Ik heb een vraag over het annuleren van een bestelling en het terugkrijgen van m'n voorschot. Mijn verhaal:
Ik ben vanavond naar Fnac geweest, heb nog maar eens naar een leverdatum gevraagd, en kreeg het 'volgende week'-verhaal opnieuw te horen, zonder 'misschien is er iets misgelopen', maar deze keer voor het eerst wel met 'als hij er volgende week niet is, annuleren we de bestelling en geven we uw voorschot terug omdat we de bestelling niet kunnen leveren'. Ik heb gevraagd of ik de bestelling dan nu maar meteen kon annuleren en mijn voorschot kon terugkrijgen. Dat kon blijkbaar alleen in de vorm van een waardebon van Fnac. Nu is mijn vraag of dat wel mag. De verkoper zei dat ze dat eigenlijk zelfs niet verplicht waren en het dus een soort geste is. Ik weet dat dat min of meer klopt voor iets dat je gekocht hebt en waar je binnen een redelijke termijn niet tevreden over bent. Maar hoe zit dat met een bestelling die maar niet wordt geleverd?Eind oktober, op de dag van de release, bestelde ik een iPhone 4S bij Fnac. Ik betaalde een voorschot en kreeg als levertermijn '2 à 3 weken, maar Apple levert altijd minder dan er vraag is'. Toen ik begin december nog niets had gehoord, belde ik naar Fnac om te vragen of ze al iets meer wisten. Dat was nog niet het geval. Eind december liep ik langs de winkel, en toen kreeg ik als antwoord 'dat hangt af van Mobistar België'. Zij zijn namelijk de officiële invoerder. Bij Mobistar zelf kreeg ik te horen: 'ze komen binnen wanneer ze binnenkomen, Apple geeft geen leverdata'.
Deze week zijn we bijna half januari, bijna drie maanden na mijn bestelling, en ik heb nog steeds niets gehoord. Enkele vrienden hebben intussen hun versie al een tijdje (16 of 32GB, ik heb een 64GB besteld). Ik heb vanmiddag dus nog eens naar Fnac gebeld, en toen de verkoper hoorde dat ik de iPhone eind oktober al besteld had, zei hij 'oei, als hij volgende week nog niet binnen is, is er waarschijnlijk iets misgelopen met de bestelling'. Ik heb meteen daarna naar Apple zelf gebeld (via het nummer dat op de website van de Apple Store staat), en daar zeiden ze dat er 'hier en daar enkele problemen met leveringen aan bedrijven' waren, maar dat je intussen de 4S in 64GB-versie probleemloos via de website kon bestellen, en dat je die op een vijftal werkdagen ('officieel, in de praktijk kan het af en toe sneller zijn') thuisgeleverd krijgt, met enkele voordelen die Fnac niet heeft.
Alvast bedankt!
Wim