Goedenavond iedereen.
Ik schets de volgende situatie kort en bondig:
- Op 17/09 een auto aangekocht bij een handelaar. Koopovereenkomst is voorzien van 1 jaar Federauto garantievoorwaarden.
- Op 02/10 is er een defect aan de auto geconstateerd;
- Op 02/10 contact gehad met verkoper. Deze kwamen overeen dat het defect aan de auto onderzocht werd bij garage naar keuze van koper;
- Op 07/10 hebben zowel garage als koper contact gehad met verkoper over de kosten van reparatie. Zowel verkoper als koper stemden in met reparatie bij garage.
- Op 07/10 hebben verkoper en koper telefonisch afgesproken dat de reparatie onder garantie valt en dat koper alle kosten zou voorschieten waarna verkoper de facturen van koper zou ontvangen en deze binnen 2 weken zou betalen aan koper.
- Op 11/10 zijn facturen met begeleidend schrijven naar verkoper gestuurd
- Op 25/10 heeft koper nog geen betaling mogen ontvangen van verkoper. Verkoper onbereikbaar per telefoon na meerdere pogingen.
- Op 21/11 heeft koper nog geen betaling mogen ontvangen van verkoper. Verkoper onbereikbaar per telefoon na meerdere pogingen. Koper heeft verkoper een aangetekend schrijven gestuurd met hierin een betalingsvoorstel waarvan hij graag binnen 2 weken reactie op wil krijgen.
- Op 23/11 heeft verkoper aangetekend schrijven afgehaald bij postkantoor. Verkoper blijft tevens onbereikbaar per telefoon na meerdere pogingen.
- Op 10/12 nog geen reactie of betaling mogen ontvangen. Verkoper telefonisch plots wel bereikbaar. Verkoper zegt in het ziekenhuis te hebben gelegen en zegt dat er een vergissing was met betaling zijnerzijds. Verkoper stemt toe dat de betaling alsnog in orde wordt gemaakt begin volgende werkweek.
- Op 16/12 heeft koper nog geen betaling mogen ontvangen van verkoper. Verkoper blijft onbereikbaar per telefoon na meerdere pogingen.
Aangezien er vandaag NOGMAALS een defect aan voertuig is geconstateerd en reparatie €2000,- kan kosten zou ik graag advies willen hebben met mensen die verstand hebben van het rechtssysteem vooraleer ik nogmaals €2000,- voorschiet zonder hier ooit iets van terug te zien.
Mijn vraag is dan ook welke juridische mogelijkheden ik tot mijn beschikking heb om een betaling z.s.m. af te kunnen dwingen. Dit losstaand van het feit dat er wederom een defect is vastgesteld aan voertuig. Is het mogelijk om meteen een deurwaarder en/of incassobureau in te schakelen? Welke stappen moeten ondernomen worden? In hoeverre is een aangifte bij de politie van belang? Moet ik verkoper een aangetekend schrijven sturen waarin ik hem nog eenmaal kans geef om te betalen voordat ik hem in gebreke stel?