TRANSPORT/VERWERKINGSKOSTEN bij online-aankoop

joodemyr
Topic Starter

TRANSPORT/VERWERKINGSKOSTEN bij online-aankoop

#1 , 29 dec 2011 10:57

een drietal badkameraccessoires in een bepaalde uitvoering vind ik, online, tot op heden enkel bij één leverancier (BEDRIJF X). ik kan mijn bestelling plaatsen in een viertal stappen. De laatste stap toont mij de uiteindelijke factuur en daar heb ik een probleem mee. Men vraagt voor transport/verwerkingskosten niet minder dan negentig euro (90,00 €). Dat is naar mijn mening een te hoge prijs. Voorlopig ga ik niet in op bestelling, maar...
1. Mag voor dergelijke kosten eender wat aangerekend worden?
2. kan ik hiervoor ergens klacht indienen?
3. ?......

JPV: naam bedrijf weggehaald

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2011 12:21

Als die badkameronderdelen uit China moet komen, kan dat wel wat kosten. Het is niet omdat een verkoopssite in ons land zit, dat de produkten dat ook hier al aanwezig zijn. zeer veel van die internetverkopers hebben helemaal GEEN voorraad, en bestellen die pas zelf nadat jij hebt beteld, en het wordt dan rechtsreeks van bij hun naar u gestuurd.

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#3 , 29 dec 2011 14:45

Beste,

Niks verbiedt een verkoper om transportkosten aan te rekenen, voor zover hij u hiervan duidelijk heeft verwittigd voorafgaand aan de definitieve plaatsing van uw bestelling.

Dat lijkt hier wel degelijk het geval.

Als u die kosten niet wil betalen, kan u elders bestellen.

Met vriendelijke groeten,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 dec 2011 15:19

op de website van het bedrijf staat duidelijk bij de leveringsvoorwaarden, die je duidelijk kan opzoeken op de hoofdsite het volgende:
Leveren
Het leveren van de goederen - die niet via de post kunnen - kost € 90,00 tot maximaal 4 palletten. Leveringen via de post kosten € 35,00, dit gaat vooralsnog alleen in overleg met de afdeling verkoop. Het leveren van keramische artikelen kan nimmer via de post.
Is duidelijk en aldus onbetwistbaar.

Enkel indien men een onredelijk bedrag zou aanrekenen (hoger dan de werkelijke kost) NA bestelling van de goederen, zou je een punt kunnen hebben. Een levering die niet gebeurt via een standaard-koerierbedrijf kan idd in werkelijkheid ongeveer zoveel kosten, als men werkt met een forfaitaire kost voor max 4 paletten.

@sirius legal: ik vermoed toch dat een kost véél hoger dan de werkelijke kost (hoger dan een normale marge maw) als bedriegelijke reclame aanzien kan worden (dacht daarover ooit es iets gelezen te hebben ivm opzenden van tickets)

tombe

#5 , 29 dec 2011 16:48

Het transport tot bij de verkoper kan jou niet aangerekend worden. Dat is steeds voor rekening van de verkoper (die dit daarentegen wel in zijn prijs verwerkt natuurlijk). Het transport van de leverancier tot bij de klant is echter voor rekening van de klant.

Ik lever ook meubels en accessoires uit soms gevoelig materiaal (tadelakt wastafels ed) en vind dit overigens geen onredelijke kost. Doorgaans heb je speciaal vervoer nodig, speciale verpakking, bovendien moet de chauffeur betaald worden (en soms is er nog een extra man nodig), is benzine niet gratis (en mijn vrachtwagen verbruikt wel wat anders dan mijn wagen),... Transport is ook altijd een risico voor schade aan je materiaal. Wie zelf oppikt bespaart zich ook gewoon de leveringskost. Iedereen denkt dat alles altijd gratis of aan lage kost kan. Die dingen verplaatsen zichzelf niet uit zichzelf hoor. Uit eigen ervaring kan ik zelfs zeggen dat het transport vaak - zelfs al reken je een kost aan - toch nog steeds een kostenplaatje is voor de verkoper. Ik reken dan ook liever niks aan en heb veel liever dat men het zelf komt halen.

Je kan op de meeste sites van standaard courierbedrijven overigens de tarieven nagaan. Probeer dat eens, je zou nog aardig kunnen verschieten.

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#6 , 30 dec 2011 18:01

op de website van het bedrijf staat duidelijk bij de leveringsvoorwaarden, die je duidelijk kan opzoeken op de hoofdsite het volgende:
Leveren
Het leveren van de goederen - die niet via de post kunnen - kost € 90,00 tot maximaal 4 palletten. Leveringen via de post kosten € 35,00, dit gaat vooralsnog alleen in overleg met de afdeling verkoop. Het leveren van keramische artikelen kan nimmer via de post.
Is duidelijk en aldus onbetwistbaar.

Enkel indien men een onredelijk bedrag zou aanrekenen (hoger dan de werkelijke kost) NA bestelling van de goederen, zou je een punt kunnen hebben. Een levering die niet gebeurt via een standaard-koerierbedrijf kan idd in werkelijkheid ongeveer zoveel kosten, als men werkt met een forfaitaire kost voor max 4 paletten.

@sirius legal: ik vermoed toch dat een kost véél hoger dan de werkelijke kost (hoger dan een normale marge maw) als bedriegelijke reclame aanzien kan worden (dacht daarover ooit es iets gelezen te hebben ivm opzenden van tickets)
Afhankelijk van de concrete omstandigheden zou het vragen van disproportioneel hoge leveringskosten inderdaad wel een oneerlijke handelspraktijk kunnen zijn, als de consument misleidt wordt over de werkelijke prijs van een goed (bvb als de prijs erg laag is en pas achteraf blijkt dat de leveringskosten veel hoger zijn dan normaal, waardoor het product eigenlijk duurder is dan bij de concurrentie). Maar dat zal afhangen van elke concrete situatie en veralgemenen kan hier dus niet.

In het geval van de vraagsteller lijkt me van deze hypothese overigens geheel geen sprake. we zijn dus of topic aan het raken ;-)

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Oude Belg

#7 , 30 dec 2011 18:12

Het transport tot bij de verkoper kan jou niet aangerekend worden. Dat is steeds voor rekening van de verkoper (die dit daarentegen wel in zijn prijs verwerkt natuurlijk).
Dat is bij een verkoop franco thuis. Bij een internationale verkoop is dit niet altijd gebruikelijk: de klant kan in eigen land wonen of in Australië. De klant kan vaak ook kiezen tussen verschillende soorten transport : lucht, oppervlakte, aangetekend, verzekerd, en vaak ook tussen verschillen in conditionering. De aangehaalde voorwaarden zijn heel normaal.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tombe

#8 , 06 jan 2012 00:56

@oude belg: Dat is bij mijn weten nog altijd gewoon de Be-wetgeving. Nogmaals de verzending naar de klant is doorgaans ten laste van de klant (en als dat niet zo is, is dat gewoon omdat ze het al in de prijs hebben verrekend).

Terug naar “Consumenten Koop”