Deel van bestelling niet geleverd

ma
Topic Starter

Re: Deel van bestelling niet geleverd

#16 , 19 nov 2010 11:32

Ik heb nog eens alle documenten nagekeken en we hebben enkel:
- Factuur waarop "voldaan" is geschreven.
- Pakbon met daarop de 5 colli, NIET ondertekend.

Ik weet niet meer zeker of ik dus bij levering iets getekend heb. Ik heb er alleszins geen kopie van ontvangen.

Bewijzen dat we niet alles ontvangen hebben, kan ik uiteraard niet. Die firma beweert gewoon dat het na 3 maanden niet meer controleerbaar is. Voor mij is dat zoveel zeggen als "we geloven u niet". Maar waarom zou ik al die moeite doen voor iets wat wél geleverd is? Als we bvb. een glazen legboordje zouden hebben laten vallen, dan zou ik wel een nieuw kopen en geen hele doos toebehoren vragen waarvan ik dan nog eens 50% zelf wil betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#17 , 19 nov 2010 11:44

Ik weet niet meer zeker of ik dus bij levering iets getekend heb. Ik heb er alleszins geen kopie van ontvangen.
Daar moeten ze u ook geen kopie van geven. Dat houden ze zorgvuldig bij om te vermijden dat klanten na levering komen klagen dat ze bepaalde zaken niet gekregen hebben.
Maar waarom zou ik al die moeite doen voor iets wat wél geleverd is? Als we bvb. een glazen legboordje zouden hebben laten vallen, dan zou ik wel een nieuw kopen en geen hele doos toebehoren vragen waarvan ik dan nog eens 50% zelf wil betalen.
Niet iedereen is zo eerlijk als u, maar ik kan ze geen ongelijk geven dat ze u niet geloven.

ma
Topic Starter

#18 , 19 nov 2010 12:23

@Lightning: Het zou toch onlogisch zijn dat ik nog eens 150 euro extra zou uitgeven voor iets wat ik al ontvangen heb? En stel dat ik inderdaad zo'n glazen legboordje zou hebben laten vallen, dan zou ik dat apart bijbestellen (neem nu 25 euro) en er geen 150 euro voor betalen. Waarom zouden ze me niet geloven?

Reclame

Lightning

#19 , 19 nov 2010 12:35

Waarom zouden ze u wel geloven en 150 euro verlies moeten maken voor uw fout?
Zij hebben in juli 4 dozen geleverd die wij de dag van levering nog moesten nakijken op defecten. Wij hebben dat inderdaad gedaan en alles leek OK.
Nagaan of er niets ontbreekt hoort daar dus ook bij. U bent akkoord gegaan met de levering...
Laat het een dure les zijn en kijk in het vervolg nog beter na waarvoor u tekent.

ma
Topic Starter

#20 , 19 nov 2010 12:56

@Lightning: Zoals ik eerder schreef, ik ben niet meer zeker dat ik effectief iets getekend heb. Ik kan ook uw vraag omdraaien: waarom moet ik 150 euro verlies maken voor hun fout? Zij hebben niet geleverd waarvoor ik betaald heb. Ik weet dat ik ook niet vrijuit ga omdat ik nogal laat de manco levering opgemerkt heb. Vandaag mijn voorstel aan hen om fifty-fifty te betalen.

Lightning

#21 , 19 nov 2010 13:02

Het staat u vrij om dit geschil uit te vechten in de rechtbank als u niet tot een overeenkomst komt. Als u hen een fout verwijt gaat u die moeten bewijzen.

ma
Topic Starter

#22 , 19 nov 2010 13:12

Hoe kan ik ooit bewijzen dat ze die doos niet geleverd hebben? Ik kan dat niet bewijzen. Niet binnen de 24u en ook niet na 3 maanden.

Lightning

#23 , 19 nov 2010 13:28

Voila... en dan kom je dus bij mijn eerder standpunt dat het verhaal voor u dus ophoudt op het moment dat u de leveringsbon tekent. Als je dan de fout opmerkt als je een paar uur later vol goede moed begint om dat ding ineen te steken dan kan je nog wel eens geluk hebben dat ze van goede wil zijn, maar na 3 maanden... vergeet het maar.

ma
Topic Starter

#24 , 19 nov 2010 13:32

En als ik nu eens effectief NIETS getekend heb?

Lightning

#25 , 19 nov 2010 13:48

Zij hebben in juli 4 dozen geleverd...
Op basis van deze uitspraak veronderstel ik dat ze de bestelling bij u thuis hebben afgeleverd. Dan is het ZEER ONWAARSCHIJNLIJK dat u niet zou moeten tekenen...
...die wij de dag van levering nog moesten nakijken op defecten
...maakt eveneens dat het ZEER ONWAARSCHIJNLIJK is dat u niet zou moeten tekenen.

Uiteraard mag u altijd proberen :)

GumGum

#26 , 19 nov 2010 19:20

vraagsteller zal er zich moeten bij neerleggen, ook al vindt hij/zij dit unfair.

B.W. Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.
Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.

verbintenis van de verkoper was het leveren van 5 colli met de gevraagde waren erin.

De verkoper kan bewijzen dat u 5 colli ontvangen heeft (ook al is het zo niet), u kunt niet het tegendeel bewijzen.
Meestal wordt er getekend bij koerierdiensten op zo'n electronisch bakje zonder dat u er zelf een afschrift van krijgt.

Indien de verkoper op uw vraag na 3 maanden zou moéten tegemoetkomen, dan is deze binnen de kortste keren failliet.

Sirius legal
Contacteer: Website

#27 , 20 nov 2010 16:47

Heren, dames,

Jullie kunnen nog enkele dagen heen en weer discussiëren, maar de eenvoudige waarheid is dat Lightning gelijk heeft. de verplichting van de koper om de waren te inspecteren bij ontvangst is er precies om te vermijden dat mensen X maanden later beweren dat een deel van de bestelling ontbrak. De bestelling ontvangen en niet onmiddellijk reageren als er iets ontbreekt, staat gelijk aan de bestelling aanvaarden.

Ik vrees dat hier nu nog bijzonder weinig aan te doen is. natuurlijk ging de leverancier in de fout door blijkbaar niet alles te leveren, maar ook de klant ging in de fout door dit niet tijdig vast te stellen en te melden ,waardoor hij de levering heeft aanvaard zoals ze gebeurd is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#28 , 20 nov 2010 18:51

Dat Belgisch recht van toepassing is zal wel zo zijn maar u tekent een dokument - ga er mee akkoord dat een bepaalde rechtbank bevoegd is.
Deze rechtbank is in Nederland. U hebt afstand gedaan van de rechtbank van uw woonplaats ... dus za de tegenpartij dit al kunnen aanhalen als een niet volgen van de overeenkomst ...ALVORENS u over de grond van de zaak kan beginnen.

Terug naar “Consumenten Koop”