Gebrekkige belichting

Lot80
Topic Starter

Gebrekkige belichting

#1 , 20 sep 2011 16:39

In juli 2010 komt electricien X 12 etalagelichten plaatsen. Na nog geen maand vallen er enkele naar beneden, en melden we dit aan hem.
Hijzelf komt kijken, en stuurt om zeker te zijn, zijn leverancier van deze lichten eens langs.
Blijkbaar constateren zij dat de lichten foutief geinstalleerd zijn. Er loopt een garantieperiode van 1 jaar op deze lichten + installatie van onze electricien X uit.

Hij zou deze lichten komen vervangen in januari. Januari werd februari, februari werd maart enzovoort enzoverder.
Nu neemt hij sedert juni zijn telefoon niet meer op als wij bellen. Noch onze gsm-nr's noch vaste nummers met onze prefix neemt hij op, tenzij hij zeker weet dat wij 't niet zijn.
Mijn vriendin, die in een andere provincie woont, belde hem op, en kreeg wel gehoor. Ik belde hem 2 min erna doch hij nam niet op.

Ondertussen zijn we september, en hebben we nog niks gehoord van hem. Geen telefoon, en zeker ook geen vervanging van onze lichten. 10 van de 12 etalagespots zijn kapot!
Wij schreven hem een AS begin augustus, deze werd niet opgehaald door hem. De juridische dienst van ons syndicaat schreef ook een aangetekende begin deze maand, idem verhaal.
Ondertussen merken we dat hij midden augustus verhuisd is, doch staat het vestigingsadres nog op zijn bij ons bekende adres. Waar hijzelf effectief woont weten we niet.
We hebben ook kunnen opzoeken dat zijn onderneming nu een BVBA geworden is, en een ander btw-nr heeft.

Heeft iemand advies?

PS: we stelden hem in gebreke voor een bedrag gelijk aan de waarde van de lichten + installatie-uren (wat toch een stevige som is!). Voor ons is vervanging niet meer aan de orde gezien we de etalage niet in die staat konden laten en reeds een andere electricien contacteerden voor verbetering.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 20 sep 2011 17:13

verzoeningspoging voor het vredegerecht, is gratis

Lot80
Topic Starter

#3 , 20 sep 2011 17:43

Ik denk niet dat dit iets zal uithalen, zoals hij de laatste maanden doet zal die vermoedelijk gewoon zijn kat sturen. Dan zijn we weer x-aantal tijd verder, zonder vooruitgang.
Het sleept nu al aan van sept-okt 2010, we zijn een jaar verder...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2011 19:08

Beiden zijn handelaar volgens mij.

mava105

#5 , 20 sep 2011 19:55

Ik lees in uw post dat de lichten in augustus 2010 naar omlaag zijn gevallen. In augustus 2011 schrijf je je eerste aangetekende brief. Daarvoor blijkbaar alleen maar telefoontjes. Veel te lang gewacht.

Lot80
Topic Starter

#6 , 20 sep 2011 19:56

Klopt.

Ondertussen heb ik electricien X aan de telefoon gekregen door met een gsm van iemand anders te bellen. Hij vond dat hij teveel werk had die periode en dat we teveel belden en daarom besloot hij ons te negeren.
Met dat we hem nu -voor hem totaal onverwacht- aan de telefoon kregen, schrok hij wel. Op onze vraag hoe het nu verder moest met onze etalage-lichten kregen we als antwoord dat wanneer hij 'meer' zou weten, hij ons wel zou contacteren. Daarop zeiden wij dat hij dan wel moet bellen en zijn telefoon opnemen als wij hem belden, hij repliceerde met geroep en gebrul, en deelde vriendelijk mee dat nu we hem toch weer opjagen, we ervan zeker mochten zijn dat hij ons nog enkele maanden zou laten wachten, ofwel moeten we hem voor de rechtbank slepen zei hij, waarmee we hem niks zouden kunnen doen gezien hij -volgens zichzelf- volledig in zijn recht is.

Dit lijkt ons een gefrustreerde electricien, om één of andere reden. In elk geval, een verzoeningspoging zal het dus niet worden.
Momenteel zijn we zelfs al uit garantieperiode, gezien hij maar één jaar geeft. In datzelfde jaar slaagt hij er echter niet in 12 lichten te vervangen -op zijn eigen kosten-.

Hoe gaan we nu verder?

