geen factuur

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: geen factuur

#16 , 27 nov 2011 19:01

Neen, natuurlijk dat weet ik ook.
Maar je moet afwegen wat je moet doen, winkel uitbaten en verkopen of veel tijd aan administratie besteden.
Wat is uw 'kern zaak' de rest is ondersteuning.
In de zaak die ik ken zijn er ook verkopers van kassasystemen geweest die 'heel veel geld' kosten dus je moet je goed laten voorlichten.
Rondvragen en ook via oa zelfstandigen organisatie werken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#17 , 27 nov 2011 19:07

@ganapathi tantra: bedoel je dat mijn uitspraak onzinnig is?

ganapathi tantra

#18 , 27 nov 2011 20:05

Als u laat uitschijnen dat een factuur toch niks kost awel dan zal dat als muziek in de oren klinken van veel ondernemers.
Dan kunnen ze meteen ook iedereen op de dienst crediteuren debiteuren hun c4 geven.
Tuurlijk is uw uitspraak totaal onrealistisch en onzinnig. Wat had u gedacht dat facturatie geen te dragen serieuze kost is voor een onderneming ?
Dat zo'n factuurtje uit een printer komt is nog het minste. Ze moet geboekt worden ze moet werkt worden naar inkoop, btw en belastingadministratie
ze moet opgevolgt worden, ze kost geld want ze moet gestort worden op een rekening bij een bank die daar kosten voor aanrekend etcetcetcetcetc.
en dan haal ik nog niet eens 10 procent aan van de redenen waarom een factuur wel degelijk flink geld kost.
Maar als dat volgens u toch allemaal niks is graag gedaan hoor ik zal tegen mijn boekhouder zeggen dat u op een lumineus idee bent gekomen en
dat ik hem voor niks nog nodig heb want een factuur kost toch niks. Om maar te zwijgen over de kilo's papier kaften en kasten die ge tien jaar aan een stuk moet bijhouden
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

mava105

#19 , 27 nov 2011 20:10

Als u laat uitschijnen dat een factuur toch niks kost awel dan zal dat als muziek in de oren klinken van veel ondernemers.
Dan kunnen ze meteen ook iedereen op de dienst crediteuren debiteuren hun c4 geven.
Tuurlijk is uw uitspraak totaal onrealistisch en onzinnig. Wat had u gedacht dat facturatie geen te dragen serieuze kost is voor een onderneming ?
Dat zo'n factuurtje uit een printer komt is nog het minste. Ze moet geboekt worden ze moet werkt worden naar inkoop, btw en belastingadministratie
ze moet opgevolgt worden, ze kost geld want ze moet gestort worden op een rekening bij een bank die daar kosten voor aanrekend etcetcetcetcetc.
en dan haal ik nog niet eens 10 procent aan van de redenen waarom een factuur wel degelijk flink geld kost.
Maar als dat volgens u toch allemaal niks is graag gedaan hoor ik zal tegen mijn boekhouder zeggen dat u op een lumineus idee bent gekomen en
dat ik hem voor niks nog nodig heb want een factuur kost toch niks. Om maar te zwijgen over de kilo's papier kaften en kasten die ge tien jaar aan een stuk moet bijhouden
En wie denk je dat dat allemaal betaald? Niet de ondernemer hoor, maar de klant.
Dus waarom wordt hierover dan gezanikt?

bartvdv

#20 , 27 nov 2011 20:18

Administratie is nu eenmaal een onderdeel van de bedrijfsvoering die je er moet bijnemen. Als een enkele particulier een factuur vraagt, dan moet dat gewoon kunnen. Je wegstoppen achter de kosten van een boekhoudkantoor om een factuur te weigeren uit te schrijven is onzin. Je kan dus bv. wel een factuur maken als die particulier die nodig heeft voor de verzekering of subsidieregeling, maar niet omdat die dat gewoon vraagt? Je kan dus wel vlotjes cash-voorschotten ontvangen en verwerken, visa-betalingen verwerken, bestelbonnen uitschrijven, leveringsdocumenten opmaken, vrachtwagenindelingen genereren,enz. Maar één factuur maken niet? Dat was de oorspronkelijke vraag van de TS; niet wat de kostprijs is van een factuur.

ganapathi tantra

#21 , 27 nov 2011 21:09

zoals ik al vermoede en nu weer bevestigt i: u hebt van bedrijfsvoering duidelijk geen kaas gegeten.
En u was trouwens één van de eerste die de kostrprijs van een factuur aanhaalde om te bewijzen dat er dan maar niet over geleutert moet worden

Gebruiker21

#22 , 28 nov 2011 15:48

ik vraag mij af waarom sommige IT'erkes 100 € en meer aanrekenen. Ze moeten toch ook maar op een paar knoppekes duwen niet ?
Zij vragen zoveel, omdat zij de werken aan hun huis ook betaald moeten krijgen. Als je daar de prijzen ziet die aangerekend worden!!! ;-) (Ja, GT, da's erom vragen hé!).

