Kast besteld

Ismail
Topic Starter

Kast besteld

#1 , 05 apr 2011 20:32

Beste iedereen,

We hebben eind november 2010 een kast besteld op maat,bedrijf x heeft toen komen meten en had ons een prijs gegeven waarvan we onmiddellijk akkoord waren.
Bij de bestelling hadden we 150 euro voorschot gegeven,hij had op een papier mooi alles geschreven en hoeveel hij ontvangen heeft als voorschot. Problemen begonnen na twee maanden,telkens dat wij belden wanneer hij zou komen voor de levering + plaatsing beloofde hij altijd maar hij kwam nooit aan. Na drie maanden stuurden we een aangetekende brief als waarschuwing dat hij in de zeven dagen moest reageren zo niet zouden we ons bestelling annuleren.
Toch kregen we geen reactie,we besloten dan een tweede aangetekende brief te gestuurd dat we de bestelling annuleren en dat we ons voorschot terug wouden,tweede brief heeft hij nooit gaan halen bij de post. Laatste keer was ik kwaad en had ik in zijn voicemail gevloekt dat ik mijn geld terug wou,toen reageerde hij wel en kreeg ik een sms van zaterdag 9 april kom ik leveren en plaatsen,vandaag heb ik hem ook aan de lijn gekregen en duidelijk gezegd dat het zijn laatste kans is om te leveren.

Nu mijn vraag is,op de papier die hij ondertekende staat er niet op wanneer hij zou leveren,heeft bedrijf x dan toch het recht om niet te moeten reageren op mijn aangetekende brieven? En dat hij na een jaar te leveren?

Alvast bedankt

Mvg,
Ismail

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 05 apr 2011 20:57

Ismaïl, je geeft zelf aan dat er in de offerte geen leveringstermijn werd omschreven. Dus de handelaar was dus ook niet gebonden aan een leveringstermijn. Hij mag zelfs over 2 jaar nog leveren.
Je mag zo veel aangetekende brieven versturen als je wil, je kan niemand ertoe dwingen deze te beantwoorden.

Ismail
Topic Starter

#3 , 05 apr 2011 21:06

Sta ik dan machteloos tegen zo'n bedrijf?
Zijn smsen zijn die dan niet bindend? Kan ik dan ook niet annuleren?
Ik dacht altijd dat men een aangetekende brief moest antwoorden zo niet dat hij vb de annulatie aanvaarde?

Wat kan ik doen als hij op 9 april WEER niet komt?

Ismail

Reclame

Creatief

#4 , 05 apr 2011 21:24

Een koop-verkoopcontract, alsook een leveringscontract worden door beide partijen ondertekend. Je kan als koper geen leveringscontract opstellen.
In een vechterfenis (uw situatie is wel anders, maar toch) heb ik al 30 aangetekende brieven mogen ontvangen, ook dreigtelefoontjes enz. Ik heb op geen enkel brief, sms of voicemail geantwoord. Niemand kan me daartoe verplichten.
Een "wijs iemand" vertelde me ooit: "zelfs voor een deurwaarder ben je niet verplicht je deur te openen of tekenen voor ontvangst van zijn brief".
Je kan op het vredegerecht om een minnelijke schikking vragen.

Ismail
Topic Starter

#5 , 05 apr 2011 22:48

Even enkele duidelijk maken
je geeft zelf aan dat er in de offerte geen leveringstermijn werd omschreven
Er is nooit een offerte opgemaakt,hij heeft mondeling een prijs gegeven waarvoor we dan akkoord gingen,hij heeft alleen op papier gezet wat er besteld is,wat de totale bedrag is en dat hij een voorschot heeft ontvangen met zijn handtekening,mijn handtekening staat er niet erbij.
Een koop-verkoopcontract, alsook een leveringscontract worden door beide partijen ondertekend
Er is totaal niks ondertekend wat er zou verstaan dat het een contract is.

