#1 , 09 jun 2011 23:25
Enkele maanden geleden plaatste ik een online bestelling bij een bekend bedrijf in België (welk laat ik nu maar even in het midden). De orderbevestiging die ik daarop per e-mail ontving, vermelde dat bij een eerste bestelling uitsluitend tegen rembours wordt geleverd. Het was inderdaad mijn eerste bestelling bij dit bedrijf en een uurtje later kreeg ik al telefoon van een medewerkster van het bedrijf, die me er op haar beurt op wees dat de bestelling uitsluitend tegen rembours kon worden geleverd. Ik moest er dus voor zorgen bij de levering voldoende contanten bij de hand te hebben, omdat er anders niet geleverd zou worden.
Bij aflevering van de goederen heb ik de chauffeur het verschuldigde bedrag betaald en afgetekend voor ontvangst. Van het bedrijf ontving ik een factuur waarop opnieuw uitdrukkelijk vermeld staat dat het een eerste bestelling van mij als nieuwe klant betrof, te betalen onder rembours. Ook in de algemene voorwaarden op de achterzijde van de factuur staat nogmaals dat bij een eerste bestelling uitsluitend onder rembours wordt geleverd.
Nu, enkele maanden later krijg ik plots een aanmaning van het bedrijf dat de factuur nog openstaat. Ik heb hen per e-mail laten weten dat dat een vergissing moet zijn, omdat het een rembourszending betrof en ik het verschuldigde bedrag aan de chauffeur heb betaald. Zij antwoordden doodleuk dat ik dan maar eens de kwitantie moet voorleggen. Maar die heb ik uiteraard niet. Bij rembourszendingen zijn kwitanties niet gebruikelijk, omdat er sowieso alleen geleverd wordt op voorwaarde van directe betaling. Dat de levering heeft plaatsgevonden, betekent op zich al dat ik betaald heb.
Inmiddels heb ik van het bedrijf een nieuwe aanmaning gekregen. Ze hebben mij nu ook een kopie van het door mij ondertekende afleveringsbewijs bezorgd. Ook hierop staat weer vermeld dat het om een levering onder rembours ging, alleen is het verschuldigde bedrag daarbij met balpen doorstreept. Volgens het bedrijf bewijst dat dat ik niet betaald heb. Maar dat is toch nonsens? Iedereen kan dat bedrag achteraf simpelweg doorstreept hebben...
Ik heb daarop met het bedrijf getelefoneerd. Zij beweren dat de chauffeur hen gebeld heeft, terwijl hij met de levering bij mij stond, om hen te laten weten dat ik niet kon betalen en dat zij daarop de chauffeur mondeling de toestemming hebben gegeven om de goederen dan toch maar zonder rembours af te leveren. Daarom zou hij het bedrag op het afleveringsbewijs doorstreept en dit vervolgens door mij ondertekend laten hebben. Ik kon gewoon mijn oren niet geloven! Ofwel heeft de dame aan de telefoon dit verhaal ter plaatse verzonnen, om deze toch wel absurde situatie enigszins te verantwoorden. Ofwel heeft de chauffeur inderdaad gebeld, maar dan alleszins niet terwijl hij bij mij stond, en heeft hij zeer bewust te kwader trouw gehandeld.
Als het bedrijf zijn geld niet gekregen heeft (wat waarschijnlijk het geval is), moet het volgens mij - aangezien het een rembourszending betrof - bij de chauffeur/het koerierbedrijf aankloppen en niet bij mij. Of ligt de bewijslast volgens jullie hier toch bij mij?? Volstaat het dat ik het bedrijf nog een keer per aangetekend schrijven laat weten dat ik die rembourszending uiteraard aan de chauffeur betaald heb, of moet ik bij de politie klacht indienen tegen die chauffeur wegens diefstal/valsheid in geschrifte??
Alvast bedankt voor jullie advies!