offete->voorschotfactuur->incasso

theodb
Topic Starter

offete->voorschotfactuur->incasso

#1 , 12 jul 2011 23:52

Hallo allemaal,

In het appartementsgebouwtje waar ik syndicus ben hadden we last van een muur die vol vocht zat. Ik had dus een paar vakmannen gevraagd om ons een offerte te geven voor de herstellingen hiervan. Eén van die aannemers vertelde me dat hij niet enkel de muur kon herstellen omdat er nog achterliggende problemen zouden zijn. het zou volgens hem een groot werk worden. Ik heb hem gevraagd om ons zijn offerte te geven en dat we deze dan zouden bespreken onder de andere eigenaars. hij stelde me voor om een gedetailleerde voorschotfactuur te maken. Als we akkoord waren dat hij de werken zou uitvoeren, dan moesten we deze gewoon betalen en kon hij van start gaan. Ik zag daar oorspronkelijk geen graten in aangezien ik ook niets ondertekend had.

We ontvingen de voorschotfactuur (die slechts het opstarten van de werken zou dekken) en deze bedroeg het dubbel van de andere offertes die de volledige herstelling konden garanderen. Een 800 euro om gewoon te starten leek ons allemaal een beetje veel en dus belde ik deze man op om hem uit te leggen dat we onder de eigenaars beslist hadden om een andere aannemer het werk te laten uitvoeren. Hij antwoorde me dat hij al materiaal had aangekocht en datums had voorzien waardoor hij schade had gelden en drong er op aan om ten minste zijn voorschotfactuur te betalen. Ik heb dit uiteraard geweigerd. Een tijdje later kreeg ik een brief van een incassobureau met de "vriendelijke" vraag om alsnog het bedrag over te schrijven. Ik heb dus contact genomen met het incassobureau en gevraagd waarop ze zich baseerden aangezien ik niets ondertekend had. Men kon mij enkel vertellen dat ze deze meneer vertegenwoordigen en dat ik nagelaten zou hebben om de factuur te betalen (maar ze begrepen wel mijn frustraties). Ik voel de nattigheid al komen en heb geen zin in een procedure.

Kan iemand me raad geven wat ik kan doen? Wat ik kan verwachten wanneer ik niets betaal? En eventueel een meldpunt waar ik deze praktijken kan aangeven want persoonlijk ben ik echt niet opgezet met deze manier van werken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 jul 2011 01:13

Gewoon negeren dan kunt u niets verkeerd doen. Er is trouwens geen enkele vorm van contract..
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#3 , 13 jul 2011 08:29

De factuur niet protesteren is hetzelfde als ze aanvaarden; een factuur of een brief van een incassobureau laten liggen zonder schriftelijke reactie is nooit een goed idee. Er had in eerste instantie al nooit een (voorschot-)factuur mogen aanvaard worden. Nu lijkt het alsof er wel een of andere vorm van contract was.

Reclame

Gebruiker34

#4 , 13 jul 2011 16:43

Hallo allemaal,

In het appartementsgebouwtje waar ik syndicus ben hadden we last van een muur die vol vocht zat. Ik had dus een paar vakmannen gevraagd om ons een offerte te geven voor de herstellingen hiervan. Eén van die aannemers vertelde me dat hij niet enkel de muur kon herstellen omdat er nog achterliggende problemen zouden zijn. het zou volgens hem een groot werk worden. Ik heb hem gevraagd om ons zijn offerte te geven en dat we deze dan zouden bespreken onder de andere eigenaars. hij stelde me voor om een gedetailleerde voorschotfactuur te maken. Als we akkoord waren dat hij de werken zou uitvoeren, dan moesten we deze gewoon betalen en kon hij van start gaan. Ik zag daar oorspronkelijk geen graten in aangezien ik ook niets ondertekend had.

