Verkoop 2de handswagen particulier tot particulier

4ringsdude
Topic Starter

Verkoop 2de handswagen particulier tot particulier

#1 , 13 sep 2011 12:09

Het moet mij weeral voorvallen...

Gisteren komen er eindelijk eens mensen naar mijn wagen kijken die al eventjes te koop staat. Alles lijkt goed te zijn en uiteindelijk na 2u te hebben zitten praten beslissen ze hem te nemen. Ze vragen wat mijn laatste prijs is "zo meenemen zonder keuring" en ik zeg ze 4200€ (ik kom al van 4600€ zo meenemen) en 5200€ gekeurd. Ze zeggen dat het OK is voor 4200€ en ik geef ze daar nog enkele extra's bij zoals een radio, versterker en subwoofer en een nieuwe set regelbare ophanging want had gezegd dat die aan vervanging toe was. Dus ze krijgen een heel pak voor hun 4200€ ze moeten enkel zelf de vering laten steken en naar de keuring gaan want verder is er niets aan. (kan waarschijnlijk zelf zo door de kleuring geraken want de vering is nog goed maar op zijn einde)

Ze geven een voorschot van 200€ zodat ze dan nog maar 4000€ moeten geven als je hem donderdag komen halen.

Ik ben deze morgen dan direct naar de garage gereden want ja nu hij verkocht was kan ik mijne gaan vastleggen.

Ik ben nog geen 15min uit de garage of die mensen bellen dat ze hem toch gekeurd willen want ze vertrouwen het niet echt... ik zeg dat ik naar de garage zal gaan voor een afspraak voor de veren te monteren en naar de keuring te gaan. Wat voor hen OK blijkt te zijn...

Tot ze mij na 1u nog eens bellen dat ze niets extra willen betalen voor de keuring en de plaatsing van de verlaging...
Als ik hier niet mee akkoord was kwam hij vandaag nog zijn voorschot terug halen.

Wat kan ik hier nu doen? Ben ik verplicht het voorschot terug te geven? Kan ikzelf vandaag nog de garage laten weten dat ik ook moet afzien van de aankoop van mijn nieuwe wagen? Ga ik mijn voorschot verliezen. Kan ik ze verplichten hem te kopen aan mijn prijs indien hij gekeurd wordt?

Wie kan hier wat vragen beantwoorden?

Op papier staat enkel dat ze een voorschot gegeven hebben voor de aankoop van mijn wagen van 200€ op de totale som van 4200€... zonder dat er vermeld staat dat hij niet gekeurd wordt. Dus dat zou wel kunnen dat ze kunnen eisen hem gekeurd te hebben voor deze prijs (maar daar kan ik nog mee leven) want ben blij dat hij verkocht geraakt... moet een break met trekhaak hebben voor mijn werk en als ik dien niet heb zou ik mijn job kunnen verliezen want was een voorwaarde van de baas.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 13 sep 2011 12:35

Strikt genomen moet je de wagen zelf laten keuren op jouw nummerplaten, tenzij je de wagen aan een garage verkoopt. En is een niet-gekeurde wagen al een reden om de verkoopsovereenkomst te ontbinden, tenzij je op papier zet dat de wagen voor de onderdelen wordt verkocht. Als je de wagen laat keuren, moeten ze de wagen aankopen of ze zijn minstens hun voorschot kwijt.

Veebee

#3 , 13 sep 2011 12:40

Hoe kan je baas je verplichten om een wagen met trekhaak te kopen? Als hij dat wil, dan moet hij een bedrijfswagen ter beschikking stellen lijkt mij?
En je had de car pass toch al op moment van te koop stelling of niet?

Reclame

4ringsdude
Topic Starter

#4 , 13 sep 2011 13:01

Ik heb de carpass van 10 maand geleden met de technische fiche erbij. En die hebben ze bekeken.
Ik weet dat ik normaal verplicht ben hem te keuren voor verkoop, maar ze wilden de prijs laag houden en daarom dat ik dit voorstelde.
Ondertussen heb ik reeds een afspraak geregeld bij de garage voor een nazicht en om de kapotte vering te vervangen en dan naar de keuring.

Dus als ik het goed heb... als ik hen een gekeurde wagen voor verkoop kan voorleggen zijn ze eigenlijk verplicht de wagen te nemen of anders af te zien van de verkoop en verliezen ze hun voorschot.

Dus eigenlijk heb ik hier gewoon geluk dat ik op de verkoopovereenkomst niet geschreven heb dat het zonder keuring was :)
In het slechtste geval verlies ik enkele euro's voor de plaatsing van de vering en het nazicht van de wagen (maar dat kan gecompenseerd worden door hun voorschot van 200€)

Maar wat als ze nu toch nog blijven zeggen dat ze hen ook al is hij nu gekeurd dat ze hem uiteindelijk toch niet nemen en hij staat hier voor zijn voorschot terug te eisen?

