Storing op vaste lijn

artemis
Topic Starter
Berichten: 3297

Storing op vaste lijn

#1 , 31 jan 2011 10:49

Beste mensen,

Onze vaste telefoonlijn is nu al bijna 4 volle dagen dood en dit door een probleem met een kabel op straat.
In het beste geval zal het probleem deze namiddag opgelost worden maar dat moeten we nog afwachten.

Kunnen wij een korting op ons abonnementsgeld afdwingen en zoja hoeveel, rekening houdend met:
- x aantal dagen geen connectie
- (potentiële) klanten die ons niet hebben kunnen bereiken (wij hebben klanten die ook wel in het weekend bellen en aansluiting staat op zaak) met zakelijk verlies tot gevolg.
- duurder gsm-verbruik omdat de vaste lijn niet werkte (wij bellen allebei prepaid omdat wij voornamelijk onze vaste lijn gebruiken en dan loopt de belkost snel op)

Wat kunnen wij hiermee doen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fantaflesdopke
Berichten: 14

#2 , 31 jan 2011 11:28

U had bij het melden van de storing meteen een commerciële tegemoetkoming kunnen vragen, zoals bvb. het kostenloos doorschakelen van oproepen die op uw vaste lijn binnenkomen naar uw gsm.
Zeker aangezien u spreekt over een telefoonlijn die gebruikt wordt voor een zaak ...

Bijkomende kosten voor het zelf maken van oproepen zal men niet zo gauw vergoeden.
(stel dat je een gratis vervangwagen krijgt voor een defect dat onder garantie wordt hersteld, zal je toch ook zelf je brandstof moeten tanken hé)

Gezien dit alles wellicht na(ast) de kwestie is, kan je enkel nog een schadeclaim indienen bij de eigenaar van de telefoonkabel. Deze zal u ofwel doorverwijzen naar een derde - indien er een schadeveroorzaker bekend zou zijn - of uw claim afwijzen op basis van één of ander technisch reglement. Ik schat de kans erg klein in dat je vergoed zal worden voor tijdelijke onbereikbaarheid op je telefoontoestel, en een verlies van inkomsten zal vrij moeilijk aan te tonen zijn, tenzij je een callcenter uitbaat of iets dergelijks.

Een korting of terugbetaling zou ik pas voorstellen/aanvragen indien voorgaande op niets uitdraaien.

WP002
Berichten: 1481

#3 , 01 feb 2011 11:56

Bij Belgacom is het zo dat als je probleem niet binnen een bepaalde periode gelicht is en de fout bij hen ligt (de precieze modaleiteiten vind je in de introductiepagina's van de Witte Gids), ze je voor elke dag geen telefoon een maand abonnement gratis moeten geven. Dit staat echter in héél kleine lettertjes op hun documenten, en ze zullen je er spontaan niet op wijzen, je moet er zelf naar vragen. Het dekt misschien niet alle kosten maar het is alleszins beter dan niks.

Reclame

artemis
Topic Starter
Berichten: 3297

#4 , 02 feb 2011 10:33

Bedankt allebei. De storing is intussen opgelost in de namiddag van dag 4.

Werner, weet je toevallig over hoeveel dagen storing het gaat?

WP002
Berichten: 1481

#5 , 02 feb 2011 13:08

Bedankt allebei. De storing is intussen opgelost in de namiddag van dag 4.

Werner, weet je toevallig over hoeveel dagen storing het gaat?
Ik ben het even gaan opzoeken in mijn brieven (het dateerde blijkbaar al van 2007) en toen was het zelfs 1 werkdag. Bij ons was het 10 dagen van daddem, dus ik zat flink over die termijn. Als ik straks tijd heb en ik denk eraan, zal ik even in het telefoonboek bladeren. Waar die papieren gids toch nog allemaal goed voor is...

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 03 feb 2011 08:54

http://onlinesupport.telenet.be/sites/d ... _btwnr.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Verplichtingen van Telenet
3.1. Telenet verbindt zich ertoe haar vakkundigheid en zorg aan te wenden om u een ononderbroken Telefoondienst van de best mogelijke kwaliteit te verstrekken. In
geval van Storing van de Telefoondienst, verzoeken we u ons zo snel mogelijk hiervan op de hoogte te brengen. Behoudens we met u een andere termijn overeenkomen,
verbinden we ons ertoe een herstelling uit te voeren binnen twee kalenderdagen, rekenend vanaf het moment van kennisgeving. Per dag vertraging heeft
u recht op een maand gratis abonnementskosten, inclusief eventueel bijkomende bijdragen voor speciale Telefoondiensten, met een maximum van 6 maanden
abonnementskosten, behoudens andere overeenkomst met u, of in het geval van overmacht of vertragingen aan u te wijten of een andere Operator. Niettegenstaande
het voorgaande heeft u het recht bij voortdurende Storing uw Overeenkomst te beëindigen, tenzij deze Storing te wijten is aan overmacht in hoofde van
Telenet, aan uzelf of een andere Operator. Van uw kant verbindt u zich ertoe om de werking van de Telefoondienst niet te storen of te belemmeren.
Vermoedelijk is het betreffende artikel in de AV van Belgacom van dezelfde strekking.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

WP002
Berichten: 1481

#7 , 03 feb 2011 19:48

Witte gids, blz. 12 "storingen"

Onafhankelijk van de kwaliteit van het netwerk kunnen er zich altijd storingen voordoen. Bel het nummer 0800 22700 op voor uw privé-lijn of uw beroepslijn. De storing zal uiterlijk gelicht worden op de volgende werkdag (tussen 8u en 16u30).
Indien Belgacom deze verbintenis niet nakomt, hebt u, met uitzondering van specifieke gevallen, recht op een schadevergoeding gelijk aan een maand abonnementsgeld per dag vertraging. Ingeval van overmacht hebt u minstens recht op de terugbetaling van uw abonnementsgeld indien de storing na acht dagen nog niet gelicht is.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3297

#8 , 03 feb 2011 21:42

Werner je bent heel erg bedankt, dit is nuttig om te weten.

We zullen echter naast de boot vissen. De storing begon op vrijdagochtend en werd opgelost op maandag in de late namiddag, een werkdag later dus (maar voor ons bijna 4 dagen geen lijn). :?

Merci

WP002
Berichten: 1481

#9 , 03 feb 2011 22:28

Helaas, dat is binnen de werkdag.

Franciscus
Berichten: 38730

#10 , 03 feb 2011 22:41

Uw bedrijf werkt in de week-end op andere dagen moet u toch ook betalen

EvilFreD
Berichten: 677

#11 , 03 feb 2011 22:47

Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.

HOOFDSTUK 1. - Definities en algemene principes
Art. 2.
37° <werkdagen> : het geheel van alle <kalenderdagen> met uitsluiting van de zondagen en wettelijke feestdagen. Als een termijn, uitgedrukt in werkdagen, op een zaterdag afloopt, wordt hij verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Consumenten Koop”