Identiteitskaart gevraagd;moet het volgens de telecomwet?

jan12
Topic Starter

Identiteitskaart gevraagd;moet het volgens de telecomwet?

#1 , 27 jun 2011 14:41

Hey

Mag een onderneming die VPS verhuurt, je identiteitskaart vragen omdat de telecomwet dit verplicht?
Ik ging op het internet een VPS huren van een begische onderneming en zij vragen mijn
identiteitskaart omdat ze dit moeten doen.
Staat er zoiets in de telecomwet, zijn ze ertoe verplicht om dit te doen?
En waar kan ik de telecomwet terugvinden op het internet?

met vriendelijke groeten
Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 27 jun 2011 17:09

Iedereen waarmee je een contract sluit kan en mag jouw identiteitsgegevens nagaan of een kopie maken van jouw identiteitskaart. En soms is het zelfs verplicht. Logisch, niet!? Googlen met 'telecommunicatiewet'

jan12
Topic Starter

#3 , 28 jun 2011 09:16

Ja dat kan wel zijn maar ik sluit geen contract met hen.
Ik ging een VPS huren die je gedurende de testperiode van 10 dagen mag proberen en daarvoor hebben ze mijn identiteitskaart gevraagd omdat de telecomwet hen verplicht

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2011 09:41

ik sluit geen contract met hen.
Ik ging een VPS huren
Het onderste spreekt het bovenste tegen. Het feit dat er een testperiode van 10 dagen ingelast is, wil niet per definitie zeggen dat u tijdens de testperiode geen overeenkomst hebt met de firma.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#5 , 28 jun 2011 09:44

Dus je weigert om jouw identiteitskaart te tonen of een kopie ervan op te sturen; en je verwacht dat ze jou zomaar blind gaan vertrouwen?

Turaki

#6 , 28 jun 2011 09:57

Dus je weigert om jouw identiteitskaart te tonen of een kopie ervan op te sturen; en je verwacht dat ze jou zomaar blind gaan vertrouwen?
Niet echt een antwoord op de vraag van TS.

bartvdv

#7 , 28 jun 2011 10:03

Ik denk dat "omdat de telecomwet dat verplicht" niet relevant is.

Gebruiker21

#8 , 28 jun 2011 10:27

Niet echt een antwoord op de vraag van TS.
Het antwoord is reeds gegeven: als je met iemand een overeenkomst aangaat, mag deze uw identiteit opvragen. Als de TS die niet wenst te geven, is dat zijn goed recht. Het is dan ook het goed recht van de andere partij om de overeenkomst in dat geval niet aan te gaan.

Dus het antwoord op de vraag van de TS is: zelfs als de telecomwet het niet verplicht, mag de tegenpartij de identiteit opvragen. TS is niet verplicht hierop in te gaan (wat als gevolg kan hebben dat er ook geen overeenkomst komt). Moeilijker dan dat is het niet... Als de TS echt wil weten of het MOET van de telecomwet, dan kan ik hem niet helpen. Dat zal iemand anders hier moeten bevestigen / ontkennen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#9 , 28 jun 2011 10:33

Staat er zoiets in de telecomwet, zijn ze ertoe verplicht om dit te doen?
En waar kan ik de telecomwet terugvinden op het internet?
TS vraagt naar telecomwet, en wat er in staat.

Enige wat ik bij een snelle zoektocht in de wet (Wet betreffende de elektronische communicatie van 13 juni 2005) vindt, betreft radiotoestellen:

Art. 42. § 1. Het is verboden een zend- en/of ontvangtoestel voor private radiocommunicatie te verkopen, te verhuren, in leen te geven of te schenken aan iemand die de in artikel 39, § 1, voorgeschreven vergunning voor het houden van een dergelijk toestel niet heeft verkregen. Het Instituut kan dit verbod opheffen voor toestellen die uitsluitend voor de uitvoer bestemd zijn.
§ 2. Iedere constructeur, verkoper of verhuurder van zendtoestellen of zend-ontvangtoestellen voor private radiocommunicatie en eenieder die, zelfs toevallig, een toestel of een stel van losse stukken waarmee een zodanig toestel gebouwd kan worden, verkoopt, verhuurt, in leen geeft of schenkt, moet daarvan aangifte doen bij het Instituut.
§ 3. De aangifte bevat :
1° de aard en de datum van de verrichting;
2° de naam en voornamen of de firmanaam en het adres van de verkrijger;
3° het nummer van de vergunning.
§ 4. De aangever moet zich van de juistheid van die inlichtingen vergewissen. Hij mag daartoe eisen dat de identiteitskaart van de verkrijger of enig ander bewijsstuk wordt overgelegd.
§ 5. De installateur draagt er zorg voor dat de installatie van de apparatuur gebeurt conform de vergunningsvoorwaarden. Indien de installatie niet conform is gebeurd, kan het Instituut de kosten van de controle en van het correct installeren ten laste leggen van de installateur.
§ 6. De Koning bepaalt, na advies van het Instituut, de nadere regels voor de toepassing van dit artikel en stelt de passende controlemaatregelen vast.
§ 7. (§§ 1 tot 6 zijn niet van toepassing) op het radiomateriaal dat voor militaire doeleinden of met het oog op de openbare veiligheid werd besteld door de diensten die onder de minister van Landsverdediging ressorteren, door de Noord Atlantische Verdragsorganisatie en door de Geallieerde Strijdkrachten. <W 2007-04-25/38, art. 171, 006; Inwerkingtreding : 18-05-2007>

Vandebos

#10 , 28 jun 2011 10:59

Ging het om een gewone VPS of een onbegrensde? Welk was de netwerkbandbreedte? oordeelkundig misbruik van een VPS kan de provider duizenden euro's in bandbreedte kosten op 10 dagen. (om nog niet e spreken over de in beslag genomen resources gedurende die periode) Was er een automatisch cloud transfer plan afgesproken naar een zwaardere vps omgeving mocht dit nodig blijken voor de gedraaide testomgeving? Het lijkt me dan ook niet verwonderlijk dat de provider graag even verifieert met wie hij handelt.

Gebruiker21

#11 , 28 jun 2011 11:47

De aangever moet zich van de juistheid van die inlichtingen vergewissen.
Geen idee hoe je dit doet zonder "een bewijsstuk" te vragen.

Terug naar “Consumenten Koop”