Aankoop Keukenfornuis met overname oud fornuis

virtuaxx
Topic Starter

Aankoop Keukenfornuis met overname oud fornuis

#1 , 15 dec 2011 14:22

We hebben het volgende probleem.

Ik woon in Belgie.

Begin september hebben we via een AGA verkooppunt in Nederland een offerte gekregen om een nieuw fornuis te kopen, zij zouden ook ons oud fornuis (AGA) overnemen tegen een goede prijs in ruil voor het nieuw fornuis (lacanche) dat we dan bij hun kopen. Dit was volledig telefonisch en via email verlopen.

Dit is de offerte die we gekregen hebben en ons akkoord gegeven hebben.
http://www.mediafire.com/?0adxnp6b58rpa30

Het nieuw fornuis moesten dus zij bestellen en op maat laten maken.
Ze zijn niet eerst komen kijken naar de staat van ons oud fornuis, en hebben onmiddellijk ook hun akkoord gegeven. (Met onze AGA is er niets speciaal mis buiten een paar krasjes hier en daar, het is dan ook al gebruikt natuurlijk). We moesten dus bij bestelling een voorschot van 20% geven.

Nu kwamen ze het nieuwe fornuis normaal vandaag leveren, en het oude meenemen, maar nu komen ze af en vragen ze 2000EUR extra omdat er een paar krassen op zijn.
Dit vonden we natuurlijk niet kunnen, en hebben we maar gezegd dat ze mogen weggaan.

IK wil nu natuurlijk mijn voorschot terug, aangezien ze afzien van de verkoop.

Ben ik nu in mijn recht, ben ik als consument beschermd voor deze soort gevallen? Of wat kan ik doen?
Kan ik gewoon mijn voorschot terug vragen?

:(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 15 dec 2011 15:39

Als u het contract verbreekt bent u het voorschot kwijt. Als zij het doen, moeten ze u het dubbele voorschot betalen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

virtuaxx
Topic Starter

#3 , 15 dec 2011 15:45

Achzo? En naar welk artikel in de wet kan ik dan verwijzen? Geldt dit dan ook voor een aankoop in nederland? Want die winkel is in Nederland, niet in Belgie...

Reclame

Oude Belg

#4 , 15 dec 2011 16:47

Dan val je onder de Nederlandse wetgeving, natuurlijk. http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

virtuaxx
Topic Starter

#5 , 16 dec 2011 00:44

Maar het is wel telefonisch op afstand gekocht, valt dit dan niet onder de belgische wetgeving? en wat zegt de europese wet?

Oude Belg

#6 , 16 dec 2011 09:22

De handelaar woont in Nederland, dus de Nederlandse wetgeving is van toepassing. Het nieuwe fornuis is maatwerk, dus de schadevergoeding kan zeer hoog oplopen als u het contract verbreekt: waarschijnlijk zal u hun de gemaakte kosten moeten vergoeden.... Kijk de algemene voorwaarden zeer goed na!

virtuaxx
Topic Starter

#7 , 16 dec 2011 09:39

Voor alle duidelijkheid, wij hebben het contract niet verbroken, de handelaar, de winkel waar we het willen kopen hebben dit gedaan. Lees mijn eerste post nogmaals aub

Oude Belg

#8 , 16 dec 2011 10:15

Daarom ook : "als u het contract verbreekt"

Als de verkoper het doet, zou u in België artikel 1590 van het Burgerlijk Wetboek kunnen inroepen: "Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven."
Maar, zoals gezegd, de Nederlandse rechtspraak is hier van toepassing. Ik vrees dat die nadeliger is voor de consument dan de Nederlandse. Ik zou in elk geval deze vraag stellen op het Nederlandse forum.
Het zijn wel prachtige kachels, die AGA's.

j.demoor

#9 , 17 dec 2011 09:59

“Artikel 6 Consumentenovereenkomsten 1 Onverminderd de artikelen 5 en 7 wordt de overeenkomst gesloten door een natuurlijke persoon voor een gebruik dat als niet bedrijfs- of beroepsmatig kan worden beschouwd („deconsument”) met een andere persoon die handelt in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep („de verkoper”) beheerst door het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft, op voorwaarde dat: a) de verkoper zijn commerciële of beroepsactiviteiten ontplooit in het land waar de consument woonplaats heeft, of b) dergelijke activiteiten met ongeacht welke middelen richt op dat land of op verscheidene landen, met inbegrip van dat land, en de overeenkomst onder die activiteiten valt.2. Niettegenstaande lid 1 kunnen de partijen overeenkomstig artikel 3 het recht kiezen dat van toepassing is op een overeenkomst die voldoet aan de voorwaarden van lid 1...“VERORDENING (EG) Nr. 593/2008 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 17 juni 2008 inzake het recht dat van toepassing is op verbintenissen uit overeenkomst (Rome I)=http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 006:NL:PDF]

Begin september hebben we via een AGA verkooppunt in Nederland een offerte gekregen om een nieuw fornuis te kopen.

Bij afwezigheid van rechtskeuze in uw overeenkomst is hier Belgische recht van toepassing.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Inruil van Uw gebruikte AGA cooker incl. demontage -€7000...-5882,35...” (‘Dit is de offerte die we gekregen hebben en ons akkoord gegeven hebben 12/09/2011). ‘maar nu komen ze af en vragen ze 2000EUR extra omdat er een paar krassen op zijn‘

De overeenkomst van 12/09/2011 kan niet herroepen worden dan met wederzijdse toestemming.

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

virtuaxx
Topic Starter

#10 , 17 dec 2011 14:22

Op het Nederlands forum weten ze er niet veel van precies, of in ieder geval niet enthousiast om een Belg te helpen denk ik ..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 dec 2011 14:56

Best ineens aangetekende in gebreke stelling met vermelding van de wettekst.

virtuaxx
Topic Starter

#12 , 17 dec 2011 15:32

Heel erg bedankt j.demoor! Ik heb nu al gewoon een mailtje gestuurd, informeel om te vragen of we gewoon ons voorschot terugkrijgen met vermelding van de tekst. Ze zijn uiteindelijk een winkel, en zo een ramp kan het voor hun niet zijn om een nieuw fornuis te verkopen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 dec 2011 16:33

U kan bij AS ook de wettige intrest 3.75% op uw geld opeisen. Wel in de brief vermelden.

Terug naar “Consumenten Koop”