verkoop van cosmetica aan wisselprijzen

caro2005
Topic Starter

verkoop van cosmetica aan wisselprijzen

#1 , 15 jun 2011 22:07

onlangs werd ik overdonderd in een shopping center door verkopers van cosmetica.
alles werd onmiddellijk op mij (en vele andere mensen) uitgetest.
de resultaten waren verbluffend dus wou ik overgaan tot aankoop.
eerst werd me gezegd dat de producten x € kosten en toen ik schrok van de prijs werd er ineens gezegd omdat het voor mij was kreeg ik ze goedkoper. dit vond ik nog te duur en floeps er ging nog wat van de prijs af maar moest dan wel nog andere producten ook kopen. dit heeft een uur geduurd en het resultaat was dat ik naar huis ging met verschillende crèmekes en dat ik veel geld kwijt was.
bovendien mocht ik niet betalen met mijn kaart maar moest het cash geld zijn.
een nederlandstalige beschrijving was niet aanwezig dus ging ik op zoek naar het product op internet. tal van sites met dezelfde pottekes en nog veel goedkoper.
internet is internet ok.
maar mijn grote vraag is, kunnen zulke verkoopspraktijken hier in ons belgenlandje?
als ik het goed begrijp, betaal je volgens hoe mooi, enthousiast of misschien hoe dom je bent :wink:
is het niet zo dat alles bij ons een vaste prijs heeft of toch op zijn minst geprijs moet tentoongesteld zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jun 2011 22:28

Neen. Het zijn vaste opgelegde prijzen die nu net verboden zijn...
Men mag alleen niet beneden kostprijs verkopen (dumping).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jojan

#3 , 16 jun 2011 09:53

Abnormaal hoge prijzen aanrekenen mag ook niet. De wet van 22 januari 1945 betreffende de economische reglementering en de prijzen legt het stelsel van de "normale prijs" vast als algemeen principe. Met andere woorden, ook zonder tussenkomst van de minister van Economie is het verboden te verkopen aan abnormale prijzen (abnormaal hoog). Het is aan de rechterlijke macht om zich hierover uit te spreken, rekening houdend met de toestand van de markt, de exploitatiekosten en de marges.
Maar ik vermoed niet dat de prijzen abnormaal veel meer gaan gekost hebben?
Sommige producten hebben wel een maximumprijs bv geneesmiddelen voor mensen, bejaardentehuizen, taxivervoer...
In het geval van cosmetica is er geen maximumprijs.
Uw vraag over prijsaanduiding - dit wordt geregeld door de wet van 6 april 2010: de wet op de marktpraktijken- enkele relevante artikels:

"Art. 5. § 1. Behalve bij openbare verkoop, moet elke onderneming die aan de consument goederen te koop aanbiedt, de prijs hiervan schriftelijk en ondubbelzinnig aanduiden.
Indien de goederen te koop uitgestald zijn, moet de prijs bovendien leesbaar en goed zichtbaar aangeduid zijn.

Hier kunnen (door de Koning) wel uitzonderingen op worden toegestaan. (artikel 9 van de wet)

Art. 6. De aangeduide prijs moet de door de consument totaal te betalen prijs zijn, waaronder is begrepen : de belasting over de toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.

Art. 7. De prijzen voor consumenten moeten minstens in euro vermeld worden.

Art. 10. De vermeldingen die het voorwerp zijn van de etikettering en die dwingend voorgeschreven zijn bij deze wet, bij haar uitvoeringsbesluiten en bij de uitvoeringsbesluiten bedoeld in artikel 139, § 2, tweede lid, de gebruiksaanwijzingen en de garantiebewijzen zijn minstens gesteld in een voor de gemiddelde consument begrijpelijke taal, gelet op het taalgebied waar de goederen of diensten, onder bezwarende titel of gratis, aan de consument worden aangeboden.
Als de etikettering dwingend is voorgeschreven, moet ze goed zichtbaar en leesbaar zijn, opgemaakt zijn in de vorm en met de inhoud bepaald door de toepasselijke reglementering, en duidelijk onderscheiden zijn van de reclame.

Art. 20. Een onderneming mag ten aanzien van de consument slechts overgaan tot de aankondiging van een prijsvermindering ten opzichte van de prijs die zij voorheen toepaste voor hetzelfde product, wanneer de nieuwe prijs lager is dan de referentieprijs, zijnde de laagste prijs die zij heeft toegepast in de loop van de maand voorafgaand aan de eerste dag waarvoor de nieuwe prijs wordt aangekondigd. De onderneming draagt de bewijslast dat aan die voorwaarde is voldaan."

Er zijn op deze artikels meestal ook wel uitzonderingen voorzien. Maar of zulke verkoopstechnieken kunnen in België: eigenlijk niet. Maar mij lijkt het ook moeilijk te bewijzen en te stoppen.

Volgende keer gewoon voorbij lopen. Uw portomonee zal er u dankbaar om zijn.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2011 10:49

Is geweten over welke firma het gaat????

caro2005
Topic Starter

#5 , 17 jun 2011 13:03

Is geweten over welke firma het gaat????
Ja, het is geweten over welke firma het gaat.

jojan

#6 , 17 jun 2011 15:44

Toch misschien de moeite om klacht in te dienen bij de economische inspectie. http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... _indienen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”