factuur electriciteit

1elsieke
Topic Starter

factuur electriciteit

#1 , 06 sep 2011 22:20

Hallo!

Kan iemand mij helpen?

Een paar maanden geleden heb ik naar aanleiding van mijn verhuis een afrekening van de electriciteit gevraagd.
Op die afrekening had ik zowat het dubbel van verbruik dan normaal. Blijkbaar waren mijn buren (appartement naast mij) mijn electriciteit aan het aftappen.
Ik heb dit laten vaststellen door eandis en de politie en heb ook een klacht bij de politie neergelegd.
Ik heb mijn electriciteitsleverancier meteen in kennis gesteld. Ze vertelden me dat ze de factuur van de afrekening gingen uitstellen tot na de uitspraak van de rechter (klacht politie)
Echter, enkele weken nadien kreeg ik een herinnering voor dat bedrag. Dus weer eens contact opgenomen nog eens alles uitgelegd en weer verzekerden ze mij dat alls in wacht zou gezet worden. Maar een paar weken later....incassobureau! Ik nam weer contact met de electriciteitsleverancier maar ze vertelden mij dat het nu uit hun handen was.
Ik heb nog wat aangedrongen en kreeg uiteindelijk iemand aan de lijn die blijkbaar wat hoger in rang is. Hij wist me te verzekeren dat ik de factuur zou moeten betalen en dat ik achteraf via de rechtbank mijn geld moest terugvorderen via de dief. De electriciteitsleverancier leest dus enkel de tellers af en angezien de electriciteit gestolen was na de meter (maar nog wel in de kast) kunnen ze zich dus niet moeien met mijn situatie.

1) Ik ben niet tevreden want ondertussen heb ik dus ook de intresten van het incasso aan mijn been.

2) Ik ben ook niet helemaal akkoord met hun visie van het verhaal. Persoonlijk ben ik van mening dat ik die elctriciteit niet gevraagd heb en ook niet verbruikt heb. Ik heb een contract met de leverancier onder mijn naam, mijn domicilie en mijn verbruiksadres. uiteindelijk heb ik dus niets te zien met de buur/dief. Ik kan er dus niets aan doen als de leveracier hem van electriciteit heeft voorzien en dat door mijn meterkast heeft laten lopen.
Kan er mij iemand bevestigen of die visie enigszins stand kan houden of dat ik geen enkle kans maak en beter de factuur betaal?

3) Ik heb ten einde raad wat wetten opgezocht en vond in verband met het contract een bepaling in een kb van 2003 onder artikel 18:
"Het contract bepaalt ten minste : 2° de hoeveelheden te leveren elektriciteit"
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben niet zo thuis in wetgevingen en waarschijnlijk is het helemaal niets ...maar ik kan zulke bepaling niet in mijn (standaard) contract vinden. Ik vind dit voor mijn situatie wel degelijk belangrijk aangezien ik vind dat men mij eigenlijk een teveel aan electriciteit verzonden heeft. kan dit ergens van belang zijn?

Dank u voor uw hulp bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 sep 2011 22:26

U zal inderdaad uw schade (gestolen energie) moeten trachten te verhalen op uw buur.

roharro

#3 , 06 sep 2011 22:31

Als verbruiker van electriciteit bent u verantwoordelijk voor alles wat er voorbij de meter gebeurt.
Als u een auto koopt en die wordt gestolen dan gaat u ook niet de garagehouder aansprakelijk stellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

1elsieke
Topic Starter

#4 , 06 sep 2011 23:13

Dank u voor de reacties!

@ Roharro:

Ik begrijp uw standpunt maar ik vergelijk het een beetje anders :)

Als iemand valselijk onder uw naam een boek besteld en het uit uw brievenbus komt stelen. Maar de politie kan dit vaststellen en geeft dit door aan de uitgeverij.
Zou u dan toch voor het boek betalen dat u noot gevraagd hebt en nooit ontvangen hebt, omdat het even in uw brievenbus heeft gestoken?

roharro

#5 , 06 sep 2011 23:35

Dank u voor de reacties!

@ Roharro:

Ik begrijp uw standpunt maar ik vergelijk het een beetje anders :)

Als iemand valselijk onder uw naam een boek besteld en het uit uw brievenbus komt stelen. Maar de politie kan dit vaststellen en geeft dit door aan de uitgeverij.
Zou u dan toch voor het boek betalen dat u noot gevraagd hebt en nooit ontvangen hebt, omdat het even in uw brievenbus heeft gestoken?
Het verschil is dat in uw geval de dief niets heeft besteld of gekocht maar enkel gestolen.
In uw voorbeeld heeft hij wel degelijk iets 1)besteld en 2)gestolen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 sep 2011 23:39

De politie stelt een misdrijf vast en heeft een onbekende dader. Inderdaad onbekende dader want er is nog GEEN veroordeling.
NA de meter is inderdaad uw zaak en de verbruikshoeveelheid komt op uw rekening en dient u te betalen.
U dient zich burgerlijke partij te stellen ( via vb uw familiale rechtsbijstand).
Uw leverancier heeft niets te maken met de diefstal... deze valt qua juridische structuur onder uw verantwoordelijkheid.
Hebt u uw leverancier in kennis gesteld van het PV nr ... hen schriftelijk in kennis gesteld en eventueel gevraagd het betwiste gedeelte voorlopig niet te moeten betalen??µ
Dit laatste is steeds een gunst want voor hen bent u de gebruiker.
Het enigste wat mogelijk nog zou helpen is dat uw raadsman een brief stuurt aan uw leverancier.
Een incassobureau heeft ( buiten het schrijven van een brief) GEEN bevoegdheid om wat dan ook te doen. Ook het aanreken van kosten is zomaar niet toegelaten
Zie de meerdere postings met vragen over incasso ( zeker de antwoorden van Vandebos)
http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”