We ontvingen de voorschotfactuur (die slechts het opstarten van de werken zou dekken) en deze bedroeg het dubbel van de andere offertes die de volledige herstelling konden garanderen. Een 800 euro om gewoon te starten leek ons allemaal een beetje veel en dus belde ik deze man op om hem uit te leggen dat we onder de eigenaars beslist hadden om een andere aannemer het werk te laten uitvoeren. Hij antwoorde me dat hij al materiaal had aangekocht en datums had voorzien waardoor hij schade had gelden en drong er op aan om ten minste zijn voorschotfactuur te betalen. Ik heb dit uiteraard geweigerd. Een tijdje later kreeg ik een brief van een incassobureau met de "vriendelijke" vraag om alsnog het bedrag over te schrijven. Ik heb dus contact genomen met het incassobureau en gevraagd waarop ze zich baseerden aangezien ik niets ondertekend had. Men kon mij enkel vertellen dat ze deze meneer vertegenwoordigen en dat ik nagelaten zou hebben om de factuur te betalen (maar ze begrepen wel mijn frustraties). Ik voel de nattigheid al komen en heb geen zin in een procedure.

Kan iemand me raad geven wat ik kan doen? Wat ik kan verwachten wanneer ik niets betaal? En eventueel een meldpunt waar ik deze praktijken kan aangeven want persoonlijk ben ik echt niet opgezet met deze manier van werken.
Wat u moet doen, is (1), rechtstreeks tegen de onderneming protesteren tegen dat misverstand en verkeerde voorstelling van feiten: per schrijven hem uitleggen dat u enkel een prijsofferte had gevraagd en dat hij ten onrecht laat uitschijnen dat er al een akkoord was over de prijs en (2) het incassobureau meedelen dat zij niet gemachtigd zijn tussen te komen en bijgevolg geen schrijven meer van hen wenst te ontvangen.

roharro

#5 , 13 jul 2011 20:53

De factuur niet protesteren is hetzelfde als ze aanvaarden; een factuur of een brief van een incassobureau laten liggen zonder schriftelijke reactie is nooit een goed idee. Er had in eerste instantie al nooit een (voorschot-)factuur mogen aanvaard worden. Nu lijkt het alsof er wel een of andere vorm van contract was.
In handelszaken wordt er inderdaad omwille van een vlot en efficiënt rechtsverkeer, algemeen aangenomen dat op een handelaar de verplichting rust op brieven en facturen te reageren wanneer niet wordt ingestemd met de inhoud ervan.
Niet-handelaars hebben deze verplichting toch niet voor facturen die zonder aanleiding worden opgestuurd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ganapathi tantra

#6 , 24 jul 2011 12:20

voor zover ik kan inschatten heb ik het zelfde idee als roharro. En integenstelling tot wat sommigen hier denken mij te moeten toeschrijven, namelijk dat ik altijd de kant zou kiezen van de aannemer ondernemer vind ik dergelijke praktijken zeer laakbaar.
Bij de pakken blijven zitten zou ik zeker niet doen ook al hebt u geen verplichting wél te reageren.
De factuur per AR protesteren, verwijzen naar de offerteaanvraag/voorafgaande besprekingen/ bewijs vragen verkoops of aannemingsoveréénkomst, bewijs van
offerte of voorstel, etc etc etc, kortom leg de bewijslast bij diegene die u de factuur stuurde.
Dan kijken of ze blijven piepen.
Natuurlijk kan het ook wel zijn dat tijdens de gesprekken een klimaat is ontstaan waarbij de aannemer zeker was van zijn zaak. Maar dat is dan een inschattingsfout
geweest waarbij hij/zij zal moeten leren uit zijn fouten.
Ook mij overkomt zo'n gevoel wel eens. Daarom wie geen polleke op papier zet krijgt van ons niks gedaan.En soms denkt een opdrachtgever ook wel eens dat het
in orde komt zonder handtekening of formeel akkoord. En ook daar kunnen dan discussies uit ontstaan in de zin van: "Maar ik dacht toch dat ........"
25/30 jaar terug was dit wel zo maar vandaag toch niet meer integendeel.
Ik vind dat de TS zijn verantwoordelijkheid volledig heeft genomen door de aannemer reeds in te lichten om voor een ander te kiezen. Velen doen daar zelfs nog niet eens de moeite voor. TS moet nu alleen op zijn hoede zijn om door allerlei spitsvondigheden niet in de luren te worden gelegd door een bende sluwe juristen/advocaten. Reageren is dus de boodschap. Zelf zou ik dit dan puur droogjes doen en vragen om documenten en niet verzanden in emo-discussies over eer en onbetrouwbaarheid en van dies meer
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Consumenten Koop”