Hallo allemaal,
In het appartementsgebouwtje waar ik syndicus ben hadden we last van een muur die vol vocht zat. Ik had dus een paar vakmannen gevraagd om ons een offerte te geven voor de herstellingen hiervan. Eén van die aannemers vertelde me dat hij niet enkel de muur kon herstellen omdat er nog achterliggende problemen zouden zijn. het zou volgens hem een groot werk worden. Ik heb hem gevraagd om ons zijn offerte te geven en dat we deze dan zouden bespreken onder de andere eigenaars. hij stelde me voor om een gedetailleerde voorschotfactuur te maken. Als we akkoord waren dat hij de werken zou uitvoeren, dan moesten we deze gewoon betalen en kon hij van start gaan. Ik zag daar oorspronkelijk geen graten in aangezien ik ook niets ondertekend had.
We ontvingen de voorschotfactuur (die slechts het opstarten van de werken zou dekken) en deze bedroeg het dubbel van de andere offertes die de volledige herstelling konden garanderen. Een 800 euro om gewoon te starten leek ons allemaal een beetje veel en dus belde ik deze man op om hem uit te leggen dat we onder de eigenaars beslist hadden om een andere aannemer het werk te laten uitvoeren. Hij antwoorde me dat hij al materiaal had aangekocht en datums had voorzien waardoor hij schade had gelden en drong er op aan om ten minste zijn voorschotfactuur te betalen. Ik heb dit uiteraard geweigerd. Een tijdje later kreeg ik een brief van een incassobureau met de "vriendelijke" vraag om alsnog het bedrag over te schrijven. Ik heb dus contact genomen met het incassobureau en gevraagd waarop ze zich baseerden aangezien ik niets ondertekend had. Men kon mij enkel vertellen dat ze deze meneer vertegenwoordigen en dat ik nagelaten zou hebben om de factuur te betalen (maar ze begrepen wel mijn frustraties). Ik voel de nattigheid al komen en heb geen zin in een procedure.
Kan iemand me raad geven wat ik kan doen? Wat ik kan verwachten wanneer ik niets betaal? En eventueel een meldpunt waar ik deze praktijken kan aangeven want persoonlijk ben ik echt niet opgezet met deze manier van werken.