Postpakketten gestolen. Wat nu?

WP002

Re: Postpakketten gestolen. Wat nu?

#16 , 20 jun 2011 19:25

Ik zie alleen een handtekening die pertinent niet van u is. Een klacht wegens schriftvervalsing zou ik zeker overwegen, niet dat daar juridisch ooit een staartje aan gaat komen waarschijnlijk, maar dan is het Informatique en het koeriersbedrijf in elk geval duidelijk dat het u menens is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#17 , 20 jun 2011 19:30

Schriftvervalsing is overdreven, tenzij het bewust is gebeurd. Ik ontvang regelmatig pakjes en heb al vaker gemerkt dat de koerier van TNT of de man van taxipost soms het document al invult met de naam van de ontvanger en alleen nog een handtekening vraagt. Dus de kans is groot dat de buur onder jouw naam heeft getekend. Het wordt schriftvervalsing als ze ook een andere handtekening dan haar gebruikelijke handtekening heeft gebruikt.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 jun 2011 09:31

Schriftvervalsing is overdreven, tenzij het bewust is gebeurd. Ik ontvang regelmatig pakjes en heb al vaker gemerkt dat de koerier van TNT of de man van taxipost soms het document al invult met de naam van de ontvanger en alleen nog een handtekening vraagt. Dus de kans is groot dat de buur onder jouw naam heeft getekend. Het wordt schriftvervalsing als ze ook een andere handtekening dan haar gebruikelijke handtekening heeft gebruikt.
Sorry, maar het is aan jou om te weigeren om in zo'n geval het pakket in ontvangst te nemen. Ik woon naast een iemand met een zelfstandige praktijk en af en toe komt een koeriersbedrijf hier ook met pakjes aankloppen met de vraag of ik even wil tekenen voor ontvangst en het bij de buren af te geven. De naam van de buren staat dan ook reeds ingevuld. Ik weiger dit te doen, gezien de ingevulde naam niet die van mij is. Als ik teken, help ik het koeriersbedrijf met het verdraaien van de werkelijkheid.

Wat zouden trouwens de gevolgen zijn als het pakket iets waardevols bevat en dit stuk blijkt te zijn (of er iets uit weg is) nadat ik het pakket aan de buurman aflever? Dan zou ik er nog problemen mee kunnen krijgen ook.

Als een koerierbedrijf aan een bepaald persoon moet leveren, moeten ze dit ook doen. Ze worden er voor betaald. Afleveren bij de buren is GEEN goede oplossing. Als er voor mij een pakket afgeleverd dient te worden (door bijvoorbeeld de post), dan wil ik dat ze het terug meenemen naar het kantoor als ik niet thuis ben, zodat er zelf kan omkomen. Afleveren bij de buren is geen correcte oplossing. Ik heb hier in het verleden al eens klacht voor ingediend bij de post, en er werd me verzekerd dat dit inderdaad niet de standaard procedure is om met pakketjes om te gaan als de bestemmeling niet thuis is. Het is gemakzucht van de bezorger
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 21 jun 2011 19:00

Indien het postorderbedrijf niet wil schikken dan doet u aangifte bij politie wegens diefstal EN valsheid in geschriften ( valse handtekening).
Klacht tegen onbekenden maar met vermelding dat buur pakket heeft ontvangen ( niet uw zaak) en dat het tegen de regels was.
Meestal is het PV nr dan voor het verzendbedrijf voldoende gezien ze hier tegen verzekerd zijn.
(Ik heb in het verleden nogal wat ervaring gehad met deze werkwijze :D)
Trouwens wordt door sommige postorderbedrijven ook aangegeven om te doen.
Indien het via de post verloopt vragen ze ""een verklaring op eer bij de post af te leggen"

djiezes
Topic Starter

#20 , 22 jun 2011 17:49

Nog een update:

Beide webwinkels verzekerden me dat er een positieve uitkomst aan dit verhaal zal kunnen gebreid worden.
De éne winkel vertelde me dat ik toch een klacht moet indienen bij de politie (klacht voor valsheid in geschrifte met gevolg diefstal). De andere raad me echter af dit te doen.

Omdat ik het niet beiden kan (tegelijkertijd wel een geen klacht indienen), heb ik hen gevraagd hun acties te coördineren. Het is me nog steeds niet duidelijk of een klacht indienen essentieel is, want beiden hebben al aangegeven dat TNT de procedure zou gestart hebben om de onkosten te vergoeden. Hoewel me eigenlijk onduidelijk is of dit nu al definitief zo is of nog "in afwachting". Ik wacht dus eerst nog hun antwoord af of het noodzakelijk is naar de politie te stappen of niet.

