Automatisch annulatie VISA na annulatie bestelling?

Nick1988
Topic Starter

Automatisch annulatie VISA na annulatie bestelling?

#1 , 12 feb 2011 19:58

Hallo,

Ik had vandaag op via de Apple store een Mac Book besteld en betaalt via mij VISA. Nu heb ik juist deze bestelling geannuleerd omdat de levertijd pas eind februari is en ik veel sneller nood heb aan een nieuwe Mac Book. Mijn bestelling is ondertussen dus geannuleerd, maar weet er iemand of de betaling via VISA ook automatisch geannuleerd wordt of welke stappen ik hiervoor moet nemen om deze betaling te annuleren?

MVG
Nick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justinianus

#2 , 13 feb 2011 11:06

Afhankelijk van hoe Apple de betaling van dit toestel regelt, zal er een andere manier van werken zijn voor de terugbetaling van uw uitgave via visa.

Normaalgezien mag Apple maar het bedrag van uw visa kaart afschrijven op het ogenblik dat het toestel wordt geleverd. (Ik ken de wettelijke termijn niet meer, maar ik dacht zelfs dat het pas 7 dagen NA levering mocht ofzo). Zij werken met andere woorden met een provisie op je visa kaart, hetgeen hen zekerheid geeft dat de betaling mogelijk is.

Kijk dus eerst eens na of het bedrag wel degelijk van je kaart is gegaan. Indien wel, moet je een terugbetaling zien te verkrijgen, indien niet, moet je misschien een opheffing van die provisie verkrijgen door Apple.

Zomaar naar visa stappen en de annulering van een betaling vragen is niet altijd de beste weg. Je moet dan aantonen dat het bedrag onterecht is afgeschreven. Visa zou kunnen argumenteren dat je eerst wel akkoord was, en dat zij dus niet zomaar het geld kunnen terugclaimen bij Apple.

Los daarvan bestaat er een wet over de verkoop op afstand. Deze wet stipuleert dat je steeds binnen de 7 dagen na levering van je aankopen het recht hebt om deze aankoop te annuleren. In principe kan je dus, los van alle verweer door Apple en/of Visa, hierop beroep doen gezien je zelfs al de dag zelf een annulatie gevraagd hebt.

Mijn advies : praat eens met Apple. Het zal heus niet de eerste keer zijn dat ze dit soort zaken voorhebben....

bartvdv

#3 , 13 feb 2011 11:51

Als ik mij niet vergis - heb ik ergens gelezen op de website van Apple zelf - dan wordt het bedrag afgeschreven op het ogenblik van verzending; niet vroeger. Heb je de bestelling tijdig en correct geannuleerd, dan is er geen probleem. Er is zolang inderdaad een vorm van provisie (en zo'n provisie is niet ongewoon, dat gebeurt tijdens het tanken bv. ook).

Reclame

Nick1988
Topic Starter

#4 , 13 feb 2011 20:10

Bedankt allen voor de reactie! Ik zal morgen eens contact opnemen met Apple zelf.
De aankoop zelf werd inderdaad via de site geannuleerd, dus deze staat dan ook niet meer open. Heb er voor de zekerheid een printscreen van genomen.

MVG
Nick

Terug naar “Consumenten Koop”