verkoop auto particulier

Peetje14
Topic Starter

verkoop auto particulier

#1 , 16 nov 2011 19:32

Wij hebben onlangs onze auto te koop gezet. Er was direct veel interesse en er is iemand komen kijken.
We zijn overeengekomen dat de auto eerst gekeurd wordt en dat hij hem dan komt halen. We hebben een soort van verkoopsovereenkomst opgemaakt die nu getekend is door beide partijen. Ook werd er een voorschot van 100 euro betaald. Dit is ondertussen meer dan een maand geleden en hij is die auto nog altijd niet komen ophalen. Ondanks herhaaldelijk berichten sturen dat hij er om komt.
Onlangs hebben we nu zelf een bericht gestuurd of hij die auto nog wil dat we hem anders aan iemand anders verkopen en hem in gebreke stellen. Hij reageert gewoon niet. Dan krijg je enkele weken later een dreigmail dat hij verdere stappen zal ondernemen en dat hij diezelfde dag de auto komt halen. Je raad het al, hij is weer niet geweest. Dit gaat zo al 10 keer. Kan dat zomaar?? En moeten wij echt de hele dag thuis zitten wachten tot hij zin heeft om die auto te komen halen. Hij kan er zo ook in januari omkomen!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2011 20:16

Stuur hem een AS met de meding dat als hij de wagen niet komt ophalen binnen de X dagen, de koop niet meer doorgaat, en dat hij zijn voorschot kwijt is.

Franciscus

#3 , 16 nov 2011 21:06

U hoeft zelfs het voorschot niet terug te geven integendeel u kan zelfs het dubbele claimen.
Heb art BW op dit ogenblik niet bij de hand

Reclame

Peetje14
Topic Starter

#4 , 17 nov 2011 09:35

kan iemand me zeggen over welk art BW Franciscus het heeft? Dan kan ik dat in mijn brief zetten.
Bedankt voor de snelle reacties.

Oude Belg

#5 , 17 nov 2011 11:45

artikel 1590 van het Burgerlijk Wetboek: "Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven."
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21

#6 , 17 nov 2011 11:50

Zoals ik dit interpreteer is het dat wanneer de verkoper de verkoop niet laat doorgaan, hij de koper het voorschot dubbel moet terugbetalen. Ik denk niet dat op basis van bovenstaande tekst het voorschot nogmaals kan geeist worden van de koper, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#7 , 17 nov 2011 12:02

Juist natuurlijk en ja ik vond mijn BW niet lag maar 1,5 meter van mij in de zetel :oops:

j.demoor

#8 , 18 nov 2011 10:25

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘We hebben een soort van verkoopsovereenkomst opgemaakt die nu getekend is door beide partijen. Ook werd er een voorschot van 100 euro betaald.’

De koop was hierdoor voltrokken.

“Art.1652.De koper is verplicht interest van de koopprijs te betalen tot aan de voldoening van het kapitaal, in de drie volgende gevallen :...Indien de koper is aangemaand om te betalen. In dit laatste geval loopt de interest eerst te rekenen van de aanmaning.Art.1654.Indien de koper de prijs niet betaalt, kan de verkoper de ontbinding van de koop vorderen.”(B.W.).

‘Dit is ondertussen meer dan een maand geleden en hij is die auto nog altijd niet komen ophalen.’

Maan uw koper aangetekend aan om het achterstallige te betalen vóór een door u daarin vermelde redelijke termijn en deel hem daarin mee dat bij niet afdoende en tijdig gevolg aan uw aanmaning u de ontbinding van de koop vordert met schadevergoeding bij de rechtbank van eerste aanleg .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Peetje14
Topic Starter

#9 , 24 nov 2011 12:34

We hebben een aangetekende brief gestuurd waarin stond dat ze tot woensdag 23 november de tijd hadden om de auto te komen ophalen of om een goeie afspraak te maken.
Die brief is vorige week donderdag opgestuurd. We hebben niks meer gehoord. We hebben nu via de Post inlichtingen genomen en ze hebben de brief niet opgehaald. Wat nu??
Ondertussen hebben we wel al een andere koper gevonden.

Gebruiker21

#10 , 24 nov 2011 14:24

Wanneer is de brief gestuurd? Als er voor mij een pakje of AS toekomt in de week, duurt het tot zaterdag (of zelfs de zaterdag daarop) vooraleer ik het kan afhalen op het postkantoor, aangezien postkantoren enkel tijdens de werkuren open zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Peetje14
Topic Starter

#11 , 28 nov 2011 10:16

de brief is verstuurd op 17/11

Gebruiker21

#12 , 28 nov 2011 13:52

Mmm, dan kan het wel zijn dat deze vorige week nog niet opgehaald was, natuurlijk. Voor hetzelfde geld is de brief pas maandag aangeboden en was de betrokken persoon gaan werken. In dat geval moet je rekenen dat deze persoon pas de zaterdag erna (26 / 11) de brief kan afhalen. De termijn die u gezet had, is wel héél erg krap.

Maar heb je ondertussen reactie gekregen?

Peetje14
Topic Starter

#13 , 29 nov 2011 14:06

hij is de brief idd zaterdag gaan ophalen maar we hebben tot op heden nog niks van hem gehoord.

Terug naar “Consumenten Koop”