Bestelling geannuleerd - geen voorschot maar waardebon terug

Wim B.
Topic Starter
Berichten: 2

Bestelling geannuleerd - geen voorschot maar waardebon terug

#1 , 11 jan 2012 19:05

Hallo forummers,

Ik heb een vraag over het annuleren van een bestelling en het terugkrijgen van m'n voorschot. Mijn verhaal:
Eind oktober, op de dag van de release, bestelde ik een iPhone 4S bij Fnac. Ik betaalde een voorschot en kreeg als levertermijn '2 à 3 weken, maar Apple levert altijd minder dan er vraag is'. Toen ik begin december nog niets had gehoord, belde ik naar Fnac om te vragen of ze al iets meer wisten. Dat was nog niet het geval. Eind december liep ik langs de winkel, en toen kreeg ik als antwoord 'dat hangt af van Mobistar België'. Zij zijn namelijk de officiële invoerder. Bij Mobistar zelf kreeg ik te horen: 'ze komen binnen wanneer ze binnenkomen, Apple geeft geen leverdata'.

Deze week zijn we bijna half januari, bijna drie maanden na mijn bestelling, en ik heb nog steeds niets gehoord. Enkele vrienden hebben intussen hun versie al een tijdje (16 of 32GB, ik heb een 64GB besteld). Ik heb vanmiddag dus nog eens naar Fnac gebeld, en toen de verkoper hoorde dat ik de iPhone eind oktober al besteld had, zei hij 'oei, als hij volgende week nog niet binnen is, is er waarschijnlijk iets misgelopen met de bestelling'. Ik heb meteen daarna naar Apple zelf gebeld (via het nummer dat op de website van de Apple Store staat), en daar zeiden ze dat er 'hier en daar enkele problemen met leveringen aan bedrijven' waren, maar dat je intussen de 4S in 64GB-versie probleemloos via de website kon bestellen, en dat je die op een vijftal werkdagen ('officieel, in de praktijk kan het af en toe sneller zijn') thuisgeleverd krijgt, met enkele voordelen die Fnac niet heeft.
Ik ben vanavond naar Fnac geweest, heb nog maar eens naar een leverdatum gevraagd, en kreeg het 'volgende week'-verhaal opnieuw te horen, zonder 'misschien is er iets misgelopen', maar deze keer voor het eerst wel met 'als hij er volgende week niet is, annuleren we de bestelling en geven we uw voorschot terug omdat we de bestelling niet kunnen leveren'. Ik heb gevraagd of ik de bestelling dan nu maar meteen kon annuleren en mijn voorschot kon terugkrijgen. Dat kon blijkbaar alleen in de vorm van een waardebon van Fnac. Nu is mijn vraag of dat wel mag. De verkoper zei dat ze dat eigenlijk zelfs niet verplicht waren en het dus een soort geste is. Ik weet dat dat min of meer klopt voor iets dat je gekocht hebt en waar je binnen een redelijke termijn niet tevreden over bent. Maar hoe zit dat met een bestelling die maar niet wordt geleverd?

Alvast bedankt!

Wim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 jan 2012 22:35

Art 1590 Burgerlijk Wetboek: Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Indien u annuleert, moeten ze u inderdaad niets terugbetalen. Indien zij annuleren, heeft u recht op het dubbel van het voorschot.
Bij te lange levertermijn, ligt de zaak natuurlijk anders. Eerst nakijken welke termijn in uw bestelling staat (staan die 2 à 3 weken werkelijk in uw bestelformulier?). Nu, 3 maanden lijkt mij ook onredelijk lang, zeker voor een telefoon, maar ik vrees dat u bij de rechter zal moeten passeren wil u annulatie zonder kosten krijgen. Indien u rechtsbijstand heeft bij uw familiale, kan u eventueel hen een brief laten opstellen.

Wim B.
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 jan 2012 10:13

Dat is het probleem eigenlijk: op het bestelformulier dat ik gekregen heb, staat geen levertermijn. Op de website van Fnac staat wel 2-3 weken bij het toestel in kwestie, en dat is wat me ook mondeling bevestigd werd. Een van de drie verkopers waarmee ik heb gesproken geeft ook toe dat bijna drie maanden wel heel lang is.

Nu, rechters hoeven voor mij allemaal niet, ik wou gewoon weten of ze niet verplicht waren om gewoon m'n geld terug te geven in plaats van een bon waarbij ik quasi verplicht word om sowieso nog iets bij hen te kopen.

Toch bedankt!

Reclame

4ringsdude
Berichten: 274

#4 , 12 jan 2012 13:04

Wel moest je wat geduld hebben zou ik je het volgende voorstellen.
Je wacht met je waardebon in de winkel aan de kassa tot er iemand een groot item voorlegt en je vraagt hem/haar of die je waardebon niet willen overkopen. Je zorgt ervoor dat het iets of wat aantrekkelijk is door er bijvoorbeeld 25€ af te doen. van de totale waarde van de bon. Als ze cash geld hebben heb je geluk en anders is het te hopen dat er in de buurt een geldautomaat staat zodat ze niet teveel tijd verliezen door je te helpen.

Wij hebben dat gedaan met een jong koppel in de Makro. Die hadden ook waardebons maar ze mochten er zoveel geven als het bedrag want ze kregen niets terug. Wij zagen dat ze daar een probleem mee hadden... ik denk dat ze het echt niet gemakkelijk hadden financieel gezien dan. Wij hebben 2 bons van 25€ overgekocht voor dezelfde prijs en hebben onze aankopen hiermee gedaan... iedereen blij en tevreden.

In ieder geval veel succes

Terug naar “Consumenten Koop”