Levering nieuwe wagen te laat

YoeriFR
Topic Starter

Levering nieuwe wagen te laat

#1 , 07 jan 2011 17:14

Even het verhaaltje doen
Nieuwe wagen besteld op 12 oktober.
Leveringstermijn: 8-10 weken.
Werd eerst beloofd voor begin december, toen half december, begin januari.
Ben deze week nog eens binnengelopen en nu vertellen ze mij dat ik nog 3 weken moet wachten :?
Dus heb ik vandaag de aankoopbon bestudeerd.
Hier staat op: leveringstermijn 8-10 weken, in de kleine letters staat dat deze kan verlengd worden met max 25%.
Dus dat wil zeggen 12,5 weken, dat is vandaag en daar moeten we nog 3 weken bijtellen dan.
Kan ik hier iets aan doen, wat kan ik zeggen tegen de garage?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 07 jan 2011 21:50

Onze dochter had hetzelfde aan de hand. In september kocht ze een splinternieuwe volvo aan. Levering: eind november. Eind november werd de wagen niet geleverd. Haar oude wagen had ze verkocht en zat dus zonder vervoermiddel. Dit had ze ook gemeld aan de dealer. Ze is met de verkoper rond de tafel gaan zitten. Op een uur tijd kreeg ze een tweedehands volvo uitgeleend, die ze mocht houden tot de nieuwe wagen werd geleverd en waarvoor ze niets moest betalen. Zelfs haar verzekering mocht ze tijdelijk stop zetten. Het enige wat ze moest betalen was de brandstof en liefst de wagen heelhuids teruggeven.
Op 29 december werd haar nieuwe wagen geleverd. Om aan de onderlinge afspraak te voldoen, heeft ze de tweedhands wagen ingeleverd. Momenteel wacht ze enkel op haar nieuwe nummerplaat en maakt ze gebruik van de wagens van de ouders.
Een klantvriendelijke garage biedt altijd een schappelijke oplossing aan. Ik wil er wel bij vertellen dat we 30 jaar lang zelf zeer goede klant zijn bij deze dealer, maar voor andere klanten wordt dit ook gedaan. Voor een keertje lag er geen ruiker bloemen in de koffer bij levering van de wagen.

j.demoor

#3 , 09 jan 2011 08:51

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘dat wil zeggen 12,5 weken, dat is vandaag en daar moeten we nog 3 weken bijtellen’ is de tussen partijen bedongen tijd en vordering tot inbezitstelling lijkt niet mogelijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”