Eén van de webwinkels (diegene die me aanraadde klacht neer te leggen) wist me te zeggen dat ofwel mijn buurvrouw in de fout was door te tekenen als klant; ofwel de TNT-medewerker (die bvb mijn naam vooraf ingevuld zou kunnen hebben), die op basis van dit zijn baan kan verliezen. Hoe dan ook, voor mij zou het positief uitdraaien.

En (die ene webwinkel zei ook) dat ik TNT beter niet meedeel dat mijn buurvrouw me heeft verteld dat ze de pakketten in ontvangst heeft genomen en onbewaakt voor mijn deur heeft gezet, omdat zij dan de verantwoordelijkheid van zich af zullen schuiven (zoals ik eerst vreesde). Want dan is het een zaak tussen mezelf en mijn buurvrouw. (Waar ik absoluut niet mee akkoord kan gaan). Misschien is het zo dat ik op dat moment - indien het zover komt - pas een klacht moet neerleggen bij de politie, maar ik vrees dat de enige mogelijke positieve oplossing daarop dan bestaat in een civiele rechtzaak of zoiets. Wat dan misschien weer extra kosten meebrengt voor mij en de zaak op een enorm lange baan schuift.

Nog even afwachten is waarschijnlijk het beste wat ik kan doen. Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen hierin.

WP002

#21 , 22 jun 2011 22:17

Beide webwinkels verzekerden me dat er een positieve uitkomst aan dit verhaal zal kunnen gebreid worden.
De éne winkel vertelde me dat ik toch een klacht moet indienen bij de politie (klacht voor valsheid in geschrifte met gevolg diefstal). De andere raad me echter af dit te doen.
Ik zou het wel doen. Wat niet officieel genotuleerd is, bijvoorbeeld in een PV, is even goed nooit gebeurd. U doet er m.i. niets fouts mee.
En (die ene webwinkel zei ook) dat ik TNT beter niet meedeel dat mijn buurvrouw me heeft verteld dat ze de pakketten in ontvangst heeft genomen en onbewaakt voor mijn deur heeft gezet, omdat zij dan de verantwoordelijkheid van zich af zullen schuiven (zoals ik eerst vreesde). Want dan is het een zaak tussen mezelf en mijn buurvrouw.
Dat kunnen ze natuurlijk ook zeggen om van u af te zijn. Of zij zijn in de fout gegaan door willens wetens het pak van X aan Y af te leveren zonder toestemming, ofwel uw buurvrouw indien ze zich voor u zou hebben uitgegeven.

djiezes
Topic Starter

#22 , 12 aug 2011 16:04

Bij deze nog even de allerlaatste update. De zaak is nu volledig afgerond. Misschien handig voor wanneer iemand dit forum doorzoekt op gelijkaardige informatie.

Informatique kon me één maand geleden opnieuw de monitor verzenden.
All4Games deed de verzending eergisteren en ik mocht daarnet (één uurtje geleden) het toetsenbord in ontvangst nemen.

Ik heb geen klacht ingediend bij de politie, noch voor diefstal, noch voor schriftvervalsing.
De procedure was zo dat ik via beide webwinkels een aanvraag tot onderzoek bij TNT/post.nl moest indienen. Zelf mocht ik geen contact opnemen met TNT, enkel de leverancier kan dit. Het enige wat ik kon doen (en ook deed) was vriendelijk vragen aan beide webwinkels wat de status was van TNT's onderzoek. Naar herhaaldelijk aandringen (op een heel vriendelijk en diplomatische manier) is hier dan uiteindelijk een positief gevolg aan gegeven.

TNT heeft beide pakketjes als afzonderlijk en los incident beschouwd (wat onbegrijpelijk is: zelfde pakjesman leverde beide pakjes tegelijkertijd aan dezelfde persoon). Dat is de reden waarom er een maand verschil zit tussen het opnieuw verzenden van beide producten.

Alvast ook dank voor de hulp die me hier werd aangeboden.

PS: Meteen nadat ik ontdekte dat de pakketjes gestolen werden, heb ik ook contact opgenomen met ECC Belgie (Europees Centrum voor de Consument). Op die email (verzonden 20 Juni) kreeg ik antwoord 3 augustus: men heeft te kampen met een overvloed aan dergelijke vragen. Men ging me bijstaan indien ik klacht wou indienen / juridische bijstand krijgen en vroeg me om e-mailcorrespondentie & aankoopbewijzen. Deze procedure heb ik nu ook stopgezet, gezien het positieve gevolg.
http://www.eccbelgium.be/contacts-s11036.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”