Maar je hebt gelijk. Ik zit zelf in de IT branche, en als ik zie hoeveel sommige bedrijven durven aanrekenen voor de brol die ze uiteindelijk aanleveren (in veel gevallen nog ruim na de afgesproken deadline), is dit schandalig. Langs de andere kant: ik ben ooit software gaan installeren op een advocatenkantoor en moest daar hun uurlonen importeren. Da's ook niet om te lachen, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#23 , 28 nov 2011 16:51

Idd een van de leveranciers van een verbindingsprogramma met hoofdhuis vroeg een ongelofelijk bedrag voor de BTW aanpassingen x jaar gelden.
Dit terwijl de BTW file gewoon door de gebruiker aan te passen was.

ganapathi tantra

#24 , 28 nov 2011 20:34

Beste Tom VDJ

Met een lijn te trekken naar IT was het uiteindelijk mijn bedoeling om aan te duiden dat er heel wat meer zit achter dat simpele
CD rommeke dat een IT'er in de pc bij zijn klant steekt en op een knoppeke duwt om de boel te herstellen.
Als een IT ergens bij een klant een herstelling van een slechtlopend programma doet en dit gebeurt op 15 minuten dan weet een
klant dat de rekening achteraf niet in vergelijking staat met die 15 min. Die zullen zowiezo altijd ongeloofelijk duur zijn omdat
de relatie 15 min/factuur niet de realiteit en fact and figures toont zoals die werkelijk is.
Daarom tracht ik ook mensen te leren begrijpen dat het simpel drukken op een knopje voor een factuur dat niet zomaar is.

Vergelijkbaar heb ik eens aan een notaris gevraagd waarom hun tarieven nog altijd gebaseerd zijn op den tijd van vroeger toen ze
alles moesten overtypen en/of schrijven. Want tegenwoordig bestaat toch zoiets als computers niet ? Zijn antwoord was eerder van
het mompelend en stamelend type terwijl hij zelf blooskaakjes had wat voor mij genoeg was.
Idem dito bijvoorbeeld bij glasleveranciers. Nog altijd rekenen zij zware tarieven aan voor het versnijden van alles glas dat buiten de
rechthoek valt. Juist vroeger werd glas gesneden met de hand en zeker de schuine of onregelmatige zijden. Dat was een pak werk.
Vandaag de dag staan er overal CNC gestuurde snijrobots. Dus die kost is veel kleiner geworden maar je mag er ook niet van uitgaan
dat dit voor niks is. Voor die machine blijft dat idd hetzelfde lijntje maar je moet die duurdere machine die niet alleen recht maar ook
schuin of gebogen kan snijden wel aankopen. Dus die kosten hebben altijd een boomerangeffect
Daar waar het in de ene richitng verdwijnt komt het langs de andere kant voor een stuk terug

Franciscus

#25 , 28 nov 2011 23:48

Indien geen wettelijke verplichtingen zijn tot facturering en de klant vraagt expliciet naar een factuur, kan men aan de uitreiking gerelateerde kosten doorrekenen.

Opgelet de wet op de marktpraktijken (WMPC) van 6 april 2010 art 37 verplicht de verkoper een gratis bewijsstuk af te leveren aan de consument die erom verzoekt.
Dit is wat het bed betreft.
Wat de wagen betreft wel daar MOET steeds een factuur worden opgesteld

Gebruiker21

#26 , 29 nov 2011 09:41

Met een lijn te trekken naar IT was het uiteindelijk mijn bedoeling om aan te duiden dat er heel wat meer zit achter dat simpele
CD rommeke dat een IT'er in de pc bij zijn klant steekt en op een knoppeke duwt om de boel te herstellen.
Als een IT ergens bij een klant een herstelling van een slechtlopend programma doet en dit gebeurt op 15 minuten dan weet een
klant dat de rekening achteraf niet in vergelijking staat met die 15 min. Die zullen zowiezo altijd ongeloofelijk duur zijn omdat
de relatie 15 min/factuur niet de realiteit en fact and figures toont zoals die werkelijk is.
Geloof me vrij: soms is bovenstaande correct, in veel gevallen echter is het effectief "op een knopje drukken" of een paramater wijzigen, dat héél duur gefactureerd wordt aan de klant. Ik ken de branche, er wordt van de onwetendheid van klanten geprofiteerd, wees maar zeker!

