makelaarsopdracht

JohnD

Re: makelaarsopdracht

#16 , 30 mei 2011 01:18

Als ik het goed begrijp JPV stel je dat verhuurders in feite toch een beetje professioneel en zakelijk moeten handelen en hun naam als verhuurder niet waardig zijn door zo'n lullige overeenkomsten te maken/sluiten die langs alle kanten lekken en in de toekomst tot onregelmatigheden en problemen zullen leiden.

Probleem is dat zelfs sommige immokantoren die dus in feite de onprofessionaliteit van verhuurders zouden moet vervangen/compenseren bij een verhuurovereenkomst, er op los liegen en bedriegen. Ik zeg wel sommige en dus niet allemaal, en dat soms jaar in jaar uit, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken. De huurder kan niets tegen hen beginnen omdat in laatste instantie de verhuurde/eigenaar verantwoordelijk is.

Wil hij (de huurder) dus iets beginnen kan hij hoogstens het immokantoor terechtwijzen. Voor verdere stappen dient hij zich tot de verhuurder te wenden, die dan soms terug naar het immokantoor verwijst om zich in te dekken of omdat hij er toch niets van snapt.

Ik kan voorbeelden geven van immokantoren die huurders bedriegen en frauduleuze eindafrekeningen maken. Procederen t.o.v. de verhuurder blijft de enige mogelijkheid voor de huurder, terwijl in feite de verhuurder hier het slachtoffer is van het immokantoor. Komt er nog bij dat veel vrederechters gewoonweg en sterk bevooroordeeld immokantoren gelijk geven zonder dat die laatsten ook maar iets moeten bewijzen.

Ik bedoel dat als een verhuurder een afrekening van een immokantoor voorlegt, afrekening waarvan de juistheid bvb betwist word door een huurder, de vrederechter zich de moeite niet zal troosten om die afrekening na te zien. De cijfers zijn opgesteld door een professioneel denkt hij, dus zal het wel juist zijn redeneert Mr. de vrederechter. Een afrekening van een verhuurder zelf die niet klopt en die een huurder betwist daar zal Mr. de vrederechter wel even naar kijken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 30 mei 2011 08:17

Een immokantoor mag mij een afrekening maken, maar als dat immokantoor geen machtiging heeft van de verhuurder, trek ik me daar niks van aan. Dan moet de huurder maar verhalen op mij.

Heeft het immokantoor wél een machtiging, dan is het een rechtzaak tussen mij en het immokantoor.

"Komt er nog bij dat veel vrederechters gewoonweg en sterk bevooroordeeld immokantoren gelijk geven zonder dat die laatsten ook maar iets moeten bewijzen. "

Ben ik niet mee eens. Wat wel zo is, is dat veel huurders onvoorbereid naar een rechtzaak stappen.

JohnD

#18 , 30 mei 2011 09:40

Een immokantoor mag mij een afrekening maken, maar als dat immokantoor geen machtiging heeft van de verhuurder, trek ik me daar niks van aan. Dan moet de huurder maar verhalen op mij.
Ik bedoelde idd. immokantoren die een machtiging van de verhuurder hebben, dit in het kontrakt zo staat, en medeondertekend hebben.
Heeft het immokantoor wél een machtiging, dan is het een rechtzaak tussen mij en het immokantoor.
Dat blijkt niet mogelijk, omdat het immokantoor door de verhuurder gemandateerd is en niet door de huurder. Zij voeren slechts uit wat de verhuurder het opdraagt. Ik kan bvb toch ook geen procedure beginnen tegen de advocaat van een tegenpartij ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

JPV

#19 , 30 mei 2011 16:12

als de verhuurder het volledige beheer overgeeft aan het immokantoor toch wel?

JohnD

#20 , 30 mei 2011 19:06

Er zijn zgn. rentmeesterkantoren. In hun publiciteit staat dat ze alle taken van de huurder overnemen. Zuivere theorie. Ik ken er die nog minder doen dan een normaal immokantoor. Wat jij zegt heb ik al ettellijke malen gevraagd aan diverse advocaten, allemaal zeggen ze dat er geen kontraktuele verplichting bestaat tussen mij en het immokantoor. Ik kan het immokantoor dat zich enerzijds beroept op het feit dat het door de verhuurder aangesteld is, ttz de verhuurder delegeert zijn bevoegdheid aan hen, niet vervolgen op juridisch gebied. Bvb. een immokantoor dat verkeerde jaarafrekeningen geeft kan ik niet vervolgen. De eigenaar blijft verantwoordelijk voor hun geklungel. Het omgekeerde is ook waar. Al ik bepaalde zaken niet doe volgend de huurwet, laten we zeggen de woning niet onderhouden, is het altijd de verhuurder die klacht zal moeten indienen bij de vrederechter.

Terug naar “Consumenten Koop”