#2 , 18 okt 2010 14:42
Art. 1649quinquies, § 1 BW:
"Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3."
Vervanging en herstelling is niet mogelijk in dit geval.
Art. 1649quinquies, § 3 BW:
"De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan."
M.a.w. de verkoper moet het geld terugbetalen met eventueel een vermindering van het bedrag omwille van het gebruik.
Door de ontbinding van de koopovereenkomst, moet u in de 'orginele' positie worden geplaatst alsof u nooit een overeenkomst hebt aangegaan. Door het geven van een waardebon is mijn inziens daar niet aan voldaan, aangezien de leverancier nog altijd uw geld heeft...
DUS: geen waardebon aanvaarden en uw cash geld terug eisen.