Problemen met netbeheerder

Sophie10
Topic Starter

Problemen met netbeheerder

#1 , 08 jul 2011 10:58

Sinds midden 2010 werd de electriciteit via mijn netbeheerder Y geleverd.
Ik heb als minder-valide recht op het sociale tarief ( sociale maximumprijs ).
In mei 2011 mocht ik vanwege Y de eindrekening ontvangen, factuur bestaande uit een deel met sociaal tarief en een deel zonder sociaal tarief.
(- ook aanrekeningen huur meters, distributiekosten..... )

Ik heb deze factuur meerdere keren geprotesteerd ( aangezien beschermde klanten en rechthebbenden sociaal tarief geen huur en distributiekosten moeten betalen )

Vandaag kreeg ik van Y het volgende antwoord per e-mail ;

Mevrouw, Mijnheer

Uw klacht/opmerking is door onze diensten behandeld.

U geniet bij ons het sociaal tarief . Dit is een voordeliger tarief dan het gebruikelijke standaardtarief . Dit wil echter niet zeggen dat u dan geen distributiekost , transportkost of meterhuur dient te betalen.
Iedere afnemer dient deze kosten te betalen ongeacht of nu sociaal tarief of standaardtarief van toepassing is .

Wij willen u nogmaals danken voor het doorgeven van uw klacht/opmerking.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben betreffende de uitgevoerde oplossing, aarzel niet om contact met ons op te nemen via onderstaand telefoonnummer, met vermelding van ons kenmerk.

----------------------------------

Kunt u mij laten weten of dit wel correct is, want de sociale maximumprijs is toch een all-in prijs en heb dit nooit eerder meegemaakt met andere energieleveranciers.
Aangezien ze nu dreigen met mijn dossier door te geven bij de LAC, had ik graag dringend een antwoord ontvangen. Wanneer ik niet betaal gaan ze de stroom via de straat afsluiten en gaan ze alle kosten op mij verhalen. Ik ben nu wel bij X klant.... Sociale werkers zeggen dat dit bedrog is en alom bekende praktijken zijn van Y maar wil zou toch graag weten wat ik juridisch en financieel riskeer.

mvg

S

zie ook http://economie.fgov.be/nl/binaries/fol ... 108244.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.creg.be/nl/tarifparame3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

[Geen namen bedrijven of personen op dit forum: Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vtec

#2 , 08 jul 2011 11:43

ik vind in de linken die U heeft enkel dat de meterhuur niet moet betaald worden igv sociaal tarief; over distributie/transportkost wordt niet gesproken (tenzij ik erover gelezen heb)

jojan

#3 , 08 jul 2011 12:17

Iemand die sociaal tarief geniet krijgt (MOET KRIJGEN) een vaste prijs per kWh. Dit wil zeggen dat de distributie en transportkosten inbegrepen zijn in deze vaste prijs.

Deze vaste prijs is vastgelegd door de creg en wordt halfjaarlijks herzien. http://www.creg.be/pdf/Tarifs/TSS/E-TSS ... 8-1101.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn telkens 3 tarieven - normaal tarief - dag/nacht tarief en nacht tarief.
Als TS normaal tarief had gedurende die maanden is haar factuur voor de periode 8/2010 tot 1/2011 verbruik in kWh x 14,24 cent.

Alles is in deze prijs inbegrepen.

2. KLACHTEN
Daarnaast werd in januari 2010 een Ombudsdienst voor Energie opgericht om klachten betreffende het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt te behandelen en geschillen tussen eindafnemers en elektriciteits- of aardgasbedrijven.

Klachten zijn niettemin slechts ontvankelijk als de aanklager voorafgaandelijk reeds bij het elektriciteits- of aardgasbedrijf stappen heeft ondernomen. De Ombudsdienst moet worden begrepen als een beroepsinstantie toegankelijk voor eindafnemers voor wie geen bevredigende oplossing kon worden gevonden tijdens een eerste contact met het elektriciteits- of aardgasbedrijf.

Ombudsdienst voor Energie
Koningsstraat, 47
1000 Brussel
Tél. 02/211.10.60
Fax 02/211.10.69
E-mail : klacht@ombudsmanenergie.be
Website : http://www.mediateurenergie.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Sophie10
Topic Starter

#4 , 08 jul 2011 12:21

Op de website van de CREG staat ook dat alles is inbegrepen...

http://www.creg.be/pdf/Tarifs/TSS/E-TSS ... 2-1107.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

In ieder geval ben ik de enige niet, maar is dit zo bij duizenden sociaal zwakkeren die het niet eens beseffen.... ( - met of zonder budgetmeter )
Ik heb nu klacht ingediend bij de X ombudsdienst en kreeg antwoord ;

Geachte ....

Ik heb uw klacht ontvangen, maar moet u mededelen dat die niet voor de Ombudsdienst is bestemd.

Als Ombudsdienst behandelen we pas vragen of klachten indien u in eerste instantie van de betrokken diensten, binnen een redelijke termijn, geen antwoord krijgt of een antwoord waar u niet mee akkoord bent.

Ik stuur uw klacht alvast door naar de betrokken dienst met als referentie xxxxxxxxxxxxxx Als u binnen 2 weken geen reactie zou ontvangen, dan mag u mij opnieuw contacteren.

Met vriendelijke groeten,

De Ombudsdienst van X

Dank u voor de reacties en ik laat wel weten hoe het verder afloopt :D
Laatst gewijzigd door Sophie10 op 08 jul 2011 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv

#5 , 08 jul 2011 12:25

Misschien voldoet ze niet aan alle voorwaarden?

http://www.invaliditeit.be/Sociaal%20ta ... 20gas.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#6 , 08 jul 2011 12:30

30 MAART 2007. - Ministerieel besluit houdende vaststelling van sociale maximumprijzen voor de levering van elektriciteit aan de beschermde residentiële klanten met een laag inkomen of in een kwetsbare situatie.

...

Art. 11. Het sociaal tarief bevat geen forfaitaire kosten of abonnementsgelden en wordt uitgedrukt in een bedrag in euro /kWh.

...

jefke007

#7 , 09 jul 2011 10:24

sociaal tarief is inderdaad "alles ingebegrepen". Bovendien moeten alle energieleveranciers DEZELFDE prijs voor het soicaal tarief aanrekenen.

Wat wel helaas zo is, zodra men de erkenning als minder-valide heeft bekomen ( met miniumum een aantal punten ), dan worden die gegevens electronisch doorgegeven aan de meeste sociale instellingen ( ziekenkassen, waterleveranciers, onroerende voorheffing ), maar bij energieleveranciers loopt dit in het honderd, en bovendien eisen zij meestal nog eens een extra papieren atttest - waar ze op het gemeentebestuur zelfs het bestaan niet van afkennen.

De facturen van energieleveranciers zijn wel heel ingewikkeld. Maar mi moet het toch mogelijk zijn om het vast kwh bedrag van het soicaal tarief te kunnen terugvinden.

Terug naar “Consumenten Koop”