garantie oplader laptop 6 maanden 21 dagen...

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

garantie oplader laptop 6 maanden 21 dagen...

#1 , 18 aug 2010 18:11

Hoi iedereen!


Weer al eens een probleempje in het dagelijkse leven waarbij je als consument in de praktijk niet de moeite neemt om (betalend) juridisch advies in te winnen en de verkoper maar gelooft.
Dank zij dit fantastische forum kan ik hopelijk weer wat bijleren en nuttig advies inwinnen!

De situatie:
*De oplader van mijn 'nieuwe' laptop heeft gisteren onverwachts zijn laatste adem uitgeblazen....
*Geen probleem dacht ik .... garantie 2 jaar zoals vermeld bij aankoop.
*Eens in de winkel: De laptop zelf heeft 2j garantie maar de accessoires maar 6 maand. Sorry ik kan niks voor u doen, u bent in de zevende maand. Dit staat zo in de gebruikersvoorwaarden van de fabrikant.
*Proberen mij universele lader aan te smeren. Bij kassa kijk ik nog eens goed op de doos: bijlange niet krachtig genoeg voor mijn laptop(en mogelijk schadelijk). Uitleg verkoper: Wees blij dat we die gaven , de originele kost 100€ meer....
*Boos buiten gestapt en laptop dus nog onbruikbaar....


Klopt dit dat op accessoires maar 6 maand garantie is (wat ze er echt wel niet bij hebben gezegd bij aankoop)?
Welke argumenten kan ik gebruiken want ik ga terug gaan wanneer de "manager" aanwezig is.


Dank bij voorbaat!

groetjes Emma

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV
Berichten: 277

#2 , 18 aug 2010 18:30

Nee.
Betreft aankoop bij een professioneel.

Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze wet is vanaf 1 januari 2005 van toepassing voor elke productaankoop.

FAQs betreffende deze wet zijn te vinden bij
http://statbel.fgov.be/nl/consument/Garantie/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;



Als het echt niet lukt : Online klacht indienen :
http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/kl ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Franciscus
Berichten: 39698
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2010 19:10

Heeft NIKS te maken met fabrieksgarantie - u bent consument dus men MOET u een nieuwe lader geven of toch zo goed als gezien de wet over jaar spreekt

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 aug 2010 08:08

Art. 1649bis, 3° BW:
"" consumptiegoederen " : alle roerende lichamelijke zaken, behalve :
- goederen die in uitvoering van een beslag of anderszins gerechtelijk zijn verkocht,
- water en gas die niet marktklaar zijn gemaakt in een bepaald volume of in een bepaalde hoeveelheid,
- elektriciteit;"

Art. 1649quater, § 1 BW:
"De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering."

Art. 1649quater, § 4 BW:
"Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is."

De verkoper is dus verplicht om die batterij te vervangen.

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 19 aug 2010 09:56

Iedereen bedankt voor het snelle en grondige advies. Het lijkt mij alvast dat de wet in principe aan mijn kant staat maar dat ik alleen nog moet proberen de desbetreffende personen bij Vanden Borre daarvan te overtuigen. :)

Overigens vind ik het toch opmerkelijk dat een grote keten als Vanden Borre schaamteloos lijkt te proberen de wettelijke garantietermijn te omzeilen door naar de gebruikersvoorwaarden van HP te verwijzen.


groetjes,

Emma

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

#6 , 19 aug 2010 12:33

BEDANKT IEDEREEN!

De brief die ik gecopy pasted heb met dank aan dit forum was voor de plaatselijke manager indukwekkend genoeg om mij een nieuwe lader te beloven. Juristen en de specialisten hier zouden waarschijnlijk eens goed ermee lachen maar het doel heiligt de middelen! ;-)


Verder kreeg ik een ABSURD telefonisch antwoord van iemand van de hoofdzetel op mijn vraag of het normaal is dat men eerst probeert een nieuwe oplader aan te smeren in plaats van hun wettelijke verplichtingen na te komen. mevrouw verklaarde doodleuk dat ze contact had opgenomen met de winkel en dat het om een vergissing gaat. Men zou er namelijk vanuit gegaan zijn dat het over een defecte baterij ging en dat baterijen inderdaad maar 6 maanden garantie hebben. Dit vind ik zeer vreemd omdat ik de dag voordien in de winkel stond met de defecte oplader in mijn handen. Van een goedkoop excuus gesproken....

mvg

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 aug 2010 15:45

lol @ garantie batterijen

Emmytje
Berichten: 20

#8 , 11 okt 2010 10:45

Ik heb een gelijkaardig probleem.

Batterij van laptop gaat 'nog' 19min. lang mee. Heb mijn laptop zaterdag binnen gedaan voor herstel (er kwamen ook zwarte vlekjes op het scherm).
Ja mevrouw maar op de batterij zit maar een garantie van 6 maanden kreeg ik te horen. Heb duidelijk vermeld dat ook op de batterij de wettelijke garantie zit van 2 jaar. Dit werd zo ook op de herstelbon vermeld.
Ik wacht nu ff af tot ik weet wat ze eraan gaan doen, maar vrees dat het 6 maandenverhaal weer naar boven komt.

Waar kan ik de brief vinden waarvan sprake in de post van emma111??

Alvast bedankt!

Terug naar “Consumenten Koop”