Als ik het goed begrijp JPV stel je dat verhuurders in feite toch een beetje professioneel en zakelijk moeten handelen en hun naam als verhuurder niet waardig zijn door zo'n lullige overeenkomsten te maken/sluiten die langs alle kanten lekken en in de toekomst tot onregelmatigheden en problemen zullen leiden.
Probleem is dat zelfs sommige immokantoren die dus in feite de onprofessionaliteit van verhuurders zouden moet vervangen/compenseren bij een verhuurovereenkomst, er op los liegen en bedriegen. Ik zeg wel sommige en dus niet allemaal, en dat soms jaar in jaar uit, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken. De huurder kan niets tegen hen beginnen omdat in laatste instantie de verhuurde/eigenaar verantwoordelijk is.
Wil hij (de huurder) dus iets beginnen kan hij hoogstens het immokantoor terechtwijzen. Voor verdere stappen dient hij zich tot de verhuurder te wenden, die dan soms terug naar het immokantoor verwijst om zich in te dekken of omdat hij er toch niets van snapt.
Ik kan voorbeelden geven van immokantoren die huurders bedriegen en frauduleuze eindafrekeningen maken. Procederen t.o.v. de verhuurder blijft de enige mogelijkheid voor de huurder, terwijl in feite de verhuurder hier het slachtoffer is van het immokantoor. Komt er nog bij dat veel vrederechters gewoonweg en sterk bevooroordeeld immokantoren gelijk geven zonder dat die laatsten ook maar iets moeten bewijzen.
Ik bedoel dat als een verhuurder een afrekening van een immokantoor voorlegt, afrekening waarvan de juistheid bvb betwist word door een huurder, de vrederechter zich de moeite niet zal troosten om die afrekening na te zien. De cijfers zijn opgesteld door een professioneel denkt hij, dus zal het wel juist zijn redeneert Mr. de vrederechter. Een afrekening van een verhuurder zelf die niet klopt en die een huurder betwist daar zal Mr. de vrederechter wel even naar kijken.