aankoop tuinmeubelen

rafongena
Topic Starter

aankoop tuinmeubelen

#1 , 30 mei 2011 20:23

Beste,

Afgelopen weekend hebben zijn we naar een 'uitzonderlijke groothandelsverkoop' gegaan van tuinmeubelen (teak).
We hebben daar onze goesting gezien en hebben een bestelling geplaats van een tafel met een reeks stoelen.
Hiervoor hebben we een klein voorschot van 50euro moeten betalen (was niet veel op de totale som van 2400euro).
Vandaag ben ik heel toevallig op een veel interessanter aanbod gebotst van tuinmeubelen, nog meer onze goesting en waardoor ik een dikke 500euro voordeliger ben).

Nu is mijn vraag : ik zou de eerste overeenkomst wensen te annuleren, heb ik eigenlijk recht op mijn 50euro voorschot ?
Ben ik gebonden aan mijn eerste verkoop (hier is een document opgemaakt met de beschrijving van de artikels, voorschot, totaalprijs en een handtekening van mezelf).
Zelf zou ik denken dat ik perfect de verkoop kan annuleren (3 dagen na de overeenkomst) maar dat ik waarschijnlijk mijn klein voorschot zal mogen vergeten.

Alvast dank voor jullie informatie !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2011 20:29

Wat staat er in de "Kleine letterjes" meestal op de achterzijde of onderaan uw bestelbon?

rafongena
Topic Starter

#3 , 30 mei 2011 20:55

het is geen bestelbon, gewoon geschreven papier, niets achteraan, geen kleine lettertjes, ...
Naam firma, datum, rekeningnr, mijn gegevens, beschrijving artikels + prijs, totaalprijs, bedrag voorschot,gratis levering en mijn handtekening.

Reclame

bartvdv

#4 , 30 mei 2011 21:14

Maakt niet uit. Er is geen bedenktijd. Er is een koop tot stand gekomen. In het beste geval ben je enkel de 50 euro kwijt. In het slechtste geval kan je verplicht worden de meubels te accepteren als ze geleverd worden en betalen. Je kan alleen beroep doen op de goodwill van de verkoper.

Turaki

#5 , 30 mei 2011 22:12

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan de koop annuleren, ten koste van uw voorschot.

Terug naar “Consumenten Koop”