Electrabel onbetaalde facturen

FrederikVDW
Topic Starter

Electrabel onbetaalde facturen

#1 , 11 jan 2011 12:41

Beste,

Ik heb gisteren tussen de papieren van mijn vriendin een incassao-brief van electrabel teruggevonden. Daar zij ook het nederlands niet perfect beheerst wist ze niet dat dit om een brief van een incasso-bureau ging met dreiging tot dagvaarding (zij heeft de chinese nationaliteit). Alle vroegere ontvangen facturen kreeg ze in het Frans, een taal die ze absoluut niet beheerst en daar ook herhaaldelijke malen voor gebeld had.

Het betreft hier facturen resterende van 2009, voor wij samen gingen wonen. Blijkbaar heeft electrabel haar facturen 2x laten betalen, heeft ze geld teruggekregen, dan weer moeten terugstorten. Geld storten op speciale rekeningen etc. Anyway een groot zootje en als ze uitleg vroeg bij electrabel dan kreeg ze geen antwoord op haar vragen.

Anyway, na een zoveelste blunder wou ze eerst een correcte factuur ontvangen eer ze wou betalen. Ze voelde zich namelijk opgelicht en in een zekere zin uitgeperst. Iets was ik wel kan geloven aangezien haar electriciteitskost +- 800 euro/jaar was het eerste jaar dat ze daar woonde. Dit voor een appartementje van 50m2. Een correcte factuur heeft ze naar haar zeggen nooit ontvangen. Alles was telefonisch geregeld en ik kan niet alle facturen zomaar terugvinden tussen haar papieren. Haar reactie was, zij zijn fout en onvriendelijk dus moet ik niet betalen. Iets wat in de westerse wereld natuurlijk een verkeerde opvatting was.

Ik wil haar graag bijstaan in deze maar dan moet ik een overzicht krijgen op basis van de volledige facturatie en haar rekeningsuittreksels zodat ik een overzicht kan maken van wat wel en niet betaald geweest was. Kan ik nog een overzicht krijgen van alle betaalde en onbetaalde facturen sinds ze in haar vroeger appartement ging wonen? Zal het incassobureau me deze willen leveren?

Alvast van harte bedankt voor iedere hulp of tip in deze.

frederik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 11 jan 2011 12:59

Je kan toch moeilijk verwachten dat Electrabel de facturen voor jouw vriendin vertaald naar het Chinees of dat de helpdesk ook het Chinees beheerst? Als ik mij niet vergis, dan zeggen Chinezen vaak ja, als ze eigenlijk neen bedoelen... Het zou correcter zijn mocht jouw vriendin Nederlands of Frans leren of minstens beroep doen op iemand die het Frans of het Nederlands wel beheerst. Als ik naar China verhuis, dan moet ik mij ook zien te redden. Dus waarschijnlijk heeft Electrabel hier niet geblunderd. Zomaar nieuwe facturen uitschrijven kan Electrabel niet. Om een factuur ongedaan te maken is een creditnota nodig die niet makkelijk uitgeschreven zal/kan worden. Je kan je registreren op de website van Electrabel, en daar een overzicht van de facturen bekijken en betalen wat nog openstaat. Ook in sommige postkantoren heeft Electrabel iemand zitten die je met raad en daad bijstaat; dus daar kan je je licht ook gaan opsteken.

FrederikVDW
Topic Starter

#3 , 11 jan 2011 13:36

Je kan toch moeilijk verwachten dat Electrabel de facturen voor jouw vriendin vertaald naar het Chinees of dat de helpdesk ook het Chinees beheerst? Als ik mij niet vergis, dan zeggen Chinezen vaak ja, als ze eigenlijk neen bedoelen... Het zou correcter zijn mocht jouw vriendin Nederlands of Frans leren of minstens beroep doen op iemand die het Frans of het Nederlands wel beheerst. Als ik naar China verhuis, dan moet ik mij ook zien te redden. Dus waarschijnlijk heeft Electrabel hier niet geblunderd. Zomaar nieuwe facturen uitschrijven kan Electrabel niet. Om een factuur ongedaan te maken is een creditnota nodig die niet makkelijk uitgeschreven zal/kan worden. Je kan je registreren op de website van Electrabel, en daar een overzicht van de facturen bekijken en betalen wat nog openstaat. Ook in sommige postkantoren heeft Electrabel iemand zitten die je met raad en daad bijstaat; dus daar kan je je licht ook gaan opsteken.
Hoi,

Dank je voor uw uitleg. Mijn vriedin beheerst het nederlands deftig tot zeer goed. Ik alludeerde op technische woorden als incasso en dergelijke. Woorden waarvan vele vlamingen ook niet weten wat ze willen zeggen. Wat ik bedoelde was gewoon maar het feit dat men 100x mag vragen om de facturen in het nederlands te versturen, electrabel deze bleef in het frans opsturen. Maar dit doet niets ter zake.

Electrabel kan inderdaad geen nieuwe facturen uitschrijven. Betalingen die niet geregistreerd werden blijken echter wel voor te komen. Al is het maar 1/10.000, dit moet hen er niet van weerhouden dit zomaar te ontkennen. Wat wel moest gebeuren is dat mijn vriendin op dat moment haar betalingsbewijs moest opstuurd hebben in plaats van nogmaals te betalen. Maar daarvoor is het nu te laat. Het feit dat hun systeem niet 100% klopt kan al bewezen worden door het feit dat ze zelf eerst zeggen dat ze geld terugkrijgt na de jaarlijkse afrekening, wat me logisch lijkt op basis van haar appartmentje. Waarna ze het dan terugvorderen zonder enige verder uitleg behalve dat ze er een fout gebeurd was. Dan wordt telefonisch wanneer men om uitleg vraagt; gevraagd door de telefoniste dit naar een speciaal nummer op te sturen. En 2 weken erna komt de factuur alweer terug wegens niet betaald. Ja dan lijkt me het toch een zootje.

Maar ik zal dus eerst eens mijn licht opsteken bij het postkantoor indien ik er bij de registratie niet wijs uit raak.

Nogmaals bedankt.

Reclame

Drone

#4 , 11 jan 2011 21:05

electrabel ( alle grote bedrijven in hun soort, in de telecomsector bv telenet ) zijn altijd nogal rap om te zeggen dat alles klopt en dat zij geen fouten maken of hun niks te verwijten valt, niet tegenstaande dat ( vooral ) de ombudsman voor telecommunicatie het tegendeel zegt, jaar op jaar.

sinds kort ( een jaar of 2 ) is er ook een ombudsman voor energie, indien u daar klacht neerlegt en deze word ontvankelijk verklaard dan worden alle betwiste facturen "bevroren" en kan electrabel geen vorderingen meer stellen tot er een "uitspraak" is van de ombudsman.

de uitspraak van de ombudsman kan wel even op zich laten wachten, het is en blijft een belgische overheidsdienst :mrgreen:

Terug naar “Consumenten Koop”