@fav: technische problemen bij een website daargelaten, waarom zou een handelaar steeds moeten opdraaien voor de vergetelheid van een klant? Je zou ervan verwonderd zijn hoeveel aankoopbons, cadeaucheques, tegoedbons... jaren in een oude 'sjakosj' of 'portemonnee' blijven zitten. Plots vindt de klant ze terug (en dan zijn ze meestal herleid tot een vodje dat amper nog leesbaar is) en eist de klant ze op te gebruiken na de vervaldatum.
Ik had zo vorige week nog een klant die wou betalen met 4 bons van 5€ die ruim een jaar vervallen waren. De bons zijn zowiezo 2 jaar geldig na uitgifte, en een jaar vervallen: dat wil dus zeggen dat de klant gedurende 3 jaar niet omgekeken heeft naar die bons.
Als je een cadeaubon koopt, of het nu een bongoding, een groupon aanbieding of een geschenkcheque in een winkel koopt, je gaat akkoord met de voorwaarden. Eén van die voorwaarden is dat je de bon binnen een bepaalde tijd moet gebruiken. Respecteer die regel en je hebt helemaal geen problemen.
Ik haal terug mijn vergelijking met het potje yoghurt boven: je vergeet achteraan je ijskast een potje yoghurt. Een week na de vervaldatum vindt je het terug. Ga je dan ook naar de winkel terug om een ander te vragen?
Greetz,
P.