Lot80
Topic Starter

#7 , 20 sep 2011 19:57

Inderdaad, klopt, veel te lang gewacht met AS te sturen. Alles ging wel via telefoon voordien.
Het enigste dat we wél hebben is dat zijn leverancier in het begin vh jaar langsgekomen is, met conclusie in zijn nadeel. Daarvan ga ik morgen bevestiging op papier vragen.

Lot80
Topic Starter

#8 , 21 sep 2011 16:49

Ik kreeg, na wat speurwerk, zijn contactpersoon te pakken bij firma X waar hij de lichten bestelde, en nu hoorden wij via hem (die in januari ter plaatse is komen kijken) dat onze vervangings-lichten al sedert het voorjaar uitgeleverd zijn bij hem.

Hij is ook verhuisd sedert begin augustus, maar de vestigingszetel van zijn BVBA staat nog steeds op het oude adres, vandaar dat de AS niet afgehaald worden. We zijn gisteren echter de gemeente te weten gekomen waar hij zou wonen, en na wat rondrijden daar ter plaatse hebben we zijn camionet kunnen localiseren, alsook reclame achter een raam gevonden van een huis in de buurt, wat vermoedelijk dus zijn nieuwe adres is.

We gaan, van ons uit, een nieuwe AS sturen, maar bundelen ondertussen alle info dat we konden verzamelen tegen hem.

Wat kunnen we nu nog eisen? Kunnen we de vergoeding blijven eisen, gezien hij de lichten in feite al in zijn bezit heeft, maar hij weigert voorlopig deze te installeren (maken we uit het 'telefoon-gesprek' van gisteren op).
Wij hebben ondertussen door andere electriciens offertes laten maken om alles terug in orde te maken qua verlichting, maar nog niks getekend of afgesproken (heel bewust).

Franciscus

#9 , 21 sep 2011 19:21

Best de AS met chronologisch het ganse verhaal naar zijn officiële adres sturen ....als je zijn btw nr dus btw 0123456789 hebt kan je via kruispuntbank der ondernemingen en zo naar staatsblad de juiste gegevens vinden.
Of je stuurt mij een PB dan zoek ik het wel op .
Je stuurt ook een AS naar zijn privé adres en je vermeld uiteraard dat je naar beide adressen een AS hebt gestuurd en een gewone brief.
Vanaf de ingebrekestelling kan je ook schadevergoeding vragen.
Als u vb lid ben van Unizo kan je daar steeds terecht voor hulp en kan je ook via hun website modelbrieven bekijken.

ganapathi tantra

#10 , 24 sep 2011 08:20

er klopt iets niet in uw verhaal. eerst schrijft u dat u de etalage niet in deze staat kon laten en iemand contacteerde voor verbetering en nadien schrijft u dat u bewust nog niks gedaan heeft. Dus klaar en duidelijk: is er iets gewijzigd ja/nee ?
Indien neen is alles oké, indien ja maar u hebt de electricien niet voor een ultimatum gesteld dan bent u in gebreke. Ik kan namelijk alleen via een rechtbank gaan afdwingen dat de
eerste uitvoerder niet verder mag doen en er een tweede uitvoerder kan worden aangesteld. En zelfs dan nog. Als eerste uitvoerder de zaak verliest maar nog steeds akkoord is alles
in orde te brengen kan u daar in princiepe weinig tegen doen. Maar wat is er nu fout. De verlichting of de installatie van de verlichting dat is ook niet duidelijk want u schrijft dat de
invoerdr/verdeler is komen kijken en de electricien in de fout heeft gesteld. Hebben ze dan nieuwe lampen geleverd onder garantie of tegen betaling ? Als ze die onder garantie hebben
geleverd dan zal er wel iets fout zijn aan het product anders zouden ze dat niet doen.
Voor de rest: als de man in kwestie nog steeds op één adres staat gedomicilieerd dan moeten alle brieven naar daar. U moet ook geen brieven sturen naar de bvba zij heeft er niks mee te zien. De electrieker is een natuurlijk persoon de bvba een rechtspersoon en zij hebben buiten het aandeelhouderschap niks met elkaar te zien. U kan die bvba niet in gebreke stellen.
Doet u dat toch dan kan geoordeeld worden dat er fouten zijn in het gehele proces, dat u niet weet waarmee u mee bezig bent etc etc etc
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 24 sep 2011 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus

#11 , 24 sep 2011 13:03

Ik bedoelde uiteraard naar het adres van de zaak op eigen naam zoals bij u gekend en waar het contract mee afgesloten is.
en naar zijn adres waar hij woont.
De bvba is een andere (rechts)persoon waar u geen zaken mee hebt. Of natuurlijk in de statuten zou moeten staan dat ze de zaak op persoonlijke naam heeft opgeslorpt.