4ringsdude
Topic Starter

#5 , 13 sep 2011 13:11

Wat de opmerking betreft over mijn baas:

Toen ik daar op 1ste gesprek ging vroeg hij of ik bereid was om het eerste jaar met mijn eigen wagen af en toe een levering te doen. Het is niet alle dagen maar het kan gebeuren dat er iets nageleverd moet worden. Ik heb toen gezegd dat het met mijn huidige wagen niet kon door de kit rondom... Hij vroeg of ik het ervoor over zou hebben van wagen te veranderen als ik daar zou gaan werken. Waarop ik ja zei... Het is wel zo dat mijn andere collega hetzelfde heeft gedaan en ze hebben na 16 maand de wagen overgekocht. Dus ja op zich geen probleem.
Behalve dat ik mijne niet zo snel kwijt geraak. De reden hiervoor is simpel... hij is TE mooi om 9 jaar te zijn, heeft 7000km/jaar wat velen onmogelijk achten maar het grootste probleem is dat het een zuinige SDI is. En zelf ouders van gastekes van 18 hebben hier al durven zeggen dat het te weinig was voor hunne zoon. Wat ik dus onbegrijpelijk vind... want als mijn zoon een wagen wilt kan hij een tamme diesel krijgen maar zeker geen TDI met voldoende pk's om ergens tegen de vliegen.

Het is al de 2de keer dat iemand toezegt en de dag erachter terug krabbelt... omdat ze horen van andere mensen dat een SDI maar 68pk's heeft maar wat ze vergeten is dat hij zo veiliger is voor hun kinderen. En dat hij geen 5 liter verbruikt daar liggen ze niet wakker van... en dat taks en verzekering ook weinig is ook niet. Maar verder vitten ze wel over 50€ extra te moeten betalen voor de keuring ofzo...

bartvdv

#6 , 13 sep 2011 15:24

(Als je je wagen ook gebruikt voor beroepsdoeleinden zal je dat moeten melden aan de autoverzekering).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 sep 2011 16:37

en aan de keuring...

4ringsdude
Topic Starter

#8 , 13 sep 2011 17:04

Ik ben net terug thuis van de garage om een afspraak te maken voor de keuring enz... en toen ik de oprit binnen reed stond de koper van de Golf daar met zijn zoon en nog 2 andere mannen (redelijke grote en indrukwekkende mensen moet ik zeggen)
De vader heeft mij vriendelijk verzocht het voorschot die hij gisteren had gegeven terug te geven zodat er verder geen miserie zou zijn. En het was duidelijk dat die 2 andere gasten daar met 1 doel stonden... om indruk en vooral druk op mij te zetten. Daar ik helemaal alleen thuis was en ik dus echt niet tegen die gasten op kon heb ik besloten het geld binnen te gaan halen. Want wie weet wat ze kunnen doen... ze hebben een papier waarop staat dat ze de wagen kopen en als ik ne klop krijg en vertrekken met de wagen dan is het mijn woord tegen dat van hen...
Verder weten zij waar ik woon wat omgekeerd niet het geval is.

Ondertussen de garage laten weten dat de afspraak dus niet door gaat en die was natuurlijk ook lastig en heeft mij laten wetend at hij hierdoor iemand heeft moeten weigeren end at hij hierdoor morgen 2 uur niets zal kunnen doen. Dus ja ik kan nu niet anders doen dan de nieuwe ophanging te laten plaatsen en deze kosten te betalen voordat ik zeker ben dat de wagen opnieuw verkocht zal raken. Maar soit... ik heb mijn lesje na vandaag wel geleerd. Als iemand komt en de wagen wilt kopen... geen probleem 15% voorschot zoals de wet het voorziet en met de vermelding op de overeenkomst dat het contract enkel ontbonden kan worden indien er een technisch mankement aan de wagen is waardoor hij niet meer gekeurd kan worden. indien de koop voor een andere reden niet doorgaat door de koper dan verliest hij zijn waarborg.

Dit gaan ze mij geen 3 keer lappen. De eerste koper had een goede reden... hij kreeg geen lening bij de bank. En dat vond ik voldoende om zijn geld terug te geven. Maar bij deze nu was er geen reden... ze wilden allebei de wagen hebben en 1 dag later willen ze de regels veranderen en hem gekeurd voor dezelfde meeneemprijs hebben en als ik daar dan op in ga zeggen ze dat ze hem toch niet gaan nemen... en komen ze vriendelijk in mijn achtertuin met veel machtsvertoon hun voorschot terug vragen. Ze hebben geluk dat ik alleen thuis was anders had ik wel iets anders gedaan.

Franciscus

#9 , 13 sep 2011 17:09

En wat is nu uw juridische vraag?

4ringsdude
Topic Starter

#10 , 13 sep 2011 18:50

dat staat toch in de eerste post dacht ik... maar door de houding van de koper is de antwoord spijtig genoeg nutteloos.

Gebruiker21

#11 , 20 sep 2011 16:07

Hebt u ook een papier dat bewijst dat u het voorschot teruggegeven hebt? Ik hoop voor u van wel, anders kunnen ze er morgen terug staan.

Wat u had moeten doen: de wagen alsnog laten keuren op uw kosten, maar die andere vering NIET laten steken of meegeven, net als de andere extraatjes. U zegt dat de wagen met de oude vering nog door de keuring zou geraakt zijn, dus dan had ik best gewoon laten keuren en de verkoop alsnog laten doorgaan.

Maar ja, da's nu een beetje laat, natuurlijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”