laptop Europese garantie

Dirkske
Topic Starter

laptop Europese garantie

#1 , 30 jul 2011 21:09

Mijn vriendin is van Duitse afkomst maar woont al lang in België .

Tijdens ons verbljf bij haar ouders in Duitsland heeft ze een laptop van een zeer bekend merk aangeschaft .
Dit was niet nodig vanwege de prijs , maar wel omdat net tijdens ons verblijf haar voorige laptop onherstelbaar beschadigd is geweest ( scherm stuk ).
De verkoper verzekerd ons dat dit merk een europese garantieverdrag had .

Nu is mijn vraag hier .

Mag een erkend handelaar hersteller van dit merk hier in België dit toestel weigeren , wanneer wij dit toestel hier in België ter herstelling zouden aanbieden onder de garantieperiode ?

Mag hij dit ook nog weigeren wanneer het toestel buiten de garantieperiode is ?

Stel dat hij als uitvlucht geeft dat dit in Duitsland is gekocht en niet bij hem en daarom weigerd ?

Ik heb al zo een mail met deze vragen in naar het desbetreffend bedrijf ( fabrikant laptop in België ) gestuurd , maar deze reageren( bewust of niet bewust ) niet op mijn mail .

Ik heb al wel horen zeggen van iemand dat de verdeler hersteller verplicht is deze laptop te aanvaarden ,zoniet dat het bedrijf zijn erkenning van dit merk kan opheffen .

Graag een reactie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 31 jul 2011 13:17

Ik kan u al onmiddellijk en terecht een aantal redenen geven die de hersteller hier in Belgie kan gebruiken om te weigeren het toestel te herstellen. Het werkt nl. hoogstwaarschijnlijk met een Duits QWERTY klavier, dat in het geheel niet compatibel is met het in Belgie gebruikelijke AZERTY klavier. Een Duits QWERTY kan je zelfs niet vergelijken met een Nederlands of US QWERTY toetsenbord.

In het algemeen kun je echter wel stellen dat de toestellen binnen de Europese grenzen moet hersteld worden. Het dient dan echter wel exact hetzelfde toestel te zijn, wat niet steeds zo is. En de hersteller van dat land dient dan ook nog wel over dezelfde onderdelen te beschikken. Hij zal zoveel mogelijk trachten deze elementen te gebruiken om te weigeren het toestel te herstellen. Buiten de garantie periode hebt u al totaal niets meer te zeggen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 jul 2011 13:23

Duitsland is niet ver en uw vriendin is Duitse. Laat het toch daar herstellen, dat vermijdt potentieel gezever.
Alhoewel de waarborg ook in België geldt (op voorwaarde dat garantietermijn niet voorbij is en toestel in officieel circuit is gekocht), maar soms de toepassing ervan wel niet zo vlot verloopt. Praktijk varieert van merk tot merk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

jel65

#4 , 01 aug 2011 03:17

Je kan best met de fabrikant in Belgie contact opnemen ; Er zijn waarschijnlijk regionale herstelcentra waar je je laptop kan binnenbrengen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2011 11:24

Ik denk dat dat geen probleem mag zijn. Mijn neef koopt AL zijn electronica (TV, dvv, video, laptop en desktop, printer, fototoestellen enz..,) in Duitsland, en heeft nog nooit enig probleem gehad voor een herstelling in ons land. Wel naar een erkende merkverdeler gaan.

Terug naar “Consumenten Koop”