Lot80
Topic Starter

#12 , 27 sep 2011 11:34

We hebben offertes laten maken van andere electriciens, doch tot op heden niks getekend of laten uitvoeren.

Degene die het geplaats heeft is eigenaar van de zaak en dus ook BVBA, dat staat ook de lezen op de kruispuntbank.

Ik heb navraag gedaan bij zijn leverancier zoals ik al meldde vorige week. Deze heeft reeds in het voorjaar de nieuwe lichten geleverd aan onze electricien, en de kost daarvan op hem genomen gezien hij in een bepaalde stand moest gemonteerd worden en dit niet uitdrukkelijk vermeld stond in de handleiding.
Deze lichten zijn nooit bij ons terechtgekomen.
Ik weet nu wel via via dat hij 10 lichten besteld heeft bij zijn leverancier... waaruit we dus kunnen opmaken dat hij de lichten die voor ons bestemd waren, doorverkocht heeft ipv ons te depanneren.
Hijzelf heeft nog steeds geen enkel contact opgenomen met ons, niet telefonisch niet via mail niet via (aangetekend) schrijven. Hij heeft dus gewoon de lichten besteld, en we vermoeden dat hij hier één dezer dagen komt binnenvallen en ze zal willen plaatsen.

Dit is niet wat in onze AS stond. Wij hebben expleciet gevraagd om een terugbetaling en CN of een gepast tegenvoorstel. Maar zoals ik al zei kregen we tot nu toe geen enkel antwoord van hem.

Wat staat ons te doen?

Lot80
Topic Starter

#13 , 05 okt 2011 14:51

Nadat onze electricien ons gezien heeft op een babyborrel van gemeenschappelijke vrienden, heeft hij besloten eindelijk eens te reageren op maandagmorgen naar onze advocaat toe.

Hij beweert de brieven niet ontvangen te hebben, omwat hij verhuisd is. Die zijn idd naar zijn vorig adres gestuurd omdat de vestiging van zijn bvba nog steeds daar geregistreerd staat.

Kort samengevat, hij heeft in het ziekenhuis gelegen en daarom niks laten weten, hoewel hij verschillende medewerkers heeft in zijn zaak. Daardoor vind hij zijn gedrag rechtvaardig en zegt ook "geduld is een mooie deugd", en gaat nu nog eens een maand wachten (minimum) om alles te komen installeren.

Hoe reageren wij hier best op? Qua schadevergoeding, bestaan daar richtlijnen voor? Wat zijn de bedragen?
Hij wil ook de lichten komen vervangen op een vrijdagochtend om 06u. Logischerwijs is dan niemand aanwezig ter plaatse gezien woning en zaak niet in dezelfde gemeente liggen.
Mogen we dit weigeren?
Wél hebben we een sluitingsdag de maandag, kunnen we hem er attent op maken dit op deze dag te doen?

Graag uw mening.

ganapathi tantra

#14 , 06 okt 2011 21:08

Als u de AS naar een adres stuurde waar hij niet meer woont dan stuurde u dat verkeerd.
Als u kontrakt had/hebt met de electricien als natuurlijk persoon en u stuurde dat naar de bvba dan is dat ook niet goed.
En voor de rest hij kan zijn eisen stellen en u kan uw eisen stellen. Je kan daar natuurlijk blijven over redetwisten.
Wie water bij de wijn moet doen moet u zelf uitmaken.
Maar gezien de bereidheid van de elektricien in kwestie om toch te repareren kan u voorlopig geen enkele eis stellen
mbt verbreking kontrakt of wat dan ook. U had al veel langer een ingebrekestelling moeten sturen aan de juiste persoon
of juiste bedrijf en op het juiste adres too much too little too late :? :?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#15 , 06 okt 2011 21:31

Als u de AS naar een adres stuurde waar hij niet meer woont dan stuurde u dat verkeerd.
Klopt in dit geval niet, het is de veranwoordelijkheid van iedere burger zijn adresgegevens bij de overheid actueel en correct te houden. Als er middels een consultatie van het rijksregister voor het bedelen van een ingebrekestelling een niet actueel adres wordt gegeven is dit zuiver en alleen de verantwoordelijkheid van diegene die heeft nagelaten zich wettelijk in orde te stellen. Deze nalatigheid is voldoende reden voor het laten opstellen van een pv. De artikels in kwestie werden vandaag nog besproken door Scorpioen.

Terug naar “Consumenten Koop”