virtual currency" aankocht, wanneer u dat deed, of u hem al gebruikte, ...

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

snellemichiel
Topic Starter

#3 , 16 jan 2012 13:06

Bedankt voor het antwoord alvast!

Inderdaad in kader van on line game.

Uhm als je dus die "virtuele currency" aankoopt staat het gewoon vermeld.
Dus op dat moment doe je er niets mee.

Pas wanneer je dingen gaat kopen virtuele items in hun shop, dan pas doe je er eigenlijk iets mee.
En dan verminderen ze dus voor het bedrag dat je dingen aankoopt.

Dus puur theoretisch kan je stellen dat je de dienst niet direct gebruikt ALS je niet iets koopt in hun shop of iets anders waardoor dat virtueel bedrag kan verminderen?

Dus bijvoorbeeld ik kocht eergisteren "virtuele currency" maar heb er nog niets meegedaan. En besluit dat het eigenlijk een dom idee was om geld aan een on line spel uit te geven, en zou dit graag terug vragen. Dit zou dan wel kunnen?

Allé ik weet het niet exact(daarom ook deze post), ik ga maar voort en interpreteer op uw antwoord!

,Michiel

Reclame

j.demoor

#4 , 17 jan 2012 09:05

“Art.47.§ 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief...”(6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming).

Voornoemde tekst voert uit :
“Artikel 6. 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 7 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen.“(Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten = http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 07:NL:HTML" onclick="window.open(this.href);return false;).

Binnen de EG geldt dus ‘ten minste 7 werkdagen ‘ en in de Belgische uitvoering geldt ‘ten minste 14 kalenderdagen’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#5 , 17 jan 2012 09:21

Virtuele munten zijn software; en daarvoor geldt de bedenktijd niet.

Sirius_Legal

#6 , 17 jan 2012 14:13

Virtuele munten zijn software; en daarvoor geldt de bedenktijd niet.
Dat is wat kort door de bocht. 1/ Er is geen aankoop van software geweest. de rekening van de speler wordt beheert via software, maar hij heeft geen software gekocht.

De uitzondering voor software geldt voor aankopen van software wanneer "de zegels zijn verbroken" (of de software is geïnstalleerd), wat hier duidelijk niet het geval is.

Hier is ofwel en goed (vreemde munt) ofwel een dienst (deelname aan een spel) gekocht.

Daarvoor geldt in principe wel bedenktijd.

Mvg,

Sirius Legal

snellemichiel
Topic Starter

#7 , 17 jan 2012 15:10

Mmm ... Dus in principe zou er wel bedenktijd moeten zijn.

Maar stel!

Het bedrijf heeft zijn bureau in Zweden.
En ik koop 1000 virtuele currency via Paypal.
Maar ik betaal dat aan een Zwitsere bank rekening!

Zwitserland hoort niet tot de Europese Unie ... is dat dan het achterpoortje?
Of maakt dat niet uit? En zouden ze ongeacht de rekening zich buiten Europese Unie bevind toch een 14 dagen bedenk periode moeten hebben.
Op voorwaarde dat de virtuele currency onaangeroerd is gebleven en er dus niets virtueel mee gekocht is.

Graag antwoordje! :)

Sirius_Legal

#8 , 17 jan 2012 15:56

Snellemichiel,

Antwoordje is minder snel gegeven dan je graag zou willen: Je zou eventueel kunnen argumenteren dat je bedenktermijn hebt. Of dat ook effectief lukt is een ander paar mouwen.

Het voorbeeld met Zweden en Zwitserland maakt hoogstwaarschijnlijk (en zonder in detail gecheckt te hebben) weinig verschil. De 14 dagen is op basis van een Europese richtlijn (ttz vandaag minstens 7 dagen, binnen afzienbare tijd overal in Europa 14 dagen). Zweden maakt deel uit van de EU en Zwitserland neemt als EER-partner zowat alle richtlijnen uit de EU over (vaak stipter en sneller dan wij).

Terug naar “Consumenten Koop”