#4 , 28 sep 2011 10:08
Bste,
Het antwoord is simpel: 30 dagen vanaf bestelling, ongeacht wat er in hun algemene voorwaarden staat (als je als consument koopt en niet als bedrijf tenminste) met recht om je voorschotten terug te krijgen en schadevergoeding te eisen als je schade kan bewijzen (zal zelden het geval zijn).
Art. 48 WMPC zegt immers dat bij verkoop op afstand (en dus via internet) het volgende geldt:
§ 1
Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen, moet de onderneming de bestelling uitvoeren uiterlijk binnen dertig dagen te rekenen van de dag volgend op die waarop de consument zijn bestelling aan de onderneming heeft toegezonden.
Indien de onderneming de overeenkomst niet tijdig uitvoert, heeft de consument het recht deze zonder gerechtelijke tussenkomst en met eenvoudige kennisgeving aan de onderneming, te ontbinden, mits op dat ogenblik de onderneming het bestelde goed nog niet heeft verzonden of nog geen aanvang heeft gemaakt met de verstrekking van de bestelde dienst, dit alles onverminderd het recht van de consument op schadevergoeding zo daar aanleiding toe bestaat.
Geen enkele vergoeding en geen onkosten kunnen van de consument worden geëist uit hoofde van deze ontbinding. Bovendien moet de consument binnen dertig dagen de bedragen terugbetaald krijgen die hij desgevallend als betaling heeft gestort.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)