Klant probeert koopovereenkomst te ontbinden

ub4b
Topic Starter

Klant probeert koopovereenkomst te ontbinden

#1 , 14 nov 2011 11:29

Een week geleden verkocht ik een ex-demo versterker in perfect werkende staat aan een klant op factuur. Ik heb een hifi zaak en ik werk enkel op afspraak, dus geen winkel waar je zomaar kan binnenlopen.

Klant heeft de versterker volledig kunnen bekijken, heb hem zelfs opengemaakt en hem uitgelegd wat er allemaal aan electronica modules inzit (kerel is een halve zelfbouwer). Hij vertelde dat hij al problemen gehad had met andere dealers, maar uit wat ik vandaag kan opmaken is het zelf een zeer lastige klant.

Vandaag kreeg ik een aangetekend schrijven van deze klant, met zogezegd een kopie naar de Vrederechter van Tienen!
De klant probeert de koop te ontbinden, met als reden:

"de versterker voldoet hoegenaamd niet, nog aan de verwachtingen door u opgesomd en beschreven in uw advertentie van hifi.nl. Daarom vraag ik bij deze mijn geld terug".

Dit vind ik dus vaag en verre van objectief en dus geen reden. De klant heeft hier uren kunnen vertoeven om de versterker te beluisteren en te inspecteren, maar hij wou vooral een praatje doen over buizen en techniek, en had zelfs gehoopt de hele middag te kunnen bijpraten. Maar echt grondig heeft de klant niet geluisterd. Ik ben 100% zeker dat deze versterker technisch 100% is en geen enkel mankement heeft.

Dus 2 advocaten gebeld, die vertellen me beide dat hij de koop niet kan ontbinden, tenzij er verborgen gebreken zijn, maar daar ben ik 100% zeker van dat die er niet zijn.

Kan de klant deze aankoop zomaar ontbinden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 14 nov 2011 11:36

Neen, niet als de versterker in orde is zoals u vermeld. Tenzij u een soort van "niet-tevreden, geld terug" garantie (schriftelijk) zou gegeven hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ub4b
Topic Starter

#3 , 14 nov 2011 11:51

Neen, niet als de versterker in orde is zoals u vermeld. Tenzij u een soort van "niet-tevreden, geld terug" garantie (schriftelijk) zou gegeven hebben.
Die geef ik enkel en alleen als de klant nog twijfelt, maar dat was hier niet het geval en zo'n clausule staat nergens op zijn factuur.

Reclame

ub4b
Topic Starter

#4 , 15 nov 2011 18:35

Aangetekend schrijven teruggestuurd. Nu begint hij te dreigen met e-mails, met onbestaande juridische procedures (zie bold) volgens mijn advocaat:
Ik heb heden nota genomen van uw schrijven Begrijp ik u goed dat u de zaak verder wil afhandelen voor de rechtbank? De conformiteit doet niet echt ter zake Ik doe enkel beroep op de wettelijke termijn om deze koop te ontbinden Gelieve te laten weten waar en wanneer ik de versterker kan terugbezorgen Anders rest mij enkel het bewarend beslag erop Welke een dure procedure is Ik wil zo mogelijk kosten tot een minimum beperken Ik hoopte nog op een redelijke schikking maar zie dat u daar niet toe berijd is
Vandaag naar mijn leverancier gebeld, en hij heeft ook met de klant last gehad en vertelde me doodleuk "dit is de klant die je echt niet wil, good luck".
Dat het een nutcase is, blijkt ook al uit het feit dat hij het aangetekend schrijven in de envelop van een doodsbrief had gestoken, en de postbode mij toevertrouwde gisteren: dit is de eerste keer dat iemand een doodsbrief aangetekend stuurt in mijn carriere. Gezien op de plaats van afzender toevallig familie woont was er even toch wel paniek.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2011 18:42

Dat begint op bedreigingen te lijken. ( zinnebeelden)
Alles goed bijhouden.
Staan de specificaties van die versterker op de website.
Is er een document meegeleverd met wat er in de versterker zit of tenminste wat zijn prestaties zijn.
Voldoet de versterker daar aan?

roharro

#6 , 15 nov 2011 18:44

Dat het een nutcase is, blijkt ook al uit het feit dat hij het aangetekend schrijven in de envelop van een doodsbrief had gestoken

Stuur hem een rouwtelegram waarin u uiteenzet waarom u niet op zijn eisen kunt ingaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ub4b
Topic Starter

#7 , 15 nov 2011 19:01

Dat begint op bedreigingen te lijken. ( zinnebeelden)
Alles goed bijhouden.
Staan de specificaties van die versterker op de website.
Is er een document meegeleverd met wat er in de versterker zit of tenminste wat zijn prestaties zijn.
Voldoet de versterker daar aan?
Hij geeft het zelf aan in zijn dreigmail, dat het geen kwestie is van conformiteit "De conformiteit doet niet echt ter zake" nochtans eerst veel blabla dat de versterker niet voldoet. Wat een warhoofd.

Trouwens ook bizar: in zijn eerste schrijven staat er ook een zogenaamde kopie naar de vrederechter in Tienen. Wie doet zoiets ?

Franciscus

#8 , 15 nov 2011 19:04

Woont hij daar of zo?

ub4b
Topic Starter

#9 , 29 dec 2011 11:38

Vandaag opnieuw aangetekend schrijven ontvangen van klant, claimed dat hij nu al 6 weken wacht op een compromis van mijn kant maar dat ik weiger en blijft aandringen op de ontbinding van de aankoop, of hij start een procedure bij de rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde.

Maar mijn advocaat stelt zich de vraag op welke wet hij zich kan beroepen om zijn aankoop te ontbinden. Het is geen verkoop op afstand en hij heeft het toestel uitgebreid kunnen inspecteren en beluisteren. Dus normaal heeft hij geen enkele wet achter zich die een ontbinding mogelijk maakt.

Veebee

#10 , 29 dec 2011 11:47

Vrederechter van Tienen en nu ineens de rechtbank van Dendermonde?

Franciscus

#11 , 29 dec 2011 11:55

Dat begint buiten de bedreiging ook op stalking te lijken.
U hebt een advocaat? Kan deze geen briefje sturen?

ub4b
Topic Starter

#12 , 29 dec 2011 12:47

Net gebeld: steek er geen energie meer in, laat hem het maar voor de rechtbank trekken, het zal wellicht afgewezen worden en hij zal kosten mogen maken.

Eddy009

#13 , 29 dec 2011 20:53

Blaffende honden bijten meestal niet. U hebt gedaan wat u moest doen : zijn protestschrijven middels een aangetekend schrijven betwisten. U en uw raadsman hebben gelijk : geen tijd en kosten meer insteken.

Terug naar “Consumenten Koop”