Brieven die ik stuurde,kan deze gezien worden als een contract?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2011 23:02

hij heeft alleen op papier gezet wat er besteld is,wat de totale bedrag is en dat hij een voorschot heeft ontvangen met zijn handtekening,mijn handtekening staat er niet erbij.
Dat is zeker een begin van bewijs ( contract) plaats en datum moeten er ook opstaan maar de firma is wel gebonden alleen staat er geen termijn op.
Voor de rest zie creatief

Ismail
Topic Starter

#7 , 05 apr 2011 23:05

Dat is zeker een begin van bewijs ( contract) plaats en datum moeten er ook opstaan maar de firma is wel gebonden alleen staat er geen termijn op.
Voor de rest zie creatief
Er staat geen enkele data / gegevens van mij of van hem, document was gewoon bewijs voor ontvangst van de voorschot.
Hoe dan ook,als hij zaterdag niet komt stap ik naar de vrederechter.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2011 23:09

Wat staat er juist op het papier
bedrag onder of boven €1860
zie links
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ismail
Topic Starter

#9 , 05 apr 2011 23:15

Wat staat er juist op het papier
bedrag onder of boven €1860
zie links
http://www.just.fgov.be/iimg_publications/pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Incl. btw 1700,00
voorschot dat betaald is 150,00

Wat staat er op de document dat hij getekend heeft?

Afmeting van de kast,merk van de kast
Totaal kast bedrag
voorschot dat hij ontvangen,dat de rest zal betaald worden na plaatsing

Naam en zijn Voornaam
Handtekening

Eerste link werkt niet?

Creatief

#10 , 06 apr 2011 09:21

Hier is de juiste link naar het vredegerecht. Franciscus had een "i" te veel getypt.

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Het vredegerecht beslist over geschillen, die kleiner zijn dan 1860 €.

De vrederechter zal beide partijen trachten te verzoenen. Hij kan een voorstel doen aan de verkoper zich te houden aan een haalbare leveringstermijn of eventueel kan hij het voorschot van 150 € terugvorderen.

Ismail
Topic Starter

#11 , 06 apr 2011 18:13

Creatief,

Kan bedrijf x aantonen met de aangetekende brief dat ik een soort overeenkomst getekend heb?

Lightning

#12 , 06 apr 2011 18:24

Met uw aangetekende brief hebt u inderdaad het bewijs geleverd dat er een overeenkomst was.

Creatief

#13 , 06 apr 2011 19:09

Ismaël, uw overeenkomst qua prijs, voorschot, merk, maten had je reeds in je bezit. Er werd enkel nagelaten de leveringstermijn te vermelden.
Keukenboeren, houtbewerkes, ... het zijn stielmannen en ze hebben het erg druk. Onderneem nog eens poging door "persoonlijk" contact te nemen met dat bedrijf. Tracht onderling een leveringstermijn op papier te zetten. Het bedrijf moet die leveringstermijn dan ook nakomen of er moet iets anders worden vermeld in de kleine lettertjes op de achterzijde van de verkoopsvoorwaarden (offerte). Op deze manier ontsnap je er misschien aan om het bedrijf voor de vrederechter te dagen.

6 Maanden wachten voor een kast op maat te laten maken, vind ik niet overdreven. Om je enkele voorbeelden te geven:
- slaapkamer laten maken voor gehuwde dochter: 12 maanden wachttijd + 2 maanden over tijd;
- keuken plaatsen: 8 maanden wachten voor plaatsing
- planchervloer leggen: wachttijd 11 maanden
- spanplafond plaatsen: 6 maanden.

Ismail
Topic Starter

#14 , 06 apr 2011 19:56

Creatief,

Dat ze bijna geen tijd hebben,ben ik akkoord maar vind jij normaal,als ik bel dat zijn zoon / dochter opneemt en mij uitlacht?
Zou jij niet panikeren wanneer je bij een klein onderzoek te weten komt dat zijn bedrijf een tijdje bevroren is door een rechtbank?

Ismail
ps. ik bedank jullie voor de gehele informatie!

Creatief

#15 , 06 apr 2011 20:27

Met het feit dat het bedrijf een tijdje bevroren is geweest door een rechtbank, daar zou ik ook een beetje angsvallig voor staan. Dit feit had je niet eerde vermeld in je topic.
Tracht het nog in der minne te regelen en stap zelf naar het bedrijf toe: wees kalm, beleefd en ondanks je klant bent: begripvol. Je hebt tenslotte al 150 € voorschot gegeven.

Terug naar “Consumenten Koop”