Ik kom trouwens uit een bedrijf dat onder andere facturatiesoftware maakt, dus kom me ook niet vertellen dat een factuur maken zo verschrikkelijk duur is. Je moet inderdaad de software aankopen, maar voor veel van die paketten betaal je maandlicenties. En of je dan 5 facturen afdrukt of 50, dat blijft gelijk hoor. En een deftig boekhoudkantoor rekent echt niet zwaar door om een factuur meer of minder in te boeken. Velen geven hun klanten zelfs de kans om dit ZELF te doen, online. Eén factuur inboeken kost de klant zelf dan 2 minuten werk.

Dus probeer mensen echt niet wijs te maken dat een factuur inboeken en verwerken steeds een dure aangelegenheid is. Als dit zo is, is dit door een gebrek aan efficientie door de ondernemer. Punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#27 , 29 nov 2011 16:12

niemand heeft beweert dat facturen duur zijn. Maar er werden wel allusies gemaakt op feit dat dit niks kost.
en of we nu 5 of 50 facturen maken wij als slachtoffer van de it branche moeten altijd betalen voor 50 + sofware :mrgreen: :mrgreen:

ik hoop dat je nu niet probeert je sector te verdedigen mbt wat men vraagt voor zijn diensten door een zin zoals de ontwetenhedi van klanten
want anderzijds trek jij van leer tegen mijn sector en dat kan natuurlijk niet. Anders ben je een man van 2 maten en gewichten

tot slot zoals aangehaald door mede forummer: reparaties aan auto's zijn verplicht met factuur zonder uitzondering

Gebruiker21

#28 , 30 nov 2011 09:22

niemand heeft beweert dat facturen duur zijn. Maar er werden wel allusies gemaakt op feit dat dit niks kost.
Voor niets gaat de zon op, maar facturen kosten "zo goed als" niks.
en of we nu 5 of 50 facturen maken wij als slachtoffer van de it branche moeten altijd betalen voor 50 + sofware :mrgreen: :mrgreen:
Da's zeker niet waar. Er bestaat facturatiesoftware waar je per factuur betaalt. Zeer interessant voor wie slechts sporadisch facturen uitschrijft. Er bestaat ook software waar je per klant betaalt. En of je dan voor die klant 1 factuur of 500 facturen maakt, de prijs blijft gelijk. Iedereen kiest die licentieformule die voor hem of haar het interessantste is. Het is zoals zeggen dat Microsoft licenties duur zijn: Professionele Microsoftlicenties zijn duur, maar er zijn tientallen formules! Ik heb een legale Office 2010 Pro licentie voor 12 € (met een beetje hulp van mijn werkgever weliswaar).
ik hoop dat je nu niet probeert je sector te verdedigen mbt wat men vraagt voor zijn diensten door een zin zoals de ontwetenhedi van klanten
Verdedigen? Ik zeg in een vorige post net dat veel IT bedrijven gewoon te veel aanrekenen!
want anderzijds trek jij van leer tegen mijn sector en dat kan natuurlijk niet.
Heu, dus ik mag niet "van leer trekken" tegen uw sector? Waarom niet? Mogen misbruiken niet aangekaart worden?
Anders ben je een man van 2 maten en gewichten
Kleine opmerking: tel op dit forum even de klachten in verband met aannemingswerken, en de klachten in verband met IT. Het verschil is toch wel opmerkelijk niet? Het is ook te verklaren: mensen worden mondiger en hebben min of meer wel een zicht op wat aannemingswerken inhouden. Dit zicht hebben ze totaal niet op software. Ze beseffen sneller dat ze "in het zak" gezet zijn als het om aannemingswerken gaat, dan wanneer het om software gaat.

Maar GT, geef toe: telkens als een consument (dikwijls terecht) zijn beklag hier doet over een aannemer, ben jij de eerste om de aannemer goed te praten en de consument onwetendheid te verwijten. Ik geef hier tenminste eerlijk toe dat er geldwolven in de IT wereld zitten, en dat mensen die software kopen / laten maken, geregeld "in het zak" gezet worden. Als je een beetje beroepsernst hebt, moet je mistoestanden in je branche kennen / toegeven.

Terug naar “Consumenten Koop”