Opzeggen contract familiehulp

Dirkske
Topic Starter

Opzeggen contract familiehulp

#1 , 16 okt 2011 20:29

Verleden week heeft mijn vader op aandringen van zijn huisdokter een contract ondertekent voor familiehulp .

Mijn vader was daar eigenlijk niet voor te vinden omdat hij nog voldoende bij geest is en zich nog best kan behelpen .
Wij als kinderen die er elke dag over de vloer komen bevestigen dat vader en moeder zichzelf voldoende kunnen behelpen ( eten , poetsen , .. )

Mijn vader heeft dit contract verleden week ondertekent zonder ons medeweten en stond tijdens het ondertekenen van dat contract onder druk .

Na samenzitten met vader en moeder zijn we tot het besluit gekomen dat familiehulp in dit geval een overbodig iets is en zijn dus niet te spreken over het aandringen hierop van de huisdokter .

Wij willen dit contract anuleren .

Graag wat raad hierover hoe wij dit het best aanpakken , tot wat we nog verplicht zijn ?

Is het niet zo dat wij dit contract binnen de twee weken kunnen verbreken door een aangetekend schrijven zonder dat dit gevolgen heeft voor moeder en vader ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2011 20:59

U zal toch eerst de algemene voorwaarden van familiehulp moeten raadplegen.
Wat de opzegtermijnen zijn.
Maar, indien de huisarts vindt dat er familiehulp aangewezen is waarom dat dan niet nemen.
Mijn persoonlijke ondervinding is dat er dan toch een aantal aanwijzingen zijn die zo'n hulp toch een verbetering zou zijn.
Dikwijls wanneer familie vindt dat het niet nodig is blijkt dat er eigenlijk wel iets aan de hand is.
Dat is mijn professionele ervaring. Dit''aan de hand zijn' heb ik de laatste jaren regelmatig meegemaakt en dan was het eindresultaat steeds een 'verplichte opname' wegens hoogdringendheid.
Ga eerst eens met de huisarts praten over zijn beweegredenen.
Ga ook eens praten met familiehulp.
Neem dan eventueel een beslissing.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2011 12:42

Verhaal uit de echte wereld: Mijn eigen moeder wou destijds ook niet weten van familiehulp, en was er zelfs vierkant tegen. Na enig aandringen van onszelf en de huisdokter heeft ze met veel tegenzin toch een contract afgesloten met de "landelijke thuishulp" Na amper 14 dagen kon ze deze hulp echter al niet meer missen, en vond zelfs dat het geen doen was dat ze deze hulp in het weekeinde moest missen.
Ook de familie zelf is er mee geholpen. Deze hulp komt gewoonlijk alleen maar in de voormiddag, en de kostprijs ervan is afhankelijk van het inkomen. Dikwijls komt ook uw ziekenkas nog tussen in de kosten.

Reclame

j.demoor

#4 , 18 okt 2011 09:56

“Art.2.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder : 1° onderneming : elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, alsmede zijn verenigingen...6° dienst : elke prestatie verricht door een onderneming in het kader van haar professionele activiteit of in uitvoering van haar statutair doel...”(6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming).

‘Verleden week heeft mijn vader...een contract ondertekent voor familiehulp’

Ik leid hieruit af dat uw vaders medecontractant een onderneming is die diensten verleent ,zodat voornoemde wet op het contract voor familiehulp van toepassing is.

“Art.58.§ 1. In deze afdeling worden bedoeld, de verkopen aan de consument van goederen en diensten door een onderneming : 1° ten huize van de consument...Art.59.Vallen niet onder de toepassing van deze afdeling : 1° de verkopen bedoeld in artikel 58, § 1, 1°, met betrekking tot een goed of een dienst waarvoor de consument het bezoek van de onderneming vooraf en uitdrukkelijk gevraagd heeft met de bedoeling te onderhandelen over de aankoop van dat goed of van die dienst. Het door de consument gegeven akkoord met een door de onderneming telefonisch voorgesteld bezoekaanbod vormt geen voorafgaand verzoek...Art.61.De verkopen van goederen of diensten, bedoeld in artikel 58, zijn slechts definitief na een termijn van zeven werkdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op die van de ondertekening van het contract bedoeld in artikel 60. Tijdens deze bedenktermijn heeft de consument het recht aan de onderneming, bij een ter post aangetekende brief, mee te delen dat hij zijn aankoop herroept. De mededeling wordt als tijdig aangemerkt indien zij is verzonden vóór het verstrijken van de bedenktermijn.”(6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming).

Ik ga ervan uit dat de overeenkomst ten huize van uw vader gesloten werd. Onderzoek of uw VADER al dan niet het bezoek van de onderneming vooraf en uitdrukkelijk gevraagd heeft en of de bedenktijd al dan niet verstreken is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Valium

#5 , 11 nov 2011 04:48

Familiehulp is wel een goede en eerlijke onderneming.
Indien een dokter dit aanbeveelt, zal er wel een reden zijn.
Ik denk dat het schoentje nijpt in de kosten van familiehulp en die soms mee door de kinderen moeten gedragen worden.
Mij maak je niet wijs dat familiehulp mensen onder druk zet om papieren te tekenen.

Terug naar “Consumenten Koop”